خبرنگاران بارش ها 250 میلیارد تومان به بخش کشاورزی کرمانشاه خسارت زد

به گزارش ایستگاه بازی، کرمانشاه- خبرنگاران- مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از وارد شدن خسارت 250 میلیارد تومانی براثر بارش های 21 فروردین و چهارم اردیبهشت به بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: جبران خسارت حواث طبیعی برای کشاورزان بسیار سخت و در بیشتر موارد غیرممکن شده است.

خبرنگاران بارش ها 250 میلیارد تومان به بخش کشاورزی کرمانشاه خسارت زد

جلیل بالایی روز یکشنبه به خبرنگاران اضافه نمود: سه عامل دیم بودن زمین های کشاورزی، کوچک بودن قطعات اراضی و ضعف فرهنگ بیمه ضرورت حمایت دولت از خسارت دیدگان را اجتناب ناپذیر کرده است.

او با اشاره به خسارت باد و تگرگ چهارم اردیبهشت، میزان خسارت اولیه را 36 میلیارد و 290 میلیون تومان برآورد کرد و گفت: در این بارش 376 هکتار باغ ها بین 20 تا 40 درصد و 12 هزار و 806 هکتار مزارع کشاورزی بین 10 تا 80 درصد خسارت دیدند و 20 راس دام سبک تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه آبی کردن اراضی و یکپارچه سازی آن در کوتاه مدت ممکن نیست تنها راه افزایش تاب آوری و جبران خسارت حوادث را توجه جدی به فرهنگ بیمه دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به تجارب تلخ و تکراری حادثه خیز بودن استان در سال آینده شاهد افزایش ضریب نرخ بیمه در همه بخش ها به ویژه محصولات زراعی و باغی و دام باشیم.

بالایی، نقش شوراها، دهیاران و جامعه نظام مهندسی کشاورزی را موثر دانست و از آنان خواست ترویج فرهنگ بیمه را در رئوس برنامه ها و اولویت کاری خود قرار دهند.

استان کرمانشاه با بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در این استان 2 میلیون نفری حدود 125 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و به صورت چهار فصل در عرصه تولید فعالیت دارند.

تداوم بارندگی و وزش شدید باد در کرمانشاه

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز به خبرنگاران گفت: بارش های نسبتا خوب 48 ساعت اخیر میانگین بارندگی امسال استان را به 446 میلی متر رساند.

علی محمد زوراوند گفت: میانگین بارش باران در استان از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر 98 تا 6 اردیبهشت 99) تا به امروز نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که بیش از 765 میلی متر بوده 42 درصد کاهش ولی نسبت به دوره بلندمدت یک درصد افزایش نشان می دهد.

معاون هواشناسی استان کرمانشاه، همچنین از تداوم فعالیت سامانه فعال در جو استان تا اواخر فردا (یکشنبه) خبر داد و گفت: علاوه بر بارش باران، وزش شدید باد، رگبار باران و رعد برق و غبارآلود شدن هوا از دیگر پیامدهای این سامانه خواهد بود.

وی گفت: انتظار می رود در روز یکشنبه شاهد بارش باران در اغلب نقاط استان باشیم که البته بارش ها برای پاوه، روانسر، ثلاث باباجانی، کنگاور، هرسین و صحنه بیشتر از سایر نقاط خواهد بود.

زوراوند در پایان نسبت به رگبار پراکنده تگرگ در برخی از نقاط استان نیز هشدار داد و گفت: این موضوع سبب آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 947

به "خبرنگاران بارش ها 250 میلیارد تومان به بخش کشاورزی کرمانشاه خسارت زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بارش ها 250 میلیارد تومان به بخش کشاورزی کرمانشاه خسارت زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید