چرا پرتقال را در توری قرمز می فروشند؟
به گزارش ایستگاه بازی، مطالعه ای تازه نشان می دهد قرار دادن میوه ها در توری هایی با رنگ خاص ترفندی است که برای بهتر جلوه دادن میوه ها استفاده می گردد.
به گزارش خبرنگاران ، آیا تابه حال به این موضوع فکر نموده اید که چرا پرتقال ها اغلب در آن کیسه های توری قرمز عجیب فروخته می شوند؟ بد نیست بدانید این ترفندی زیرکانه است که به وسیله تولیدنمایندگان مواد غذایی و سوپرمارکت ها برای فریب دادن حواس و ترغیب شما به خریدن میوه های بیشتر استفاده می گردد.
بر اساس گزارش زومیت، توری پلاستیکی قرمز یا نارنجی اطراف میوه به ایجاد این تصور یاری می نماید که پوست پرتقال پررنگ تر است و آن را آب دارتر و مجذوب نماینده تر نشان می دهد. اگر میوه نارس باشد، تور رنگی بعلاوه از سبز بودن آن کم می نماید و نارنجی بودن آن را بیشتر نشان می دهد و موجب می گردد رسیده تر به نظر برسد.
به طور مشابه، لیموها را اغلب در کیسه های توری زرد قرار می دهند تا رنگ طبیعی آن ها تقویت گردد. اگر آن ها را در کیسه های قرمز قرار دهند، نارنجی به نظر می رسند و از مجذوب نمایندهیت آن ها کاسته می گردد.
اصل مورد بحث مبتنی بر توهم کانفِتی (کاغذرنگی) است؛ پدیده ای بصری که در آن ادراک رنگ ها به شدت تحت تأثیر بافت اطراف است. در این توهم نوری، توپی با رنگ خنثی در شبکه ای از خطوط با رنگ های متفاوت قرار می گیرد. وقتی خطوط یک رنگ خاص در پیش زمینه قرار دارند، به نظر می رسد رنگ توپ با رنگ آن خطوط آمیخته می گردد.
در مطالعه ای نو، کارل گگنفورتنر، روانشناس از دانشگاه گیسن آلمان شرح می دهد که چگونه کیسه های نارنجی سوپرمارکت ها از توهم کانفتی بهره برداری می نمایند. او می نویسد: من شنبه ها در بازار محلی از هلگا، میوه فروش مورد علاقه ام، آب پرتقال می خرم. در یکی از روزهای اخیر همان طور که در تابستان آلمان انتظار می رود، او پرتقال رسیده خوبی نداشت. بعداً، وقتی در فروشگاه دیگری توقف کردم، به نظر می رسید پرتقال های رسیده فراوانی دارد و من هم یک بسته از آن ها را خریداری کردم که در توری نارنجی بسته بندی شده بود. وقتی در خانه پرتقال ها را از توری بیرون آوردم، معجزه ای رخ داد و پرتقال های نارنجی زیبا سبزرنگ شدند! او برای تأیید ادعای خود عکس هایی نیز ارائه می نماید.
توری قرمز موجب می گردد پرتقال نارنجی تر به نظر برسد
گگنفورتنر در مقاله خود می نویسد، ادغام رنگ تأثیری قوی بر ظاهر رنگ دارد و پرتقال سبزرنگ را به نارنجی زیبا تبدیل می نماید و میوه فروش ها مدت ها است این موضوع را می دانند. با نگاهی به اطراف در سوپرمارکت های معمولی، به راحتی می توان دید که میوه ها و سبزیجات (مانند لیمو، پیاز، کدو سبز یا حتی سیب زمینی) معمولاً در توری هایی بسته بندی می شوند که آن ها را بهتر نشان دهد.
مقاله شرح می دهد که توهم کانفتی بر این اصل راسخ است که مغز ما برای پردازش دید محیطی و درک رنگ برنامه ریزی شده است. در اصل، هدف مغز ما این است که تجربه ای روان و یکپارچه برایمان فراهم کند که به راحتی آن را درک کنیم. وقتی توری قرمز روی پرتقال قرار داده می گردد، مغزمان رنگ های مجاور را ادغام می نماید تا آنچه را که می بینیم، ساده کند.
تعیین نیست که آیا ترفند قراردادن میوه ها در توری های با رنگ خاص واقعاً فروش پرتقال را افزایش می دهد یا خیر، اگرچه پژوهشگران می توانند مطالعه ای دراین باره انجام دهند.
5858
منبع: خبرآنلاین