طرز تهیه کمپوست قارچ در منزل

به گزارش ایستگاه بازی، کمپوست قارچ، بستر مورد احتیاج برای پرورش قارچ است و ترکیبی تولید شده از کاه و کلش گیاهان تیره غلات و بذر یا اسپان قارچ است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با روش تهیه کمپوست قارچ در منزل آشنا کنیم. لطفا با خبرنگاران همراه شوید.

طرز تهیه کمپوست قارچ در منزل

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

کمپوست به کودی گفته می شود که از بازیافت و تجزیه مواد آلی (مواد زائدی که از بقایای گیاهان و حیوانات برجای می ماند) به دست می آید. این ماده بسیار حاصلخیز است و به دلیل بالا بودن مواد آلی موجود در آن باعث تقویت خاک، افزایش حاصلخیزی و بهبود ساختمان خاک می شود. با توجه به اینکه بستر کاشتی که قارچ در آن رشد می نماید نیز ترکیبی فرآوری شده از کاه و مواد دیگر است و یک نوع کود گیاهی به حساب می آید، به آن کمپوست گفته می شود.

از انواع کمپوست در باغبانی، کشاورزی، گلکاری، فضای سبز، چمن کاری و فراوری گیاهان زینتی به عنوان تقویت نماینده خاک استفاده می شود.

طرز تهیه کمپوست قارچ در منزل

برای تهیه و فراوری بستر فراوری قارچ (کمپوست قارچ) در منزل بایستی در مرحله اول به احتیاجهای غذایی قارچ کشت شده و نوع قارچ توجه نمود. کمپوست قارچ در روش های سنتی از کود اسب یا کود مرغی فراوری می شود. استفاده از کود حیوانی برای فراوری کمپوست قارچ خوراکی به علت تامین مواد غذایی مورد احتیاج قارچ بسیار موثر است. در حال حاضر برای فراوری کمپوست از سایر مواد از جمله ویژه بقایای گیاهی و مواد زائد سلولزدار کارخانجات قند، کاغذ و... نیز استفاده می شود.

مراحل تهیه کمپوست قارچ در منزل به شرح زیر می باشد:

  1. برای تهیه کمپوست قارچ در منزل می توانید از فرمول های مختلف بهره ببرید. برای انجام این کار احتیاج به کیسه پلاستیکی ضخیم و عظیم، سطل یا جعبه دارید. ضروری است در اطراف و کف کیسه یا سطل چند سوراخ برای خروج زهکش و تهویه اضافه کنید.
  2. مقدار حدود 8 الی 10 کیلوگرم کاه یا کلش یکی از گیاهان تیره غلات را تهیه نمائید و آنها را در اندازه های 8 الی 14 سانتیمتر خرد کنید.
  3. کلش های تهیه شده را در یک ظرف عظیمی مانند قابلمه یا دیگ ریخته و روی آن ها آب معمولی بریزید، بطوری که کاه و کلش ها کاملا در آب قرار گیرند و سپس آن را بر روی شعله گاز حرارت دهید. ضروری است از لحظه به جوش آمدن کامل آب، حداقل به مدت 30 دقیقه به کلش ها حرارت دهید و کاه و کلش های در حال حرارت را گاهی زیر و رو نمائید.
  4. حرارت باعث ضدعفونی شدن کاه و کلش و از بین رفتن بقایای بذر باقی مانده در آنها خواهد شد. همچنین جوشیده شدن کاه و کلش باعث نرم شدن بافت آنها شده و ریسه های قارچ راحت تر در آنها نفوذ خواهد نمود.
  5. بعد از نیم ساعت کاه و کلش را آبکشی کرده و اجازه دهید تا خنک شوند.
  6. کلش های خنک شده بایستی در چند مرحله به کیسه پلاستیکی به ارتفاع حدوداً 10-15 سانتیمتر انتقال دهید و با کف دست به آن ها کمی فشار داده تا کیسه حالت استوانه ای شکل شود.
  7. محتویات بذر یا اسپان قارچ را با قاشق یا میله ای تمیز که آن را با الکل ضد عفونی کرده اید به محتویات کاه و کلش کیسه اضافه کنید.
  8. مجددا کلش های سرد شده را به همان ارتفاع و اندازه برداشته و به درون کیسه پر نمائید تا روی بذور پوشیده شود و با دست روی آنها کمی فشار دهید تا تماس کامل حاصل شود.
  9. دوباره بذر پاشیده و روی آنها کلش اضافه نمائید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا اینکه هم کیسه پر شود وهم بذر و کلش تان تمام شود.
  10. درب کیسه پلاستیکی را محکم بسته و زیر آن ظرفی (بهتر است پلاستیکی باشد) قرار دهید تا آب اضافی درون کیسه که به مرور زمان خارج خواهد شد اطراف را خیس وکثیف نکند.
  11. بسته حاوی کمپوست قارچ را در محیطی با دمای بین 18 الی 24 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. ضروری است کیسه در معرض تابش نور مستقیم آفتاب نباشد.
  12. معمولاً بین دو هفته تا یک ماه طول می کشد تا کمپوست آماده شود.
  13. توجه داشته باشید، مقدار آب به حدی است که اگر کاه را فشار دهید بایستی از لای انگشتانتان آب خارج شود.
  14. بعد از گذشت یک ماه، کمپوست به رنگ قهوه ای در خواهد آمد و بوی آمونیاک کمپوست از بین می رود. می توانید برای ضدعفونی نمودن کمپوست قارچ از قرص فتوکسین یا فنل یا فرمالین بهره ببرید.

توجه داشته باشید چنانچه کمپوست شما دارای بوی بسیار بدی است، هوای آن ناکافی بوده و بایستی هوادهی انجام دهید و لایه های کمپوست را با وسیله ای مانند چنگک زیر و رو کنید. همچنین اگر توده خیلی خیس است، مقداری مواد خشک به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه کود ورمی کمپوست در خانه (تبدیل زباله خانگی به کود)

آموزش پرورش قارچ در منزل ، نکاتی که باید بدانید

در خاتمه لازم به شرح است، اگرچه فرآیند کمپوست سازی و تهیه آن در منزل به نسبت ساده است و به وسایل و فضای کمی احتیاج دارد، اما باید توجه داشته باشید برای به دست آوردن کمپوستی مرغوب با بازده بالا به دستگاه های پیشرفته، آزمایشگاه های مجهز و از همه مهمتر تجربه و تخصص بالا احتیاج خواهید داشت. از همین رو بسیاری از فراوری نمایندگان قارچ در منزل، کمپوست مورد احتیاج خود را به صورت آماده و بذر زده شده از شرکت های معتبر خریداری می نمایند.

مجله خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1383

به "طرز تهیه کمپوست قارچ در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کمپوست قارچ در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید