فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: چین و روسیه در پی افزایش نفوذ در خاورمیانه هستند

به گزارش ایستگاه بازی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا گفت، همزمان با کاهش حضور نیروهای این کشور در خاورمیانه، روسیه و چین در پی افزایش حضور و نفوذ خود در منطقه هستند.

فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: چین و روسیه در پی افزایش نفوذ در خاورمیانه هستند

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از پایگاه خبری هیل، ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: خاورمیانه به صورت گسترده منطقه ای رقابتی بین قدرت های عظیم است و من فکر می کنم که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، روسیه و چین در پی نفوذ بیشتر در آن هستند و دارند به آن چون خلائی نگاه می نمایند که می توانند از آن بهره برداری نمایند.

این ژنرال آمریکایی بعلاوه گفت: فکر می کنم آنها می بینند که آمریکا در حال تغییر موضع خود به سایر نواحی دنیا است و روسیه و چین ممکن است از فرصتی به نفع خود در منطقه استفاده نمایند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در آوریل امسال میلادی گفت که دستور خروج کامل نیروهای آمریکایی را از افغانستان صادر نموده است. انتظار می رود این خروج تا 11 سپتامبر امسال میلادی تکمیل گردد. پنتاگون هم اخیرا گفت که یک پنجم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است.

پس از ملاقات مک کنزی با مقام های سعودی که روز یکشنبه انجام شد، وی گفت: یکی از حوزه هایی که روسیه و چین ممکن است از آن در غیاب آمریکا بهره برداری نمایند، فروش سلاح است. روسیه در پی فروش سیستم های دفاع هوایی به هر کشوری است و چین هم اهداف بلندمدت ایجاد و ساخت پایگاه های نظامی در منطقه را در سر دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش نموده که دولت بایدن نفوذ چین در شرق آسیا را نگرانی جدی و اصلی آمریکا می داند اما مقام های نظامی چون مک کنزی می گویند، نفوذ چین تنها به یک منطقه محدود نمی گردد.

مک کنزی در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس و ای.بی.سی نیوز گفت: با این نظر کاملا موافقم که حضور چین در منطقه برای ما یک تهدید محسوب می گردد. از طرفی، ما یک قدرت دنیای هستیم و باید دیدی دنیای داشته باشیم. به این معنا که باید قابلیت در نظر دریافت دنیا را به صورت کلی داشته باشید.

بر اساس نظرسنجی آوریل هیل-هریس ایکس معین شد که اکثریت مردم آمریکا خروج نیروهای این کشور از افغانستان را تایید می نمایند. البته بعضی این انتقاد را داشتند که این اقدام می تواند به صورت بالقوه باعث به دست دریافت کنترل مجدد منطقه به وسیله طالبان گردد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا در مه 2021 هشدار داده بود که خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ممکن است پیامدهای زیادی به همراه داشته باشد.

کلینتون به شبکه خبری سی.ان.ان گفته بود، بجز مساله کنترل احتمالی و مجدد طالبان، مهاجرت های زیاد و عظیم هم یکی از دیگر پیامدهاست.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1652

به "فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: چین و روسیه در پی افزایش نفوذ در خاورمیانه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: چین و روسیه در پی افزایش نفوذ در خاورمیانه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید