کتب علوم ورزشی توان فراوری پرسش برای نیازهای روز جامعه را ندارند

به گزارش ایستگاه بازی، به گزارش خبرنگاران، رضا شجیع ضمن بیان این مطلب اضافه نمود: نظام بازار، کنترل دانشگاه را به دست گرفته و این امر زمینه انباشت فراوری به جای تمرکز بر مصرف را فراهم کرده است.

کتب علوم ورزشی توان فراوری پرسش برای نیازهای روز جامعه را ندارند

شجیع در ادامه تأکید کرد: راجرز دارای کتابی با عنوان اشاعه نوآوری است که تا به امروز 2500 مقاله در خصوص این کتاب نوشته و فراوری شده است. موضوع این است که کتاب هایمان، ما را به مناقشه و فراوری سئوال دعوت نمی نمایند. کتابهایمان ما را از نظر رتبه و حجم رزومه ارتقاء می دهند اما از در حد یک سانتیمتر هم نمی توانند حوزه علمی مورد نظر را با چالش و تحول روبرو نمایند. مسئله من در اینجا قابلیت کتاب ها در حل مسئله نیست که انتظار برزگی است، مسئله من قابلیت کتاب ها در فراوری سئوال است که به نظر من بیشتر کتب در حوزه علوم ورزشی فاقد این ظرفیت هستند.

شجیع به موضوع واردات مسئله در فراوری کتاب ها اشاره نمود و گفت: معمولا به غربی ها نگاه می کنیم که چه موضوعاتی کار می نمایند که ما هم در داخل کشور آن موضوعات را کار کنیم. ما دارای واردات مسئله هستیم بدون اینکه توجه کنیم که جامعه ما چه مشکلاتی دارد. مقاله و کتاب می نویسیم که ارتقاء پیدا کنیم اما مسائل و اوضاع کشورمان حل نمی شوند. مسئله اصلی ساختار دانشگاهی و نهادهای سیاست گذار در حوزه پژوهش است.

این عضو کمیته ورزش کمیسیون ملی یونسکو به نقش اساتید هم اشاره نمود: متأسفانه هنوز شاهد تألیف و انتشار کتاب به وسیله استادانی هستیم که دارای گرایش های تخصصی غیرمرتبط هستند. در این زمینه ناشران را مقصر می دانم و متأسفم که امروز شاهد نویسندگان دانشگاهی هستیم که از فرط عجله برای فراوری کتاب، حتی وقت خواندن کتاب های خود را هم ندارند و آمار انتشار کتاب به وسیله آن ها شگفت انگیز و غیرقابل باور است.

شجیع در ادامه نقد عملکرد ناشران اضافه کرد: متأسفانه در تیراژها ابهام و تردید وجود دارد. ممیزی کتاب ها پیش از چاپ جدی گرفته نمی گردد و کتاب های بی محتوای بسیاری به وسیله ناشران به چاپ رسیده اند که این موضوع در خصوص هر دو گروه ناشران دانشگاهی و غیردانشگاهی صدق می نماید. شجیع در ادامه صحبت های خود به موضوع به روز نبودن کتاب ها و فقدان توانایی کتاب ها در فراوری گفتمان و بعلاوه بی توجهی آن ها به مسائل روز ورزش کشور اشاره نمود و اضافه کرد: متأسفانه شرایط سرفصل های رسمی وزارت علوم در حوزه علوم ورزشی فاجعه است و به نظر می رسد در انحصار گروهی خاص قرار گرفته است، موضوعی که باعث کاهش انگیزه استادیاران و نویسندگان جوان شده و در بلند مدت تأثیرات منفی در پی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1886

به "کتب علوم ورزشی توان فراوری پرسش برای نیازهای روز جامعه را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتب علوم ورزشی توان فراوری پرسش برای نیازهای روز جامعه را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید