سرپرست وزارت جهادکشاورزی وارد زاهدان شد

به گزارش ایستگاه بازی، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهادکشاورزی جهت آنالیز نحوه اجرای طرح بزرگ 46هزارهکتاری انتقال آب بالوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان وارد زاهدان شد.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی وارد زاهدان شد

به گزارش از ، روابط عمومی جهادکشاورزی؛ عباس کشاورز سرپرست وزارت جهادکشاورزی بهمراه معاون آب و خاک وزارت ورئیس سازمان امور اراضی کشور جهت آنالیز نحوه اجرای طرح بزرگ 46هزارهکتاری انتقال آب بالوله به اراضی کشاورزی دشت سیستان وارد زاهدان شد.

عباس کشاورز آدینه با حضور در منطقه سیستان از اراضی آبگیری شده از طرح سیستان وایستگاه های پمپاژ در 5شهرستان حوزه سیستان بازدید خواهد نمود.

زورقی رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سرپرست جهاد کشاورزی در این سفر از نزدیک از طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان در پنج شهرستان شمالی این استان بازید خواهد نمود.

غلام حیدر زورقی با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان گفت: سیستان و بلوچستان با محدودیت منابع آبی روبرو است که در این طرح بزرگ افزایش بهره روری مصرف آب و راندمان آبیاری از 30 درصد کنونی به بیش از 90 درصد مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه داد: تسریع در زمان آبیاری، آبیاری با برنامه با توجه به احتیاج گیاه و عدالت در توزیع آب در کل دشت سیستان از دیگر اهداف این طرح بحساب می آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان نمود: برای رسیدن به کشاورزی مالی در منطقه طرح الگوی کشت سیستان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین و متناسب با اقلیم منطقه 37 گیاه زراعی و باغی به کشاورزان معرفی شده است.

او اضافه نمود: اجرای طرح الگوی کشت برای بهره برداران اختیاری است، اما به کشاورزان توصیه می گردد با کارشناسان بخش کشاورزی در توسعه گیاهان با صرفه مالی که ارزش اضافه نموده بیشتری ایجاد خواهد نمود همکاری نمایند.

زورقی بیان نمود: هم اینک پیشرفت کلی این طرح بزرگ 97 درصد است که بر اساس برنامه 46 هزار هکتار از گستره 200 هکتاری دشت سیستان با تخصیص 400 میلیون متر مکعب آب از چاه نیمه ها آبیاری می گردد.

او توضیح داد: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامد های ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای 48 درجه سانتیگراد، وابستگی کامل مالی معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی ضرورت راه اندازی این طرح را دو چندان نموده است.

با توجه به خشکسالی های 20 سال سیستان و بلوچستان این طرح میتواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 674

به "سرپرست وزارت جهادکشاورزی وارد زاهدان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرپرست وزارت جهادکشاورزی وارد زاهدان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید