سرزمین اسرارآمیز ایران را بیشتر بشناسید

به گزارش ایستگاه بازی، مازندران نامی است که شاید برای شما آشنا باشد، و از تماشا منظره ها زیبا و سرسبز آن در سفرهای شمال لذت برده باشید، اما آیا مازندران را از همه جهات می شناسید؟

سرزمین اسرارآمیز ایران را بیشتر بشناسید

مازندران استان زیبای شمالی ایران است که بسیاری گمان می نمایند آن را می شناسند، در صورتی که این تمام مازندران نبوده است. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران از وجود جهانگرد در این استان تنها در 6 ماه از سال اطلاع داد و شش ماه دوم سال را به علت عدم تبلیغات و آماده سازی زیرساخت های جاذبه های این استان، خالی از جهانگرد دانست.

علی رمضانی پاچی از نبود تبلیغات شهری، امکانات رفاهی مناسب، گرانی هتل ها و رستوران ها و نبود بسترسازی های لازم برای جذب جهانگرد در مازندران اطلاع داد. وی با اشاره به این که شناسایی حوزه های تاریخی و جهانگردی میراث به جهانگردان، حایز اهمیت است، نشر کتاب های تاریخی مازندران در حوزه میراث را خوب معرفی کرد، اما نحوه در اختیار قرار دادن آن در دست جهانگردان را از چالش های حوزه جهانگردی دانست. وی از افزایش اطلاعات در فضای مجازی در این عصر، اطلاع داد و در مقابل، ضعف کتاب ها با موضوع جهانگردی و به روز نبودن آن ها را، عنوان نمود.

بعلاوه وی ضعف تبلیغات شهری در مازندران را یکی از دلایل ناشناخته بودن آثار تاریخی مازندران دانست. این درحالی است که در کشورهای دیگر فضاهای تاریخی شهر و مکان های دیدنی به وسیله بیلبوردها و تبلیغات شهری به جهانگردان و بازدیدنمایندگان معرفی می گردد تا با شناسایی و معرفی بیشتر، دسترسی به مکان های تاریخی برای جهانگردان میسر گردد.

رمضانی پاچی با اشاره به اینکه امکان بازدید جهانگردان به وسیله اتوبوس های ویژه رایگان و یا تخفیف دار می تواند تاثیر شگرفی در جذب جهانگرد داشته باشد، به وجود این امکانات و تسهیلات در خارج از کشور اشاره نموده و جای خالی این امکانات در مازندران برای جذب جهانگرد را یادآور شد. پاچی با بیان اینکه نباید جهانگردی در مازندران را به طبیعت گردی محدود کرد، گفت:

مازندران قابلیت های فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد که با معرفی آن به جهانگردان، این صنعت به صورت جدی توسعه می یابد.

این پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران با اشاره به اینکه نقش راهنماها در حوزه معرفی مکان های تاریخی و تورهای جهانگردی بسیار موثر است، بر آموزش مناسب جهانگردان تاکید نمود و نقص آموزش را یکی از موارد ضعف در شناسایی مکان های تاریخی مازندران به جهانگردان معرفی کرد. عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه مازندران در همه فصول قابلیت جهانگردی ویژه دارد، بر زمستان های مجذوب کننده این استان به عنوان جاذبه ای غنی اشاره نمود و گفت:

در فصل زمستان جنگل نوردی و کوهنوردی از راهکارهای جذب جهانگرد بوده که نیازمند معرفی مکان ها و تسهیل عبور و مرور برای جهانگردان است.

وی بر جای خالی پیست اسکی در دودانگه و چهاردانگه در توانایی برای جذب جهانگرد تاکید نمود و احداث پیست اسکی در این مکان ها را در جذب جهانگرد موثر دانست. رمضانی پاچی یادآور شد، حضور جهانگردان یک ظرفیت است که باید استفاده مناسبی از آن صورت بگیرد اما با کم تدبیری و یا ارائه نشدن راهکارهای مناسب در این زمینه رکود جهانگردی اتفاق می افتد. وی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال اخیر استفاده از ظرفیت بوم گردی در روستاها، نقطه قوت خوبی در توسعه صنعت جهانگردی بوده است، بر توسعه صنعت بوم گردی تاکید نمود و چالش های جدی در این بخش را یادآور شد.

پژوهشگر تاریخ فرهنگ عامه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از ظرفیت هتل ها و رستوران ها در بخش جهانگردی اشاره نمود و ادامه داد که استفاده از رستوران ها و هتل ها در مازندران از اقبال عمومی خوبی برخوردار نبوده و این مهم نیازمند ارائه سوبسیدها به رستوران دارها و هتلداران است تا با کاهش نرخ های رستوران ها و هتل ها، مردم و جهانگردان توان استفاده از خدمات رفاهی را داشته باشند.

عکس از خبرگزاری ایسنا

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1946

به "سرزمین اسرارآمیز ایران را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرزمین اسرارآمیز ایران را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید