فروش قاچاقی واکسن فایزر در تهران ، تزریق واکسن فایزر با 60 میلیون تومان هزینه

به گزارش ایستگاه بازی، به گزارش خبرنگاران، تمام سازوکار جذب متقاضی، به شکل محتاطانه و درصورت معرفی از سوی افراد مورد اعتماد آنها، با ارائه کدملی، شماره گذرنامه و تشکیل یک گروه 5 تا 6نفره انجام می گردد. این افراد در چند نقطه شهر، دفاتر و مطب هایی دارند که فعالیت عمده آنها، فروش و تزریق واکسن است. در این دفاتر و مطب ها، یخچال های پیشرفته ای برای نگهداری از این واکسن ها که ادعا می گردد فایزر است واقع شده است، تزریق واکسن از سوی افرادی که در کار تزریقات هستند انجام می گردد و همان جا هم کارت واکسن که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد، به افراد داده می گردد.

فروش قاچاقی واکسن فایزر در تهران ، تزریق واکسن فایزر با 60 میلیون تومان هزینه

قیمت هر دو دوز واکسن 25 تا 60میلیون تومان با توجه به معرف و بازاریاب و محل تزریق متفاوت است. همه اینها در شرایطی است که با توجه به حفظ زنجیره سرد این واکسن و نگهداری آن در مخازن سرمایشی پیشرفته، حالا هشدارها نسبت به کیفیت این واکسن ها و تقلبی بودن آنها بالا رفته است و همه این ها در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو به همشهری می گوید هرگونه تزریق واکسن فایزرممنوع است و وارد نماینده و تمام عوامل آن قاچاقچی به تعداد می فرایند.

دفتر اداری برای تزریق واکسن فایزر

مکان یک واحد اداری در ساختمانی نیمه اداری در یکی از خیابان های شمال تهران است. افراد با هماهنگی قبلی و با نام بردن معرف که همان بازاریاب است، اجازه ورود پیدا می نمایند. شرط ورود، حضور 5نفر برای انجام اقدامات اولیه واکسیناسیون است، هر ویال(شیشه واکسن) برای 5 تا 6نفر مورد استفاده قرار می گیرد و به گفته متصدی مرکز، اگر تعداد کمتر از این باشد، امکان واکسیناسیون وجود ندارد.

متقاضیان با کارت های پرپول، دور میزی در یکی از اتاق ها جمع می شوند، کارت ملی و گذرنامه شان را ارائه و شرحات اولیه را گوش می دهند؛ شرحات را متصدی اصلی این دفتر که با واسطه ها در ارتباط است، ارائه می نماید: هر ویال واکسن فایزر برای 5نفر و هر نفر 25میلیون تومان برای دو دوز تخفیف هم نمی دهیم. 16میلیون برای تزریق دوز اول و بیعانه پرداخت می گردد، 21روز بعد برای دریافت دوز دوم، مابقی پول که 9میلیون تومان است، گرفته می گردد. او می گوید تمام سازوکارها را واسطه ها انجام می دهند. متقاضیان تزریق واکسن را بازاریاب یا همان واسطه به آنها معرفی می نماید. شرط اول هم ارائه اسامی 5نفر است، همان ابتدا هم اسم می گردد پس از شنیدن شرحات و درصورت رضایت و قانع کردن، واکسیناسیون انجام می گردد.

هر نیم ساعت، به گروهی وقت واکسیناسیون داده شده است و افراد در قالب گروه های 5نفره وارد می شوند.

نگرانی اولیه بیشتر متقاضیان، از کیفیت واکسنی است که ادعا می گردد فایزر است. اما مسئول همان دفتر شرح می دهد: این واکسن ها را با کانتینرهای یخچال دار وارد می کنیم و تا حالا هم مسئله ای ایجاد نشده است. اگر زنجیره سرمای این واکسن رعایت نشده باشد، زمانی که با سرم مخلوط گردد، کف می نماید و زرد رنگ می گردد.

بعلاوه زمانی هم که ویال را جلوی خودتان از یخچال خارج می کنیم، پس از قرار دریافت در معرض دمای هوای معمولی اتاق اگر زنجیره سرمای آن حفظ نشده باشد، لیبل (برچسب) آن جدا می گردد. یک نکته دیگر اینکه واکسن های اصلی هنگام باز شدن صدایی مثل باز شدن در نوشابه دارند و اگر با هدف پرکردن مایعی غیر از مایع واکسن اصلی در آن قبلا باز شده باشد، هنگام بازشدن از سوی ما صدایی نخواهد داشت. او می گوید تمام این اقدامات جلوی متقاضیان واکسن انجام می گردد تا اطمینان لازم را پیدا نمایند.

او کارت های مخصوص را نشان می دهد و ادعا می نماید اینها کارت واکسن است که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد: این کارت ها را وزارت بهداشت کردستان عراق صادر می نماید که مهر آن هم مورد تأیید جهانی است. به همین علت برای تزریق باید کارت ملی و پاسپورت ارائه گردد تا تعداده گذرنامه روی همین کارت ثبت گردد، تعداده ملی هم برای ثبت در آینده است تا اگر به هر علتی واردات فایزر به کشور آزاد شد، مورد تأیید قرار گیرد. به گفته او، سریال های پشت این کارت، قابل اسکن است و از قبل صادر شده. این کارت ها به وسیله تزریق نمایندگان پر و تکمیل می گردد. همزمان با اسکن بارکدهای خورده شده روی جعبه های واکسن هم می توانید وارد سایت اصلی شرکت داروسازی فایزر شوید.

او برای جلب اعتماد، این اجازه را به متقاضیان می دهد تا یخچالی را که واکسن ها در آن نگهداری شده اند از نزدیک ببینند و از آن عکس بگیرند تا مطمئن شوند. یخچال کوچک جیوه ای رنگ، در اتاق انتهای دفتر قرار گرفته است. روی یخچال صفحه نمایشی وجود دارد که عدد منفی 80درجه را نشان می دهد.

مسئول دفتر، در آن را با اهرمی که کنارش است باز می نماید و مه غلیطی بالا می آید، ویال ها در ظرف های پلاستیکی کوچکی قرار گرفته اند. در هر ظرف 2 تا 3 ویال واقع شده است که هر ویال برای 5 تا 6نفر مورد استفاده قرار می گیرد. ظرف ها بارکد مخصوص دارند و با اسکن آنها تمام معینات واکسن فراوری شده روی سایت FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) باز می گردد و البته برگه اطلاعات برای دریافت نمایندگان واکسن فایزر به همه زبان ها حتی فارسی وجود دارد.

او درباره ایجاد ایمنی از سوی این واکسن ها هم مدعی است: تأیید ایمنی واکسن، 2هفته پس از تزریق دوز دوم در آزمایشگاه… با یک آزمایش mRNA انجام می گردد. آنالیز پروتئین های بدن که نشان می دهند آنتی بادی ها و سلول های ایمنی در بدن فرد تشکیل شده و دریافت نماینده فایزر دیگر ویروس را به سایر افراد منتقل نمی نماید. خبرنگار همشهری با همان آزمایشگاهی که نامش برده شد، تماس گرفت. متصدی آزمایشگاه اما این شرحات را داد: فرقی نمی نماید چه واکسنی زده باشید، از فایزر تا سینوفارم و آسترازنکا، می توانید با یک تست 3مرحله میزان ایمنی و آنتی بادی بدن تان را معین کنید. قیمت آن هم 180هزار تومان است، مشروط به اینکه 40روز از زمان تزریق دوز دوم گذشته باشد.

متصدی همان دفتر فروش و تزریق واکسن، در میان صحبت هایش ادعا می نماید که فعالیت این مراکز، از پیش از عید آغاز شده و در این مدت هزاران نفر واکسنی راکه ادعا می گردد فایزر است تزریق نموده اند؛ اسامی بازیگران و کارگردان های معروف، چند نفر از مسئولان و اعضای هیأت مدیره چند بیمارستان خصوصی را می آورد.

براساس ادعاهای او، آنها 3دفتر دارند که یکی از این دفاتر، در بیمارستانی واقع شده است. با این حال این شرح را می دهد که در بیمارستان ها قیمت تزریق این واکسن ، کمتر است چرا که آنجا هر ویال را برای 6 تا 7نفر تزریق می نمایند. درحالی که اینجا هر ویال تنها برای 5نفر استفاده می گردد که ایمنی واکسن را کم می نماید. متقاضیان درصورت ابتلا به بیماری خاص، شرایط آنها از سوی پزشکان همین مرکز به صورت تلفنی مورد آنالیز قرار می گیرد تا پس از تزریق مسئله ای ایجاد نگردد.

در اسفندماه پارسال، فایزر 80میلیون تومان فروخته می شد

زنگ در به صدا در می آید؛ زن جوانی ماسک زده وارد می گردد. او یکی از همان واسطه هاست که قرار است گروه 5نفره اش تا دقایقی دیگر از راه برسد. می گوید:گروه بعدی هم در راه است. مسئول دفتر می گوید این واسطه همواره زودتر از گروهش می رسد. خودش را کارشناس ارشد پرستاری معرفی می نماید: من تمام کسانی را که احتیاج به واکسن دارند یا بیمار خاص هستند، همین جا واکسن زده ام. آنطور که متوجه شدم تنها واردنماینده فایزر همین شرکت است و این قیمتی هم که اعلام نموده اند اصلا جای دیگری پیدا نمی کنید حتی درباره واکسن های معمولی تر. یکی از بیماران من آسترازنکا خواسته که اصلا قابل مقایسه با فایزر نیست قیمتش 160میلیون تومان است. سینوفارم را 18میلیون می زنند. اسفند سال گذشته هم فایزر بود و با 80میلیون تزریق می کردند اما الان 25میلیون تومان قیمت خوبی است.

واکسیناسیون در بعضی مطب ها و تعدادی از باشگاه های ورزشی لوکس

فروش و تزریق غیرقانونی واکسن هایی که ادعا می گردد فایزر است تنها در این مرکز انجام نمی گردد. در یکی از مطب های خصوصی هم تزریق واکسن فایزر به قیمت بسیار بالاتری انجام می گردد. این واکسن ها از امارات وارد ایران می گردد و 2دوز آن 30میلیون تومان است. یکی از کسانی که در این مطب واکسن زده، به همشهری می گوید: تمام مبلغ را همان اول دریافتد، کسی که به ما اطلاعات می داد می گفت این واکسن ها با گارد آمونیاک و پلمب شرکت فراورینماینده اصلی وارد شده است. در یکی از باشگاه های ورزشی تهران هم، در یک ماه و نیم گذشته، چندین نفر می گویند: واکسن فایزر تزریق نموده اند.

به گفته خودشان بعد از تور واکسن که نوروز برگزار گردید، یکی به آنها پیشنهاد داده که با هزینه کمتر از سفر به یکی از کشورهای خارجی در همین تهران واکسن بزنند. قیمت هم از هزار تا 3هزار دلار متفاوت بوده است. به علت اینکه اطمینان کامل نسبت به واردنماینده این واکسن داشتند، از ورود این واکسن استقبال نموده اند. هر چند که فقط چند تزریق در همان زمان صورت گرفته و زمانی که برای دیگر اعضای خانواده تقاضا نموده بودند به آنها اعلام شده که امکان ورود دوباره این واکسن در شرایط فعلی وجود ندارد.

پورسانت برای هر متقاضی واکسن، 250هزارتومان

محمود هادی پور، کارشناس دارو و داروخانه دار است و می گوید تا به حال چندین نفر به او مراجعه نموده و اعلام نموده اند واکسن فایزر تزریق نموده اند. او به همشهری می گوید ظاهرا شرایط به این صورت است که هر نفر برای تزریق واکسن باید از سوی 2نفر به اعضای اصلی، معرفی گردد تا او را عضو یک گروه تلگرامی نمایند، آنجا کدملی افراد گرفته می گردد. سپس باید به صورت یک گروه 6نفری، برای دریافت واکسن اقدام نمایند.

به گفته هادی پور، در این میان بازاریاب هایی هستند که با معرفی این افراد، از فروشنده اصلی برای هر نفر، پورسانت می گیرند. برای واکسن های 25میلیون تومانی، سهم ویزیتورها برای هر نفر، 250هزار تومان است. وقتی یک گروه 6نفره معرفی می نمایند، یک میلیون و 500هزار تومان دریافت می نمایند. این داروساز اما نسبت به سلامت این واکسن ها، تردید دارد. او می گوید که بعضی از افراد اعلام نموده اند که واکسنی که برایشان تزریق شده در یخچال های ساید بای ساید نگهداری می شده است: اگر ممنوعیت ورود این واکسن نبود، می شد از سلامت واکسن ها، حفظ زنجیره سرد آنها و… اطمینان پیدا کرد.

به گفته او، ایران تا امروز، یکی از ضعیف ترین کشورها از نظر واکسیناسیون عمومی بوده و همین مسئله سبب شده تا مردم به سمت بازارهای زیرزمینی بفرایند، هر چند که هر کسی هم توانایی پرداخت هزینه خرید این واکسن ها را ندارد: اگر اجازه می دادند بخش خصوصی به اندازه توان خود واکسن کرونا را با ارز آزاد وارد کند، عده ای این واکسن ها را تزریق می کردند و ایمنی برای گروهی ایجاد می شد. هادی پور می گوید اصلا معین نیست این واکسن ها به چه صورت وارد ایران شده، چطور نگهداری شده و چه موادی دارد، با این اتفاقات سلامت مردم به خطر می افتد: ممنوعیت ها همواره به سود گروهی تمام می گردد. این اتفاقات جیب عده ای را پر می نماید، درست مانند تحریم ها که منجر به کاسبی گروهی شده است.

فروش واکسن فایزر در بازار ایران درست است؟

کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو اما در پاسخ به همشهری بدون اینکه فعالیت این مراکز را رد کند، تأکید می نماید که هرگونه تزریق واکسن فایزر ممنوع است و وارد نماینده و تمام عوامل آن قاچاقچی به تعداد می فرایند.

با این حال این شرح را می دهد که درباره فروش واکسن فایزر در بازار سیاه ایران اطلاعات ضد ونقیضی به ما اعلام شده است و حتی فیلمی مربوط به یک پالت کوچک واکسن فایزر هم در شبکه های مجازی منتشر شده است؛ البته معین نیست که این فیلم در ایران ضبط شده یا در یکی از کشورهای همسایه، اما به علت اینکه شهفرایندان عراقی از زدن واکسن فایزر سرباز می زنند و به زدن این واکسن اعتقاد ندارند. احتمال ورود این واکسن به وسیله مرز عراق دور از فکر نیست.

او می گوید: موضوعی که باید به آن توجه کرد، این است که زنجیره سرد واکسن فایزر، دمای منفی 60 تا 70 درجه سانتی گراد است و به این علت، امکان جابه جایی آن با این شرایط در هیچ محموله و کانتینری وجود ندارد. تامین تجهیزات و نبود زنجیره سرد و نداشتن یخچال های مخصوص از جمله موضوعاتی است که سبب می گردد نتوان واکسن فایزر را به راحتی جابه جا کرد و با فرض اینکه واکسن کنونی، فایزر هم باشد در جابه جایی به طور قطع اثربخشی خود را از دست داده است.

به گفته جهانپور، نباید این موضوع را نادیده گرفت که هم اکنون تقاضا برای واکسن، بیشتر از عرضه است و این مسئله، بازاری را برای افراد سودجو فراهم نموده تا واکسن های تقلبی را به اسم واکسن اصلی با قیمت های بالا عرضه نمایند. درنهایت باید گفت که امکان انتقال واکسن فایزر با شرایط خاصی که دارد، وجود ندارد و حتی می تواند خطرات جانی برای افراد تزریق نماینده در پی داشته باشد. به گفته او، اینگونه فعالیت ها باید از سوی عوامل انتظامی، امنیتی و قضایی شناسایی شده و با آنها برخورد گردد.

او تأکید می نماید که واکسن مورد ادعای این افراد از نظر وزارت بهداشت غیرقابل مصرف است. سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز گذشته در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری میزان درباره تزریق 5میلیون دوز واکسن فایزر به قیمت 20میلیون تومان در بیمارستانی در شمال تهران هم تنها به گفتن این جمله ها بسنده کرد: افرادی که ارقام اینچنینی را بیان می نمایند، احتمالا نه می دانند واکسن چیست و نه نسبت به دوز آن آگاهی دارند؛ این اقدام قاچاق است.

فایزر روی دوش کولبران ؟

ماجرای واردات غیرقانونی قاچاق و فروش و تزریق واکسن اما به شکل وسیع تر هم مطرح شده است؛ حتی شنیده می گردد که این واکسن ها از مرزهای غربی از سوی کولبران بانه، مریوان و مهران قاچاق می گردد؛ کولبرانی که البته به صراحت حمل و ورود واکسن را تأیید یا رد نمی نمایند؛ چراکه به گفته خودشان در بعضی موارد از محتویات آنچه وارد می نمایند، خبر ندارند.

یکی از کولبران در بانه، واردات محدود واکسن از سوی بعضی از کولبران را تأیید می نماید و به همشهری می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم، از مرز ما تنها یک بار این اتفاق رخ داد. محموله هم مربوط به سربازهای عراقی بود که اعتقادی به زدن واکسن نداشتند و آن را به یک شرکت در تهران فروختند. فکر می کنم واکسن ها را در بسته های 50در 30سانتی متری گذاشته بودند و حدود یک ساعت طول کشید تا از مرز وارد گردد؛ انگار که 60عدد گوشی موبایل را در یک کارتن بسته بندی نمایند. از آنجا هم یکی از کامیون دارها 40میلیون هزینه بار گرفت و به سمت تهران بارگیری کرد. بعضی کولبران نمی دانند چه چیزی وارد می نمایند، مراودات تبادل کالای ما با عراق بسیار زیاد است و حتی زمینی و با خودرو هم بعضی کالاهای قاچاق به وسیله مرزهایی ازجمله سیران بند وارد می گردد.

یکی از وارد نمایندگان دارو هم این ماجرا را به طور ضمنی تأیید می نماید. او که نخواست نامش در گزارش بیاید، به همشهری می گوید: عمدتا برای واردات داروی قاچاق به کشور سختگیری چندانی نمی گردد. برخوردهای قانونی بیشتر درباره صادرات دارو انجام می گردد. درباره واکسن فایزر هم نخستین چیزی که احتمال آن وجود دارد، قاچاق واکسن از مبادی کشورهایی ازجمله عراق، ترکیه و سپس امارات است. به نظر می رسد کشورهایی که مردم شان اعتقاد چندانی به تزریق واکسن ندارند و واکسن های خریداری شده روی دست شان مانده به هر طریقی اقدام به فروش این واکسن ها به ایران می نمایند.

خبر واردات واکسن به وسیله کولبران از مرزهای بانه، مریوان و نوسود به گوش مدیرعامل یک شرکت گردشگری ایران- عراق هم رسیده است. او هم می گوید: قاچاق دارو همواره از ایران به سمت کردستان عراق پررونق بوده؛ چراکه بارها شنیده ایم که داروهای واردشده به کشور را با ارز 4200تومانی به جای توزیع در داخل به وسیله همین مرزها به کردستان عراق می فرستند؛ بنابراین در این شرایط با وجود اینکه آنها واکسن فایزر را به وفور در اختیار دارند، به راحتی به ایرانی ها می فروشند.

به گفته این فعال گردشگری که نخواست نامش نوشته گردد، واردات واکسن آمریکایی کرونا عمدتا زمانی صورت می گیرد که قرار است مقدار قابل توجهی کالاهای متفاوت وارد گردد. در این شرایط 300، 400کولبر با هم کالا وارد می نمایند و معلوم نیست که کدام بار واکسن است: البته اینکه زنجیره سرد و کیفیت این واکسن ها به چه صورتی تامین می گردد را نمی دانم، اما یخدان واکسن های فایزر هم در ابعاد همین کالاهایی است که روزانه روی دوش کولبران وارد می گردد و حتی یک جایی دیدم که یکی از این یخدان ها با آرم فایزر را برای فروش گذاشته بودند.

4 مبدأ ورود داروی قاچاق به کشور

ورود واکسن قاچاق به ایران، اما موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد. وارد نمایندگان دارو و تجهیزات پزشکی، داروخانه داران و داروسازان، پزشکان و صاحبان مطب ها و حتی مقامات مسئول حوزه سلامت درباره آن صحبت می نمایند. مجتبی بوربور که عضو اتحادیه واردنمایندگان داروست، به همشهری می گوید به طور کلی 4مبدا ورود داروهای قاچاق به ایران وجود دارد که یکی از آنها ترکیه است و دومی عراق، سومی کشور امارات و چهارمی آذربایجان است.

بوربور درباره فروش واکسن های تقلبی و عوارض ناشی از تزریق آن شرحاتی می دهد: سازمان بهداشت جهانی درباره داروی تقلبی تعریف جامعی دارد و حتی درباره واکسن فایزر هم شرایط حمل آن را تأکید می نماید که اگر زنجیره سرد آن به درستی رعایت نگردد، آن را در رده داروهای تقلبی قرار می دهد و اصالتش را رد می نماید. اما حالا بحث اینجاست که اصلا فایزر واکسن وارد شده به کشور را فراوری ننموده و این واکسن تقلبی بوده باشد. در این شرایط 2شرایط وجود دارد؛ اینکه در ویال واکسن دارونما یا آب مقطر پر نموده یا از تکنولوژی دست چندم استفاده نموده اند که البته بسیار به ندرت رخ می دهد.

در بیشتر موارد تقلب ها ماده مؤثره ندارد. نحوه تشخیص آن هم به راحتی امکانپذیر نیست؛ مگر آنالیز مستندات برگه یا روش های آزمایشی؛ بنابراین مصرف نماینده نمی تواند به این نتیجه برسد که واکسن تزریقی واقعی است یا غیرواقعی. حتی نهاد ناظر هم با تماشا شکل واکسن یا داروی تقلبی نمی تواند آن را تشخیص دهد. به گفته او، در همسایگی ما، کشور پاکستان یکی از عظیم ترین فراورینمایندگان داروهای تقلبی در جهانست و به سرعت هر دارویی که بخواهید را برای شما فراوری می نماید.

اینجا حتی داروهای شرکت های دیگر را به نام شرکت های مطرح جهان بسته بندی و عرضه می نمایند و در این حالت شما هزینه یک داروی برند را می دهید، اما درحقیقت همان محصول ارزان قیمت را خریداری نموده اید؛ ضمن اینکه اگر فرد واکسن های تقلبی دارونما یا دارای آب مقطر را هم دریافت کند درصورت ابتلا به کرونا با این توجیه روبه رو می گردد که امکان دارد جزو نفراتی بوده باشید که ایمنی زایی در بدنشان ایجاد نشده و در این حالت با هزینه ای که برای تزریق واکسن پرداخت نموده ، ضرر نموده است.

این عضو اتحادیه واردنمایندگان دارو درباره تزریق واکسن های تقلبی هشدار می دهد: واکسن یک فرآورده بیولوژیک است و اگر در نوع تقلبی آن ماده بیولوژیکی باشد، حتما خطراتی برای مصرف نماینده دارد. تقلب در داروها بسیار متنوع است و با وجود اینکه این احتمال ضعیف است، اما شما درنظر بگیرید که به جای واکسن کوویدـ19، واکسن آنفلوآنزا در ویال واکسن بریزند که این مسئله خطرآفرین است یا حتی استفاده از ماده ای شیمیایی که شاید خطراتی برای بدن نداشته باشد، اما چون تقلب ها قابل پیش بینی نیستند، ما تأکید داریم که اصلا به ریسک تزریق آن نمی ارزد و بهتر است این واکسن ها مصرف نگردد؛ حتی درباره واکسن هایی که ماده مؤثره ندارند. به گفته بوربور، داروی تقلبی و در پی آن واکسن تقلبی معضل جهانست، اما قاچاق ناشی از سیاست های اشتباه دولت هاست که بازار مصرف را به درستی مدیریت نمی نماید و احتیاج مردم به شکل منطقی و درست پاسخ داده نمی گردد؛ به همین علت در پی مبادی دیگر برای تامین احتیاجش می رود.

منبع: روزنامه همشهری

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1650

به "فروش قاچاقی واکسن فایزر در تهران ، تزریق واکسن فایزر با 60 میلیون تومان هزینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش قاچاقی واکسن فایزر در تهران ، تزریق واکسن فایزر با 60 میلیون تومان هزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید