تصمیم سرنوشت ساز بایدن برای ترک افغانستان

به گزارش ایستگاه بازی، دستور جو بایدن برای خروج کامل نیروهای امریکایی از خاک افغانستان تا بیستمین سالگرد حمله تروریستی 11 سپتامبر در 2021، با واکنش های متفاوت داخلی بویژه مخالفت جمهوریخواهان همراه شد و طالبان نیز نسبت به نقض توافق قبلی هشدار داد.

تصمیم سرنوشت ساز بایدن برای ترک افغانستان

به گزارش وال استریت ژورنال، رئیس جمهوری دموکرات امریکا در حالی برای پایان دادن به طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا نخستین دستور را صادر کرده است که سال گذشته سلف او دونالد ترامپ در مذاکره با طالبان، زمان خروج نیروهای امریکایی را اول ماه مه (حدود دو هفته دیگر) اعلام کرده بود. اما به باور کارشناسان اینکه بایدن تاریخ نمادین بیستمین سالگرد حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 القاعده به امریکا برای خروج نظامیانش از این کشور را برگزیده، در واقع بیانگر پایان دورانی است که امریکا میلیاردها دلار برای مبارزه با تهدیدات تروریستی خارجی صرف کرده است. بنا به گفته کارشناسان این فرایند خروج از یک مه آغاز و در 11 سپتامبر به پایان می رسد.

به نوشته ساوت چاینا مورنینگ پست، یکی از مقامات ارشد دولت بایدن معتقد است: در موضوع افغانستان دیگر دخالت نظامی نتیجه بخش نیست و ما باید تمرکزمان را بر حمایت از فرایند صلح پیش رو بگذاریم. قرار است تنها شمار محدودی از نظامیان برای حفاظت از مراکز دیپلماتیک امریکا در چارچوب استانداردها در این کشور حضور داشته باشند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع امریکا نیز دیروز در جریان تور اروپایی خود با سران ناتو در بروکسل دیدار کرده و درباره موضوع افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداختند و بر خروج همه نیروهای ناتو از افغانستان به توافق رسیدند. به نوشته تایمز این مذاکرات در حالی اجرا شده است که انگلیس اعلام کرده است با خروج 2500 نظامی امریکایی از افغانستان، ابقای 750 نظامی خود را در خاک این کشور به مصلحت نمی داند. وزیر دفاع آلمان نیز با تأکید بر لزوم هماهنگی نیروهای ناتو با امریکا، بر خروج همزمان نیروهای آلمانی از افغانستان صحه گذاشت.

در شرایطی که این هماهنگی ها در اروپا و امریکا در حال انجام است، به نوشته نیویورک تایمز، رهبران طالبان که پیش تر نیز هشدار داده بودند تخطی امریکا برای خروج از خاک این کشور را پس از تاریخ مشخص شده نمی پذیرند، در اطلاعیه عمومی اعلام کرده اند که نمی توانند مانع از حملات نیروهای خود به نیروهای امریکایی شوند.

در عین حال مقامات دولت بایدن معتقدند این خروج به معنای رها کردن وقایع افغانستان و تحرکات طالبان نیست بلکه قرار است امریکا با استراتژی جدیدی در منطقه مستقر و آن را تحت نظر بگیرد. اما به باور کارشناسان هنوز مشخص نیست این استراتژی چه زمانی محقق شود و چگونه از دولت شکست خورده و نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کند.

گرچه مهلت مشخص شده برای برنامه ریزی آموزشی نیروهای امنیتی افغانستان کافی به نظر می رسد اما بروز جنگ های داخلی و سلطه دوباره گروه های تروریستی در افغانستان نگرانی هایی را برانگیخته است. این نگرانی ها با توجه به متوقف ماندن مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر و کارشکنی های طالبان برای ادامه مذاکره در ترکیه، سرنوشت دولت غنی را نیز با اما و اگرهایی همراه کرده است. با وجود این دغدغه اصلی مقامات افغانستان در پذیرش تصمیم بایدن این است که تخطی دولت بایدن از توافق پیشین اول ماه مه، کابل را برای آزادی 7 هزار زندانی خطرناک طالبان از سوی این گروه تحت فشار قرار دهد. مقامات امریکایی نیز معتقدند تهدیدات تروریستی 2021 با آنچه در 2001 رخ می داد، متفاوت است. به نوشته گاردین، یکی از مقامات ارشد در این باره گفت: ما در سال2021 با تهدیداتی از یمن، سوریه، سومالی و دیگر نقاط آفریقا روبه رو هستیم و دیگر شرایط مانند 2001 که تهدید فقط از جانب افغانستان حس می شد، نیست.

اما به نظر می رسد این توجیه ها برای مخالفان جمهوریخواه رئیس جمهوری قابل قبول نیست. میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا معتقد است: تروریسم خارجی ما را به خاطر خستگی دولت از جنگ رها نخواهد کرد. بایدن باید به خاطر این تفکر که چگونه ترک همپیمانان منطقه ای و مقابله با طالبان امنیت امریکایی ها را تأمین می کند به مردم توضیح دهد. این تصمیم با واکنش روسیه نیز روبرو شد. ضمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که موکول کردن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به روز 11 سپتامبر، فرایند صلح افغانستان را سخت می کند. زیرا خلاف توافق قبلی واشنگتن با گروه طالبان است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1545

به "تصمیم سرنوشت ساز بایدن برای ترک افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم سرنوشت ساز بایدن برای ترک افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید