ضرورت نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری

به گزارش ایستگاه بازی، خبرنگاران/یزد عضو هیات علمی دانشکده مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی تهران به ضرورت ارتقای مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری تاکید نمود و آموزش زبان مادری هر قوم را بنیادی ترین و اساسی ترین آموزه ذی نفعان و مدیران گردشگری برای آموختن فرهنگ های هر قوم و ملیتی دانست.

ضرورت نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با آوای بورالان همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

حمید ضرغام بروجنی در نشست تخصصی گردشگری که با حضور ذی نفعان و اساتید دانشگاهی روز چهارشنبه در دانشگاه یزد برگزار گردید، طی سخنانی با بیان این که نباید اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری به اصالت و تفکر یزدی ها لطمه بزند، اظهار کرد: یزد به جز زیبایی های معماری، از زیبایی های رفتاری و انسانی ارزشمندی برخوردار است که به تمدن ویژه ای در یزد تبدیل شده است.

وی با بیان این که گردشگری از گذشته تا به امروز دچار تحولاتی در نحوه ارائه شده است، گفت: تغییرات گردشگری ناشی از تغییرات ذی نفعان این صنعت است لذا ابهامات این حوزه باید آنالیز گردد.

ضرغام بروجنی با تاکید بر این که اگر احتیاجهای آموزشی حتی در عالی ترین نوع برنامه ها بدون پرورش نیروی انسانی مطلع و کارآمد برطرف نگردد، پیروز نخواهیم بود، گفت: پرورش نیروی انسانی اندیشمند احتیاج به آموزش هدفمند دارد.

وی با اشاره به این که تفکر اولیه گردشگری با عنوان گردشگری انبوه مباحثی مانند مسائل زیست محیطی را در نظر نداشته است، گفت: این نوع تفکر که در واقع درآمد ناشی از خدمات در طول زمان است، صرفاً به رضایت گردشگر منتج می شد اما با توسعه دستاوردهای گردشگری نوع دیگر گردشگری در دوران کنونی ایجاد شد که علاوه بر رضایت گردشگر، مردم و جوامع محلی، مسائل زیست محیطی و پس از آن رضایت گردشگر را مطرح نموده که به وسیله ان می توان توسعه همه جانبه گردشگری را ببینیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به تفکر شغل آور و تغییردهنده اقتصاد صاحبان و تصمیم گیران سیاست های کلی گردشگری، اظهار کرد: ثابت شده است که این نگاه صحیح نیست چرا که اساس گردشگری بر فرهنگ پایدار است و به گونه ای فعالیت فرهنگی به شمار می رود و در ازای خدمات ارائه شده درآمدی نیز کسب می گردد.

وی اضافه نمود: چنین نگاهی با وجود تصمیم گیری ها پیروزیت آمیز نخواهد بود چرا که امروزه تنوع گردشگری و ادغام آن با ورزش و مسائل زیست محیطی مانند گردشگری دوچرخه، گردشگری کوه و کویر و تغییرات آن همسو با تنوع سریع تکنولوژی، تغییرات برنامه های آموزشی را می طلبد.

ضرغام بروجنی با تاکید بر این که برنامه های گردشگری منطبق بر جریانات امروزه جامعه نیست، گفت: گردشگری در حال حاضر احتیاجمند بروز شدن به ویژه در مهارت های لازم برای ارتقای نیروی انسانی در بازار کار کنونی است.

وی گردشگری در جامعه امروز را صنعتی نهادینه برای مردم خواند و گفت: این صنعت در حال رشد و پویا باید کشف و به اجرا گذاشته شده و زوایای مختلف آن دیده گردد اما در تمام این موارد، توسعه گردشگری بدون حمایت ذی نفعان ممکن نیست لذا باید منافع آنها در این صنعت ارزیابی گردد.

وی با اشاره به موارد نظریه ای مربوط به ذی نفعان، به نظریه مبتنی بر مسیولیت های اجتماعی به عنوان راهکاری از سوی حقوق بشر به منظور پاسخگویی به احتیاجهای ذی نفعان در صنعت گردشگری اشاره و توضیح داد: در ادبیات مدیریت گردشگری، پایین ترین پایه مربوط به مسئولیت های مالی است هرچند که امروز برای ما به عمده ترین مسئولیت تبدیل شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه اضافه نمود: در عین حال که سودآوری و مالی بودن گردشگری اهمیت دارد اما مسئولیتهای ارتقا یافته تری در این صنعت وجود دارد که شامل مسئولیت قانونی، مسئولیت اخلاقی و مسئولیت مصلحتی است که هدف ایجاد آنها ارتقای جوامع و شرکت ها و جامعه ساز بودن گردشگری است.

وی در ادامه به ضرورت شناسایی ذی نفعان در صنعت گردشگری اشاره نمود و اضافه نمود: ذی نفعان شامل سهام داران، مشتریان، کار کنان، تامین کنندگان و جامعه محلی است که البته سازمان جهانی جهانگردی با نگاهی گسترده تر رقبا و رسانه ها را نیز به عنوان ذی نفعان در نظر گرفته است.

وی با بیان اهمیت تئوری ذی نفعان، گفت: توجه به این مسئله، به کسب و فراوری ارزش ذی نفعان و افزایش ثروت اجتماعی مرتبط است به طوری که حتی سود سرمایه گذار نیز پایدار و در کوتاه مدت ضریب بازگشت آن افزایش یافته و کیفیت فعالیت ها را ارتقا می دهد و این مسئله به حفظ عناصر مختلف در کنار هم منتج می گردد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تقسیم بندی های مختلف ذی نفعان به میزان تفاوت درگیری و میزان دخالت و قدرت آن ها، توضیح داد: میزان اثرگذاری و درگیری هر ذی نفع متفاوت است اما در این میان گروهی که تاثیر زیاد و درگیری کمی دارند، گروه خطرناکی به شمار می فرایند اما گروه های مختلف دیگر نیز با آموزش قابل مدیریت و کنترل هستند.

وی با اشاره به ارزشمندی نیروی انسانی در سیستم گردشگری، گفت: برنامه هایی که اکنون باید به نیروی انسانی گردشگری ارایه گردد باید دارای مهارت نو و بروز و متکی به علم روز و روش های روز جهان باشد و متناسب با دستاوردهای انسانی زیرساخت های مورد احتیاج شامل ابزارهای ارتباطی، شبکه و تخصص های مورد احتیاج نیز ایجاد شوند.

وی با تاکید بر این که تمام نیروهای انسانی در سیستم گردشگری شامل کارکنان و انواع مدیران احتیاجمند آموزش تئوری و عملی هستند، گفت: باید هر قشر محدوده وظایف خود را بشناسد و با آموزش مناسب خود، گردشگری را ارتقا دهد اما به هر حال هر فرد در بخش گردشگری با برخورداری از آموزش ها و توانمندی ها برای اموختن و یادگرفتن فرهنگ های مختلف در صنعت گردشگری به آموزش زبان مادری ان فرهنگ احتیاج دارد.

ضرغام بروجنی در خاتمه توضیح داد: بنیان ارتباط هر فرد با فرهنگ دیگر با آموزش زبان آن قوم یا کشور شکل می گیرد چرا که بدون زبان نمی توان فرهنگ حاکم بر آن قوم را یاد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 12 مرداد 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 694

به "ضرورت نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت نهادینه شدن مسئولیت های اجتماعی در صنعت جدید گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید