خبرنگاران مسکن مشهد گرفتار رکود و صعود قیمت

به گزارش ایستگاه بازی، مشهد- خبرنگاران- آنالیز شرایط یک سال گذشته بازار مسکن در کلانشهر مشهد نشان می دهد که کماکان این بازار با رکود و افزایش صعودی قیمت ها روبرو بوده و این دو مشکل همچنان معاملات این بخش مالی را گرفتار خود نموده است.

خبرنگاران مسکن مشهد گرفتار رکود و صعود قیمت

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه کاری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

پارسال قیمت خانه های نوساز و تجملاتی مشهد سر به فلک زد و از حجم معاملات در این حوزه روز به روز کاسته شد به طوری که مشاوران املاک کرکره های مغازه های خود را کشیده و راه دیگری برای درآمدزایی جستند.

کلانشهر مشهد همچنان با حجم بالایی از خانه های خالی و خانواده های اجاره نشین و متقاضیان مسکن روبه رو ست، رکود مالی بازار مسکن در این کلانشهر کاملا مشهود بوده و شاید بتوان رکود آن را از سایر بخش های مالی بیشتر دانست.

گفته های کارشناسان بخش مسکن در مشهد گویای شرایط نابسامان این بخش و تشدید رکود مالی است، به عقیده آنان اگر شرایط بازار مسکن مشهد را در مقایسه با سه بازار رقیب یعنی سکه، ارز و بورس آنالیز کنیم متوجه می شویم این بازار نسبت به آنها از رشد کمتری برخوردار بوده و نسبت به سال های قبل اوضاع بدتری دارد.

به گفته آنان اگر شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا و افت کسب و کارها ادامه پیدا کند شرایط بازار مسکن از سال گذشته نیز بدتر خواهد شد و باید فکری برای این قضیه کرد.

نگاهی به شرایط ساخت و سازها در مشهد

یکی از مولفه های رونق بازار مسکن در هر شهری، میزان ساخت و سازها و صدور پروانه های ساختمانی است که توسط شهرداری صادر می گردد، آمارهای شهرداری مشهد گویای شرایط نه چندان مطلوب ساخت و سازها در این شهر طی سال گذشته است که رکود این بخش از اقتصاد را عیان می سازد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد درباره شرایط ساخت و سازها در این کلانشهر طی سال 1398 به خبرنگار خبرنگاران گفت: در سال گذشته هشت هزار و 600 سرانجام کار ساختمانی به مساحت هشت میلیون و 891 هزار و 270 مترمربع صادر شد که این ارقام نسبت به سال 1397 در تعداد سرانجام کار ساختمانی 27 درصد و در مساحت آن 15 درصد کاهش یافته است.

محمدرضا حسین نژاد اضافه نمود: سال گذشته هفت هزار و 134 پروانه ساختمانی به مساحت زیربنای هشت میلیون و 428 هزار و 825 مترمربع در کلانشهر مشهد صادر شد که در مقایسه با سال 1397 در تعداد پروانه صادره 13 درصد رشد اما در مساحت آن چهار درصد کاهش داشت.

نوسان شرایط بازار مسکن در مشهد

یک کارشناس مسکن و رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد در این باره به خبرنگار ما گفت: شرایط معاملات در بازار مسکن مشهد طی سال 1398 بدتر از سال 1397 و 1396 بود به طوری که آمار معاملات سال گذشته نسبت به سال 96 حدود 50 درصد کاهش داشت.

علی مرادزاده اضافه نمود: آمارها نشان می دهد که معاملات در بازار مسکن مشهد در تمام ماه های سال گذشته نسبت به ماه های سال 1397 کمتر بوده است.

وی اضافه نمود: قیمت مسکن در مشهد در اواخر سال 1398 نسبت به اواخر سال 1397 تقریبا سه برابر شد و بهای اجاره مسکن نیز در این مدت افزایش دو تا 2.5 برابری داشت.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: افزایش قیمت مسکن در مشهد در بین خانه های نوساز به مراتب بیشتر از خانه های قدیمی بوده به طوری که قیمت هر مترمربع از آپارتمان نوساز در منطقه الهیه مشهد از 20 میلیون ریال در سال 1396 به 80 میلیون ریال در سال گذشته رسید.

مراد زاده اضافه نمود: تقریبا اختلاف قیمت بین خانه های نوساز و خانه های قدیمی در مشهد 50 درصد است زیرا قیمت تمام شده مسکن نوساز به دلیل نوسان قیمت دلار و به تبع آن نرخ مصالح ساختمانی افزایش زیادی پیدا نموده است.

وی ادامه داد: زمانی که رکود در بازار مسکن به وجود می آید قیمت فروش خانه های قدیمی ساز کاهش اما در مقابل قیمت فروش خانه های نوساز افزایش پیدا می نماید زیرا صاحب خانه نوساز با توجه به قیمت تمام شده مسکن حاضر نیست آن را زیر قیمت بفروشد اما صاحب خانه قدیمی به قیمت پایین نیز رضایت می دهد.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: با این تفاسیر آنالیز شرایط قیمت مسکن در کلانشهر مشهد نشان می دهد که افت قیمت در خانه های قدیمی زیاد بوده اما قیمت خانه های نوساز افزایش یافته است.

مرادزاده اضافه نمود: پارسال از یک سو قیمت های مسکن در مشهد افزایش یافت و در مقابل از حجم معاملات کاسته شد به طوری که به طور متوسط روزانه یک تا دو مورد پروانه صنفی مشاورین املاک این شهر به درخواست خود آنان ابطال شد.

تاثیر اقدام ملی مسکن بر رونق بازار

دولت تدبیر و امید طرح اقدام ملی مسکن را زمستان 1397 مطرح و وزارت راه و شهرسازی از شهریور ماه1398 اجرای آن را در نخستین استان کشور با ثبت نام متقاضیان در کرمان شروع کرد. ساخت 400 هزار واحد مسکونی در کشور در اجرای این طرح برنامه ریزی شده است.

در این چارچوب ساخت 200 هزار واحد در شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی، 100 هزار واحد در مناطق بافت فرسوده توسط شرکت بازآفرینی شهری و 100 هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده است.

سهمیه استان خراسان رضوی در طرح اقدام ملی مسکن فراوری و عرضه 39 هزار و 908 واحد مسکونی است.

رییس اداره اقتصاد مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: پارسال به دلیل مسائل حوزه مالی کشور و همچنین شیوع کرونا رکود در بازار مسکن حاکم شد.

تورج غلامشاهی اضافه نمود: در صورتی که شیوع کرونا و شرایط مالی ناشی از آن ادامه یابد و این بیماری مهار نگردد تداوم رکود در بازار مسکن را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: اعمال یک سری از سیاست های انقباضی توسط دولت و هماهنگی و همکاری همه جانبه مردم و دولت از جمله اعمال مالیات های مستقیم بر خانه های خالی، اعطای تسهیلات کم بهره با بازپرداخت درازمدت برای خرید مسکن یا حتی اعطای یاری های بلاعوض برای دهک های پایین اجتماع، مسائل بازار مسکن را کاهش خواهد داد.

او ادامه داد: دولت اقدامات خوبی برای رونق بازار مسکن از جمله اجرای طرح اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن شروع نموده است که در تعدیل قیمت های مسکن بی تاثیر نخواهد بود.

مراد زاده رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد اما می گوید: آنالیز ها نشان می دهد که سالانه مردم ایران به یک میلیون خانه جدید احتیاج دارند اما دولت در طرح اقدام ملی فراوری و عرضه مسکن بنا دارد طی چند سال 400 هزار واحد مسکونی در کشور بسازد که این تعداد کفاف احتیاج مردم را نمی دهد.

پرکردن خانه های خالی کمبود مسکن را جبران نمی نماید

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: با بیان این که پر کردن خانه های خالی در کشور نمی تواند جوابگوی احتیاج مردم به مسکن باشد اضافه نمود: براساس استانداردهای جهانی باید 25 درصد از خانه های موجود در کشور خالی باشد تا امکان جابه جایی مستاجرین فراهم گردد، اگر تمام خانه ها از سکنه پر گردد مستاجرین چه گونه می توانند جابه جا شوند؟

مراد زاده اضافه نمود: نسبت خانه های خالی کشور به جمعیت زیاد نیست، از سوی دیگر همه خانه های خالی در کشور قابل اجاره دادن نیستند زیرا بعضی از آنها ویلاها یا خانه های بزرگی هستند که به افراد ثروتمند تعلق دارد و خانواده های اجاره نشین با درآمد ماهانه اندک قادر به اجاره کردن چنین خانه هایی نیستند.

وی اضافه نمود: در مجموع سرمایه گذاری در مسکن یکی از امن ترین سرمایه گذاری هاست و نمی توان مانع سرمایه گذاری مردم و خرید خانه از سوی آنان شد لذا فردی که خانه دوم و بزرگی می خرد به طور قطع حاضر نیست آن را اجاره دهد تا مستاجر به خانه صدمه بزند.

رییس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: برای رونق در بازار مسکن باید فراوری خانه هایی را افزایش داد که اقشار متوسط بتوانند آن را خریداری نمایند لذا با پر کردن خانه های خالی نمی توان کمبود مسکن در کشور را جبران کرد.

یک میلیون و 862 هزار و سه واحد مسکونی در خراسان رضوی وجود دارد که 683 هزار و 400 واحد آن آپارتمانی و یک میلیون و 178 هزار و 603 واحد آن غیرآپارتمانی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 797

به "خبرنگاران مسکن مشهد گرفتار رکود و صعود قیمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مسکن مشهد گرفتار رکود و صعود قیمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید