مجریان طرح های تحقیقاتی، رهبران عرصه فراوری در کشور هستند

به گزارش ایستگاه بازی، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، فعالیت مجریان طرح های کلان تحقیقاتی را بسیار مهم ارزیابی کرد و آنان را رهبران این عرصه در فراوری محصولات تحقیقاتی دانست.

مجریان طرح های تحقیقاتی، رهبران عرصه فراوری در کشور هستند

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران، دکتر کامبیز بازرگان گفت: توجه و هرگونه یاری به مجریان طرح های کلان تحقیقاتی امری مهم و درخور توجه است زیرا این امر در راستای برطرف موانع فراوری و پشتیبانی از فعالیت های تحقیقاتی صورت می گیرد.

وی ارزیابی خسارت های وارده از سوی آفات زراعی و مبارزه با آن را مهم دانست و اضافه نمود: اکنون زمان آن رسیده است به صورت ویژه بر روی آفات تعیین و تعیین کار تحقیقاتی انجام گردد زیرا این فعالیت عاملی برای جلوگیری از خسارت های مهم به محصول گندم و برنج است.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی، دستور ویژه ای برای بالا بردن سرعت عمل و توجه خاص بر داده های پراهمیت به منظور فراوری گندم پایدار در کشور صادر کرد.

این مقام مسئول به نقش تحقیق برای توسعه در زمینه طرح های کلان از جمله گندم و برنج اشاره نمود و به توضیح تفصیلی اهداف سازمان در زمینه گندم و برنج و دیگر طرح های کلان، با توجه به اسناد بالادستی که نقشه راه را تعیین نموده ، پرداخت.

وی کاهش سطح زیر کشت هدفمند، افزایش فراوری و مصرف بهینه آب را سرخط فراوری محصولات کشاورزی پایدار در برنامه طرح های کلان سازمان مطرح نمود.

بازرگان اجرای طرح های کلان تحقیقاتی بخش کشاورزی را از استراتژی های سازمان تحقیقات برشمرد و اعلام نمود: در اجرای طرح های کلان به وسیله مجریان طرح ها در راستای رسیدن به اهداف و اسناد بالادستی و برنامه های مصوب، باید دقیقا تعیین گردد چه اندازه سطح زیر کشت کاهش می یابد یا چه اندازه مصرف بهینه آب خواهیم داشت و چه اندازه افزایش فراوری را دربر خواهد گرفت؟

معاون وزیر در سازمان تحقیقات با بیان این که سازمان تحقیقات، خط مقدم برای اجرای برنامه امنیت غذایی کشور است ، گفت: برای دستیابی به امنیت غذایی و پاسخگویی به خواسته های وزیر جهاد کشاورزی ، باید برنامه ریزی دقیقی در جهت رسیدن به این مهم انجام گردد.

وی بعلاوه برنامه ریزی دقیق برای فراوری پایدار گندم در ترسالی و خشکسالی در طرح های کلان را مهم برشمرد و دستور ویژه ای برای به حداقل رساندن نوسانات فراوری گندم به وسیله بکارگیری یافته ها و ارقام مناسب با اهداف و برنامه های بهره وری وزارت متبوع را صادر کرد.

بازرگان با بیان این که شرایط حاضر کشور به طرحی نو و برنامه های تازه و فناورانه احتیاج دارد، طرح کلان گندم و ارتقای میانگین فراوری آن را با توجه به پتانسیل و ظرفیت زمین های کشاورزی امری مهم و قابل توجه دانست.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت و استعداد خاک زمین کشاورزی باید در نظر گرفته گردد، گفت: توجه به فراوری محصولات کشاورزی در شرایط اقلیمی و خاک امری ضروری و مهم برای فراوری هرچه بهتر محصول است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، فعالیت های اجرایی در عرصه های کشاورزی را امری ضروری دانست و با اشاره به اینکه باید متناسب با شرایط، فعالیت های اجرایی نسخه لازم تهیه گردد، چنین برنامه ای را مناسب و قابل ارائه به وزارت متبوع بیان داشت.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1812

به "مجریان طرح های تحقیقاتی، رهبران عرصه فراوری در کشور هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجریان طرح های تحقیقاتی، رهبران عرصه فراوری در کشور هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید