10 ماده غذایی مفید برای جلوگیری از پیری زودرس

به گزارش ایستگاه بازی، با افزایش سن، غذاهایی که می خوریم می توانند تأثیر بیشتری بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر ابتلا به بیماری ها بگذارند. بدن ما برای حمایت از روند طبیعی پیری به مواد مغذی مختلفی متکی است. بعضی از این مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم پیری یاری نمایند، مانند حفظ پوست سالم. توجه به این نکته مهم است که خوردن غذاهای خاص شما را به طور قابل توجهی جوان تر نشان می دهد و تغذیه یکی از جنبه های مهم پیری است.

10 ماده غذایی مفید برای جلوگیری از پیری زودرس

با این حال، افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی می تواند به شما یاری کند که با بالا رفتن سن، ظاهر مناسب و احساس خوبی داشته باشید. به طور کلی سعی کنید غذاهای زیر را بخورید:

  • منابع سالم پروتئین
  • چربی های سالم
  • غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند

در اینجا 10 غذای مغذی وجود دارد که از روند پیری زودرس جلوگیری می نمایند.

1. روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر یکی از سالم ترین روغن های روی زمین است. سرشار از چربی های سالم و آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش التهاب و آسیب اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل رادیکال های آزاد در بدن یاری می نماید.

رژیم غذایی غنی از روغن زیتون با خطر کمتر بیماری های مزمن مرتبط است، از جمله:

  • بیماری های قلبی
  • دیابت نوع 2
  • سندرم متابولیک
  • انواع خاصی از سرطان

به طور خاص، چربی های غیراشباع (MUFA) حدود 73 درصد روغن زیتون را تشکیل می دهند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از MUFA ممکن است به کاهش پیری پوست به علت اثرات ضدالتهابی قوی این چربی های سالم یاری کند.

روغن زیتون فوق بکر بعلاوه دارای آنتی اکسیدان هایی مانند توکوفرول و بتاکاروتن و بعلاوه ترکیبات فنلی است که دارای خواص ضدالتهابی نیز هستند. در واقع، یک مطالعه در سال 2012 نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از MUFA روغن زیتون را مصرف می نمایند، کمتر در معرض خطر پیری شدید پوست هستند. نویسندگان پیشنهاد کردند که خواص ضدالتهابی MUFA و آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون به احتمال زیاد مسئول این اثر هستند.

در حالت ایدئال، روغن زیتون فوق بکر فشرده سرد را انتخاب کنید زیرا آنتی اکسیدان بیشتری دارد و کمتر از روغن هایی که با روش های دیگر استخراج می شوند، فرآوری شده است. سعی کنید آن را به سالاد یا دیپ خود اضافه کنید.

خلاصه

روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی قوی است که می تواند در برابر پیری شدید پوست و بیماری های مزمن از شما محافظت کند.

روغن زیتون بکر لادن - 250 میلی لیتر

68,000

56,300

تومان

روغن زیتون فرابکر بکتاش - 500 میلی لیتر

155,000

108,500

تومان

انواع روغن زیتون

مشاهده همه

2. چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن یاری کند.

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به عنوان محصول جانبی عملکرد طبیعی سلول ایجاد می شوند. آن ها بعلاوه می توانند در پاسخ به عوامل استرس زا از محیط خارجی مانند نور ماوراءبنفش (UV) یا دود تنباکو ایجاد شوند. اگر رادیکال های آزاد در سطوح بالا وجود داشته باشند می توانند به سلول های شما آسیب برسانند.

اینجاست که آنتی اکسیدان ها وارد می شوند. این مولکول ها رادیکال های آزاد را تثبیت می نمایند، بنابراین آن ها قادر به ایجاد آسیب نیستند. شما معمولاً آنتی اکسیدان ها را به وسیله رژیم غذایی خود دریافت می کنید مانند چای سبز.

چای سبز به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است همین طور به طور خاص، سرشار از اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، کاتچین و اسید گالیک است.

این ها ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را کاهش دهند:

  • بیماری قلبی
  • زوال عصبی
  • پیری زودرس
  • سایر بیماری های مزمن

پلی فنول های موجود در چای سبز ممکن است با از بین بردن رادیکال های آزاد قبل از اینکه به پوست آسیب برسانند، به کاهش پیری خارجی پوست، ناشی از استرس های محیطی مانند خورشید و آلودگی یاری کند.

در واقع، بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره چای سبز به علت خواص آنتی اکسیدانی و ضدپیری آن هستند. با این حال، قبل از توصیه محصولات چای سبز برای کاهش پیری پوست، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

گفته می گردد، مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و پوست سالم تر همراه است. و نوشیدن چای سبز می تواند راهی عالی برای دریافت آنتی اکسیدان های بیشتر در رژیم غذایی شما باشد.

خلاصه

چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. به این ترتیب، ممکن است به محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد که می تواند در نتیجه عوامل خارجی مانند آلودگی یا نور خورشید رخ دهد، یاری کند. با این حال گفته می گردد، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

چای سبز دنیا - 400 گرم

45,000

تومان

چای سبز آنید - 500 گرم

93,000

78,900

تومان

انواع چای سبز

مشاهده همه

3. ماهی چرب

ماهی چرب یک غذای بسیار مغذی است که می تواند سلامت پوست را تقویت کند. چربی های امگا 3 با زنجیره بلند آن در برابر بیماری های قلبی، التهاب و بسیاری از مسائل دیگر مفید است. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که اسیدهای چرب امگا 3 با یک سد قوی پوستی مرتبط هستند و ممکن است به کاهش التهابی که به پوست آسیب می زند یاری کند.

ماهی قزل آلا، یکی از محبوب ترین انواع ماهی های چرب، دارای جنبه های دیگری است که ممکن است به سلامت پوست شما یاری کند. این ماهی حاوی یک آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی به نام آستاگزانتین است که مسئول رنگ صورتی ماهی سالمون است.

در یک مطالعه، افرادی با پوست آسیب دیده در برابر نور خورشید ترکیبی از آستاگزانتین و کلاژن را به مدت 12 هفته مصرف کردند. در نتیجه، بهبود قابل توجهی در کشسانی و آبرسانی پوست را تجربه کردند. با این حال، در حالی که این نتایج مثبت به نظر می رسند، تعیین نیست که آیا اثرات ناشی از آستاگزانتین، کلاژن یا هر دو بوده است.

به علاوه، ماهی آزاد و سایر ماهی های چرب سرشار از پروتئین هستند که خوردن آن بسیار مهم است تا بدن شما بتواند کلاژن و الاستین فراوری کند. این دو مولکول مسئول استحکام، حجیم سازی و خاصیت ارتجاعی پوست هستند. خوردن پروتئین بعلاوه باعث بهبود زخم می گردد.

در نهایت، ماهی سرشار از سلنیوم است. این ماده معدنی و آنتی اکسیدان در سنتز و ترمیم DNA نقش دارد و ممکن است به کاهش و جلوگیری از آسیب پوست در اثر اشعه ماوراءبنفش یاری کند. وجود سطوح کافی آن در بدن ممکن است شدت بیماری های پوستی مانند پسوریازیس را کاهش دهد.

خلاصه

ماهی های چرب مانند سالمون سرشار از امگا 3، پروتئین، سلنیوم و آستاگزانتین هستند که همگی با پوستی سالم تر مرتبط هستند.

ماهی قزل آلا شکم خالی تازه مهیا پروتئین - 1 کیلوگرم

202,800

تومان

فیله ماهی شوریده بیستون - 600 گرم

369,450

277,080

تومان

انواع ماهی

مشاهده همه

4. شکلات تلخ یا کاکائو

شکلات تلخ منبعی غنی از پلی فنول ها است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می نمایند.

به طور خاص، حاوی فلاوانول هایی است که با فواید سلامتی متعددی مانند کاهش خطر ابتلا به موارد زیر مرتبط هستند:

  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • زوال شناختی

علاوه بر این، تصور می گردد که رژیم غذایی غنی از فلاوانول ها و سایر آنتی اکسیدان ها می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی یاری نموده و به کند کردن پیری پوست یاری کند.

در یک مطالعه 24 هفته ای با کیفیت بالا، شرکت نمایندگانی که یک نوشیدنی کاکائوی غنی از فلاوانول مصرف کردند، در مقایسه با گروه کنترل، بهبود قابل توجهی را در قابلیت ارتجاعی پوست و چین و چروک های صورت تجربه کردند.

به یاد داشته باشید، هر چه محتوای کاکائو بیشتر باشد، محتوای فلاوانول بیشتر است. بنابراین، اگر می خواهید شکلات تلخ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، شکلات تلخی را با حداقل 70 درصد مواد جامد کاکائو و کمی شکر اضافه کنید.

خلاصه

شکلات تلخ حاوی فلاوانول هایی است که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می نمایند. بعضی تحقیقات اولیه نشان می دهد که ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است.

شکلات فانتزی دوسرپیچ مرداس - 500 گرم

165,000

150,000

تومان

تافی شکلات تلخ روشن روشن - 500 گرم

240,000

195,000

تومان

انواع شکلات تلخ

مشاهده همه

5. سبزیجات

بیشتر سبزیجات بسیار غنی از مواد مغذی و کم کالری هستند. آن ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش خطر بیماری قلبی، آب مروارید و بعضی سرطان ها یاری می نمایند.

بسیاری از سبزیجات بعلاوه دارای کاروتنوئیدهای زیادی مانند بتاکاروتن و لیکوپن هستند. بعضی تحقیقات نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از کاروتنوئید ممکن است از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که عامل اصلی پیری زودرس پوست است محافظت کند.

بعضی از برترین منابع بتاکاروتن عبارت اند از:

  • هویج
  • کدو حلوایی
  • سیب زمینی های شیرین

بسیاری از سبزیجات بعلاوه سرشار از ویتامین C هستند که یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین C بعلاوه نقش مهمی در فراوری کلاژن دارد. کلاژن یک عنصر کلیدی سازنده پوست است، اما فراوری آن پس از 25 سالگی آغاز به کاهش می نماید.

سبزیجات با بالاترین اندازه ویتامین C شامل سبزیجات برگ دار، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی است. مهم است که سبزیجات با رنگ های مختلف بخورید، زیرا هر رنگ نشان دهنده آنتی اکسیدان های مختلفی است که می تواند برای پوست و سلامت کلی شما مفید باشد.

سعی کنید حداقل دو سبزی در هر وعده غذایی داشته باشید و همواره با استفاده از کرم ضدآفتاب از پوست خود محافظت کنید.

خلاصه

سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید یاری نمایند و به بازسازی سالم پوست یاری نمایند.

سیب زمینی Fresh اندازه 1 کیلوگرم

16,000

تومان

پیاز زرد Fresh وزن 1 کیلوگرم

25,500

تومان

انواع سبزیجات

مشاهده همه

6. دانه کتان

دانه های کتان فواید چشمگیری برای سلامتی دارند. آن ها حاوی لیگنان هستند که نوعی پلی فنول است که اثرات آنتی اکسیدانی دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان سینه را کاهش دهد.

آن ها بعلاوه منبع خوبی از اسید چرب امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند. مصرف یک رژیم غذایی غنی از چربی های امگا 3 با یاری به هیدراته ماندن و حجیم شدن پوست به حمایت از غشای پوستی سالم یاری می نماید.

در مطالعات با کیفیت بالا در سال های 2009 و 2011، زنانی که دانه کتان یا روغن کتان را به مدت 12 هفته مصرف کردند، آب رسانی و پوست صاف تری را نشان دادند. با این حال، تحقیقات نوتری مورد احتیاج است.

خلاصه

دانه کتان حاوی انواع آنتی اکسیدان هایی به نام لیگنان است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن یاری می نماید. علاوه بر این، آن ها سرشار از امگا 3 معروف به اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند که از یک غشای پوستی سالم پشتیبانی می نماید.

7. انار

مانند بیشتر میوه ها، انار نیز سرشار از مواد مغذی سالم است. آن ها سرشار از فیبر، پتاسیم و ویتامین K هستند که به حمایت از قلب سالم یاری می نماید. آن ها بعلاوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونول ها، تانن ها، اسیدهای فنولیک و لیگنان هستند.

بعضی از مطالعات انسانی و حیوانی نشان می دهند که آنتی اکسیدان های موجود در انار ممکن است با کاهش آسیب های پوستی UV و لکه های قهوه ای ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به پیری سالم پوست یاری کند. این آنتی اکسیدان ها بعلاوه به محافظت از کلاژن موجود در پوست یاری می نمایند و پوست را برای ساخت کلاژن نو تشویق می نمایند.

اگرچه تحقیقات بیشتری ضروری است، دانه های انار و آب آن می توانند منبع سریع و مغذی آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی باشند.

خلاصه

انار سرشار از آنتی اکسیدان است که ممکن است به ترمیم پوست یاری کند و از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند.

انار Fresh اندازه 1 کیلوگرم

45,000

تومان

انار میوری - 1 کیلوگرم

28,750

تومان

انار

مشاهده همه

8. آووکادو

آووکادو سرشار از چربی های مفید برای قلب، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامتی ضروری هستند.

محتوای بالای چربی غیراشباع آن ها ممکن است با حمایت از یک غشای پوستی سالم به ارتقاء پوست سالم یاری کند، در حالی که محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن ها ممکن است با رادیکال های آزاد که به پوست آسیب می رسانند و پیر می شوند مبارزه کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی غنی از چربی های گیاهی با سلامت پوست در افراد مسن مرتبط است. با توجه به طعم لذیذ و تطبیق پذیری آووکادو، افزودن آن به رژیم غذایی راهی آسان برای دریافت مواد مغذی اضافی برای پوست سالم است.

خلاصه

آووکادو سرشار از چربی های غیراشباع و آنتی اکسیدان ها است که به حمایت از غشای پوستی سالم و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد که منجر به پیری می گردد، یاری می نماید.

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی فواید چشمگیری برای سلامتی دارد که می توان چند مورد از آن ها را به محتوای بالای لیکوپن آن نسبت داد. لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد. بعلاوه به عنوان یک آنتی اکسیدان برای یاری به کاهش خطر بیماری مزمن عمل می نماید.

مطالعات بر روی نمونه های پوست انسان نشان می دهد که لیکوپن بعلاوه ممکن است اندازه کمی از اشعه های مضر خورشید محافظت کند. با این حال، این محافظت به طور قابل توجهی کمتر از استفاده از ضدآفتاب است.

در یک مطالعه، زنانی که هر روز یک نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان حاوی لیکوپن، ایزوفلاون سویا، روغن ماهی و ویتامین های C و E مصرف می کردند، پس از 15 هفته کاهش قابل توجهی در عمق چین و چروک داشتند. با این حال، این مطالعه نمی تواند مستقیماً لیکوپن را با این فواید پوستی مرتبط کند، زیرا این نوشیدنی حاوی چندین ماده دیگر است.

ترکیب گوجه فرنگی با چربی های سالم، مانند روغن زیتون یا آووکادو، به طور قابل توجهی جذب لیکوپن را در بدن افزایش می دهد.

خلاصه

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است که ممکن است محافظت جزئی در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید ایجاد کند.

گوجه فرنگی لوکوما - 1 کیلوگرم

18,800

17,860

تومان

گوجه فرنگی Fresh اندازه 1 کیلوگرم

17,500

تومان

گوجه فرنگی

مشاهده همه

10. پپتیدهای کلاژن

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است. به ویژه، به اندازه زیادی از آن در پوست و مفاصل یافت می گردد.

با افزایش سن، بدن ما آغاز به تجزیه کلاژن می نماید و آن را به طور مؤثر کمتر فراوری می نماید. این می تواند منجر به علائم تدریجی پیری پوست، مانند چین و چروک و افتادگی پوست گردد. در حالی که این فرآیند اجتناب ناپذیر است و بخشی طبیعی از پیری است، مصرف غذاهایی که از سنتز کلاژن حمایت می نمایند می توانند به حفظ سلامت پوست برای مدت طولانی تری یاری نمایند. این ها شامل غذاهای غنی از پروتئین و ویتامین C است.

اجتناب از فعالیت هایی که تجزیه کلاژن را تسریع می نمایند نیز می تواند یاری نماینده باشد. این فعالیت ها شامل برنزه کردن آفتاب و کشیدن سیگار است.

علاوه بر این، مطالعات انسانی نشان داده اند که مصرف پپتیدهای کلاژن هیدرولیز شده، شکل کوچک تری از کلاژن که بدن شما بسیار کارآمدتر جذب می نماید ممکن است کشسانی، رطوبت و استحکام پوست را بهبود بخشد و چین و چروک ها را کاهش دهد.

با این حال، بسیاری از مطالعات سایر عوامل سبک زندگی مانند مصرف پروتئین، رژیم غذایی کلی و سیگار را در نظر نمی گیرند. به علاوه، بدن از پروتئین کلاژن در هر کجا که احتیاج باشد استفاده می نماید، که تضمین نمی نماید که پوست از آن استفاده کند.

در نهایت، به نظر می رسد که مصرف یک رژیم غذایی غنی از پروتئین کلید سلامت پوست است. روی خوردن یک رژیم غذایی غنی از پروتئین تمرکز کنید و اگر می خواهید مصرف خود را بیشتر کنید، از مکمل کلاژن بهره ببرید.

غذاهای غنی از پروتئین سالم که باید به طور منظم مصرف کنید عبارت اند از:

  • توفو
  • ماهی

خلاصه

بسیاری از مطالعات بر روی انسان نشان داده اند که مصرف پپتیدهای کلاژن هیدرولیز شده باعث آب رسانی، کشسانی و استحکام پوست می گردد. با این حال، محدودیت در مطالعات، تحقیقات بیشتری را ایجاب می نماید.

نکته پایانی

غذاهایی که می خورید می توانند در سلامت پوست شما نقش داشته باشند، از جمله در تغییر پوست با افزایش سن. به طور خاص، غذاهایی که سرشار از پروتئین، چربی های سالم و آنتی اکسیدان هستند، بیشترین فواید پوستی را دارند.

در کنار خوردن یک رژیم غذایی مغذی پر از غذاهای گیاهی کامل، محافظت از پوست خود را با عادات دیگری نیز در نظر بگیرید، مانند استفاده از کرم ضدآفتاب، اجتناب از سیگار کشیدن، فعال ماندن از نظر بدنی و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک پزشک مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2137

به "10 ماده غذایی مفید برای جلوگیری از پیری زودرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ماده غذایی مفید برای جلوگیری از پیری زودرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید