نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟

به گزارش ایستگاه بازی، امسال نیز مطابق سنوات قبل #هتل ها در ماه ها و به ویژه روزهای پایانی سال با انجام عملیات بهسازی چشم انتظار میهمانان و زائران نوروزی هستند.

نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟

به گزارش دنیای سفر هتلداری یکی از مهم ترین متغیرهای صنعت جهانگردی به شمار میرود و به عنوان بخشی تاثیرگذار در اقتصاد یک کشور نقش مهمی در توسعه و اشتغال زایی ایفا می کند. در شهری مانند مشهد که با حجم بالایی از مسافر و جهانگرد روبه رو است، قطعا فراهم کردن امکانات مناسب بسیار اهمیت دارد.

متاسفانه پس از شیوع ویروس کرونا بیش از 70 درصد هتل های مشهد غیبرطرفال شد. حالا نوروز 1401 پس از 2 سال تعطیلی فعالیت های جهانگردی و هتلداری می تواند نقطه عطفی برای بازگشت این صنعت به دوران خوب قبل از این بیماری باشد.

محمد نیکو، نایب رئیس جامعه هتل آپارتمان داران خراسان رضوی در مورد تعطیلات نوروزی پیش رو و فرآیندهای صورت گرفته به ایسنا گفت: با رسیدن به این بازه زمانی و لزوم آمادگی هتل آپارتمان داران فرایندهایی را صورت دادیم که به وسیله یک چک لیست و به وسیله بازرسان جامعه هتل آپارتمان داران به کلیه مدیران مجموعه ها ابلاغ شد. در این چک لیست کلیه الزامات ایمنی و بهداشتی در نظر گرفته شده است. مدیران ملزم هستند کلیه آموزش های لازم را به پرسنل خود گوشزد کنند.

وی در مورد پیش بینی خود از استقبال میهمانان افزود: امیدواریم پس از 2 سال تعطیلی برای مجموعه های اقامتی و کمبود درآمد، آمار ورودی میهمانان در سال نو افزایش چشمگیری داشته باشد. البته از دیدگاه من بهترین راهکار برای افزایش استقبال از یک مجموعه خدماتی پذیرایی این است که پذیرایی کامل و درخوری از میهمان صورت گیرد. ما در مشهد از کلیه مدیران هتل گرفته تا پرسنل همگی خادم امام رضا(ع) هستیم.

وی در مورد نرخ های هتل ها در نوروز 1401 گفت: در ماه های مهر و آبان سال جاری 30 درصد افزایش قیمت صورت گرفت اما برای نوروز 1401 هیچگونه افزایش قیمتی در مجموعه هتل آپارتمان داران مشهد اعمال نخواهد شد.

این مدیر هتل آپارتمان با شکایت از افزایش چشمگیر قیمت قبوض در چند ماه قبل و افزایش شدید نارضایتی مدیران هتل ها بیان کرد: هتل داران و هتل آپارتمان داران پس از 2 سال تعطیلی و نبود درآمدزایی مناسب بعد از بازگشایی مجموعه های خود با افزایش شدید قیمت قبوض حامل های انرژی روبرو شده اند. تنها نکته ای که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد، عدم حمایت صحیح مدیران متولی حوزه جهانگردی از دست اندرکاران صنعت جهانگردی است.

شرایط واکسیناسیون میهمانان قابل رصد است

جعفر عرفانیان، مدیر یک هتل تک ستاره مشهد در این خصوص گفت: پس از بازگشایی هتل ها در مشهد همگی ملزم به رعایت شیوه نامه ها به صورت گسترده شدند و تا امروز که خود را برای تعطیلات نوروزی آماده می کنند، این موضوع به وسیله بازرسان جامعه حرفه ای هتلداران استان کنترل و رصد می شود.

وی ادامه داد: در مورد رعایت مقررات بهداشتی از سوی میهمانان خوشبختانه با استفاده از سامانه و وارد کردن کد ملی میهمان به وسیله پذیرشگر هتل شرایط واکسیناسیون، تعداد، تاریخ و نوع واکسن وی نمایش داده می شود و از همین طریق از پذیرش میهمانان واکسن نزده جلوگیری به عمل می آید.

بازرس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی در مورد احتمال تغییر نرخ هتل ها افزود: با وجود اینکه در کشور شاهد افزایش روزانه نرخ ها هستیم، در تعطیلات نوروزی هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت که این موضوع باعث می شود سفر در نوروز سال جاری برای زائران تا حدودی ارزان تر تمام شود.

عرفانیان افزود: با توجه به آمار اعلام شده در نوروز سال جاری میزبان مسافران زیادی هستیم که البته پس از اتمام تعطیلی های رسمی در تعداد مسافر افت خواهیم داشت و موج ورودی مسافر پس از این ایام چندان چشمگیر نخواهد بود. با توجه به اینکه پیش بینی ها 100 درصد نیست اما باید با توجه به فراز و فرود شرایط کرونا برای مقابله با این بیماری نیز آماده بود. در نهایت امیدواریم با تمهیدات لازم بتوانیم ایام تعطیلات نوروزی 1401 را با یک پذیرایی شایسته در خدمت زائران حضرت رضا(ع) باشیم.

صنعت هتلداری با همدلی به روزهای خوب جهانگردی باز خواهد گشت

محمدرضا وزیری، مدیر یک هتل 2 ستاره در مشهد، اظهار کرد: به جهت آمادگی هتل برای نوروز و بالطبع وجود حسی خوشایند برای هتل داران با توجه به آغاز فصل بهار و نظافت های همیشگی سالانه و تعویض البسه پرسنل و گاها تغییراتی در دکوراسیون به شکلی ویژه تر با رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از عادی انگاری کرونا سعی بر آن داشتیم آمادگی خود را برای استقبال از میهمانان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در مورد آمادگی پرسنل تفاوتی در زمان های پیک و غیرپیک وجود ندارد. در عین حال با توجه به تخفیف کمتر در بازه پیک سال همچون این روزهای تعطیلات عید نوروز به نسبت مابقی سال خدمات بهتری در پذیرایی غذا و نوشیدنی خواهیم داشت که این موضوع حق طبیعی میهمانان است.

این مدیر هتل افزود: قطعا کیفیت خوب خدمات و قیمت مناسب در هتل های مشهد راه را برای جذب مسافران به نسبت دیگر شهرها هموارتر خواهد کرد. همچنین خدمات مطلوب تر در دوران کوتاه تعطیلات می تواند رمز موفقیت هر هتلی باشد.

وزیری ادامه داد: در صورتی که هتل ها گواهینامه استاندارد از وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و جوامع تخصصی مخصوص به خود را داشته باشند، فقط سالی یک بار می توانند با مجوز از اداره مربوطه افزایش نرخ اعمال کنند. اصولا در تعطیلات نوروز تفاوتی در نرخ تابلو صورت نمی گیرد و خدمات با ارائه تخفیف کمتر شکل می گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سفر از نیازهای اساسی و اولیه جامعه نیست و مردم اجبار به رفتن به سفر ندارند، متاسفانه نرخ هتل ها به نسبت تورم بسیار عقب است و هتلداران با تورم شدید در تهیه مواد اولیه، قبوض، هزینه های جاری و حقوق و دستمزد پرسنل روبرو هستند. امیدوارم با همدلی در این صنعت زیان دیده به زودی به روزهای خوب جهانگردی بازگردیم.

اخذ نرخ خدمات هتل ها بر اساس استانداردهای تعریف شده صورت می گیرد

حسین مرادی، مدیر یک هتل سه ستاره در مشهد، در مورد آمادگی هتل خود برای نوروز 1401 گفت: سال جاری نیز مطابق سنوات قبل هتل ها در ماه ها و به ویژه روزهای پایانی سال با انجام عملیات بهسازی چشم انتظار میهمانان و زائران نوروزی هستند. به همین علت ما به منظور میزبانی درخور شان زائران و میهمانان نوروزی آمادگی های لازم را صورت بخشیدیم. البته هتل بر اساس شیوه نامه های مربوطه تخفیفات ویژه ای برای میهمانان در تعطیلات پیش رو قائل شده است.

وی در مورد احتمال افزایش قیمت در تعطیلات نوروزی بیان کرد: به طور کلی برنامه هتلداران در مشهد به 2 فصل تقسیم می شود؛ فصلی پرتراکم با تعداد بالای مسافر که از ابتدای سال آغاز شده و تا اواخر شهریور ادامه می یابد. دیگری فصلی کم تراکم با تعداد پایین مسافر است که شامل نیمه دوم سال است. طبعا با توجه به تغییر فصل از یک سو و افزایش مزایای قانون کار حقوق پرسنل و افزایش سایر هزینه های سربار نرخ اسکان در ایام نوروز به نسبت نرخ های این روزها افزایش خواهد داشت؛ هر چند باید شرایط اقتصادی فعلی میهمانان نیز در نظر گرفته شود.

مرادی بیان کرد: هتل های مختلف با توجه به شیوه های مختلف بازاریابی اقدامات متفاوتی برای جذب حداکثری میهمان اعمال می کنند، ما با ایجاد ارتباط مستقیم با میهمانان دائمی و دست اندرکاران بازار جهانگردی همچون دفاتر خدمات مسافرتی و دیگر سازمان های مربوطه و نیز اعلام رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با برطرف کردن نگرانی ها و دغدغه های میهمانان تا حدود زیادی در جذب میهمانان توفیق داشته باشیم.

این مدیر هتل در مورد اینکه آیا ابلاغیه ای مبنی بر افزایش قیمت هتل در نوروز سال جاری صادر شده یا خیر، شرح داد: اساسا اخذ نرخ خدمات هتل ها بر اساس استانداردهای تعریف شده است و پس از یک دوره بازرسی و نظارت کامل و عموما در ماه های آبان و آذر صورت می پذیرد. در حال حاضر ابلاغیه ای در ارتباط با افزایش نرخ هتلی دریافت نشده و امکان افزایش نرخ خارج از فرایند مذکور به خصوص در این ایام امکان پذیر نیست.

آگاه سازی صحیح می تواند حساسیت های سفر جهانگردان را کاهش دهد

محمدرضا نخ فروش، مدیر یک هتل چهار ستاره مشهدی، در مورد آمادگی مجموعه خود برای استقبال از میهمانان نوروز 1401 مطرح کرد: با توجه به ارزش تعطیلات نوروزی برای فرایند کاری هتل دارها بالطبع ما نیز تلاش کردیم با آموزش نیروها و فراهم کردن تمهیدات لازم آمادگی خود را برای این ایام به حداکثر برسانیم.

وی با اشاره به تعطیلی های چند باره صنف جهانگردی و هتلداری در طول این 2 سال ادامه داد: بازه زمانی نوروزی سال جاری می تواند بسیار حائز اهمیت باشد؛ هر چند همچنان این ویروس در دنیای امروز فعالیت دارد و همین موضوع می تواند کار را برای ما تا حدودی سخت کند اما رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در دستور کار مجموعه هتل ها است و در سیاست گذاری جامعه حرفه ای هتلداران استان نیز در اولویت واقع شده است.

این مدیر هتل بیان کرد: با توجه به آغاز ماه رمضان بلافاصله پس از تعطیلات نوروز با استقبال خوبی از سوی مسافران و جهانگردان روبه رو خواهیم بود که این موضوع نیز نیازمند نظارت درست و برنامه ریزی لازم در سطوح استانی و ملی است.

نخ فروش در مورد افزایش قیمت نرخ هتل ها بیان کرد: ابلاغه نرخ ها ارسال شده ولی در آغاز عید نوروز هتل ها با همان نرخ نامه ای که در تاریخ یکم مهر ماه سال 1400 ارسال شده، بدون افزایش نرخ نو فعالیت خواهند کرد.

هیچ ابلاغیه ای در مورد افزایش قیمت صادر نشده است

خوش خرام، مدیر یک هتل پنج ستاره در مورد پیش بینی حضور زائر و مسافر در مشهد اظهار کرد: اهمیت بالای این تعطیلات موجب شده اقداماتی در راستای بهبود رضایتمندی مسافران انجام شود. برای مثال با استفاده از نظرات کارشناسان و خریدهای لازم سعی داشتیم اتاق های هتل ها را به روزرسانی کنیم. تلاش ما بر این بوده به بهترین شکل از میهمانان خود استقبال کنیم و همه پیش بینی ها را در زمینه به حداکثر رساندن رضایت مسافران انجام دادیم.

این مدیر هتل بیان کرد: برای تعطیلات عید نوروز هیچ ابلاغیه ای در ارتباط با افزایش قیمت صادر نشده و با همان نرخ نامه قبل و بدون هیچ گونه افزایش قیمتی میهمانان را پذیرش خواهیم کرد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 7 خرداد 1401 بروزرسانی: 7 خرداد 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1994

به "نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز 1401 رونق را به صنعت هتلداری بازمی گرداند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید