حدس های شیطنت آمیز درباره قیمت ماکارونی!

به گزارش ایستگاه بازی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی هنوز تعیین نیست گفت که حدس ها و اعلام نظر های اخیر، مبنی بر دو تا پنج برابر شدن ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در خصوص افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت های راهنمایی شده باشد، اما اعلام نرخ های ناموثق می تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند.

حدس های شیطنت آمیز درباره قیمت ماکارونی!

مهرداد نوری در مصاحبه با ایسنا، با بیان اینکه قیمت گندم برای صنف و صنعت در سال تازه قطعی شده است، اظهار کرد: قرار بود قیمت آرد نیز بر اساس نرخ گندم در ستاد تنظیم بازار نهایی گردد، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است. انجمن صنایع آرد، قیمت آرد نول را 19 هزار و 800 تومان اعلام و سازمان حمایت آن را 16 هزار و 900 تومان به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد نموده است، اما این قیمت تا زمانی که در ستاد تنظیم بازار مصوب نگردد، قطعی نیست.

وی اضافه کرد: فراورینمایندگان ماکارونی انتظار دارند قیمت آرد هر چه زودتر تثبیت و بلافاصله قیمت ماکارونی معین گردد، چراکه ادامه این شرایط و بلاتکلیفی قیمت، به نفع صنعت نیست. محصول دو ماه آینده بازار باید امروز فراوری گردد و طولانی شدن اعلام قیمت های تازه ممکن است بازار را از لحاظ اندازه عرضه در آینده با مشکل روبرو کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی در سبد غذایی مردم تاثیر دارد، اما باید به هزینه های فراوری هم توجه گردد، گفت: از سال 1399 به بهانه ثابت بودن قیمت گندم صنف و صنعت، نرخ فروش ماکارونی ثابت نگه داشته شده و افزایش سایر هزینه های فراوری مثل بسته بندی، حمل و نقل، انرژی و دستمزد در آن لحاظ نشده است.

افزایش قیمت بیش از 1000 درصدی گندم نسبت به سال 1397

نوری با اشاره به افزایش نزدیک به 100 درصدی حقوق و دستمزد در دو سال اخیر و هزینه های حمل و نقل که روی قیمت سایر مواد اولیه هم تاثیرگذار است، گفت: سال 1397 قیمت گندم کیلویی 900 تومان بود، اما الان فقط هزینه حمل هر کیلو از این محصول از بنادر جنوبی نزدیک به 1000 تومان است و قیمت گندم هم طی این چند سال نزدیک به 1300 درصد افزایش داشته و از 900 تومان به 12 هزار تومان رسیده است.

اعلام نرخ های ناموثق، تقاضای کاذب ایجاد می نماید

وی اضافه کرد: اگر این تعدیلات بخواهد همراه با افزایش نرخ آرد صنف و صنعت در امسال جبران گردد، درصد بالای افزایش دور از فکر نبوده، اما این رقم مورد نظر و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی نیست. فراورینمایندگان در شرایط فعلی مطالبه این اندازه افزایش قیمت را ندارند، چراکه با توجه به مسائل معیشتی مردم همه باید با هم همکاری نمایند.

حدس ها و اعلام نظر های اخیر، در خصوص قیمت ماکارونی مبنی بر دو تا پنج برابر شدن آن، بر اساس توقعات و انتظارات، تجربیات و در خصوص افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت های راهنمایی شده باشد. اعلام نرخ های ناموثق، می تواند تقاضای کاذبی را در بازار ایجاد کند و تعلل در فراوری، خلاء محصول در آینده را به همراه خواهد داشت.

نوری در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی انجمن درباره قیمت های تازه، اظهار کرد: برای جلوگیری از تشنج در بازار، اجازه می خواهم انجمن تا قطعی شدن قیمت ها در ستاد تنظیم بازار، سکوت اختیار کند. اما به مردم اطمینان می دهیم اندازه این افزایش قیمت نسبت به سایر مولفه های فراوری، به حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

مصرف سالانه ماکارونی چقدر است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی سرانه مصرف برنج را نزدیک به 40 و ماکارونی را شش کیلوگرم گفت و گفت: با توجه به مصرف بالای برنج، نمی توان انتظار داشت با کنترل قیمت ماکارونی، افزایش قیمت برنج را جبران کرد.

وی در ادامه با اشاره به احتیاج صنعت ماکارونی به آرد سمولینا برای فراوری با کیفیت، اظهار کرد:، اما در سال های اخیر کشت گندم دوروم که آرد سمولینا از آن گرفته می گردد کاهش داشته و در مواردی شرکت های معتبر خصوصی با پرداخت رقمی بالاتر از نرخ مصوب دولت از کشاورزان خواسته اند این نوع گندم را برایشان فراوری نمایند. فراورینمایندگانی هم که مجبور به استفاده از آرد نرم هستند، علاوه بر کاهش شدید کیفیت، تنوع فراوری بعضی محصولات ظریف را از دست می دهند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی بیش از 70 درصد هزینه های فراوری ماکارونی مربوط به بهای تمام شده آرد است.

منبع: فرارو
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2016

به "حدس های شیطنت آمیز درباره قیمت ماکارونی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حدس های شیطنت آمیز درباره قیمت ماکارونی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید