پیرترین و جوان ترین کشورها کدامند؟

به گزارش ایستگاه بازی، پیرترین و جوان ترین کشورها

امروز نرخ زاد و ولد در بیشتر کشورهای پیشرفته کاهش چشم گیری داشته و میانگین سنی آن ها در حال افرایش است. در واقع طبق آمارهای سازمان بهداشت دنیای می توان گفت که تا سال 2025 جمعیت افراد بالای 60 سال دنیا به حدود 2 میلیاد نفر خواهد رسید. این امر دنیا را با چالشی تازه روبرو خواهد نمود. از جمله این مسائل می توان به افزایش هزینه های بهداشتی و مراقبت، کاهش نیروی کار و حقوق بالای جمعیت بازنشستگان اشاره نمود. برای اطلاع از میانگین سنی پیرترین و جوان ترین کشورها در دنیا با خبرنگاران همراه شوید.

پیرترین و جوان ترین کشورها کدامند؟

مسائل پیر شدن جمعیت

همان طور که ذکر شد میانگین جمعیت با سن بالا مسائل قابل توجهی را در پی خواهد داشت. البته دقت داشته باشید که کشورهای جوان تر، لزوما دارای رشد جمعیت و نرخ بیشتر زاد و ولد نیستند بلکه شاید میانگین سن عمر افراد در آن نسبت به کشورهای دیگر کمتر باشد به بیان دیگر در تعدادی از کشورهای بالای این رتبه بندی به دلایل بهداشتی ، اجتماعی و …. افراد کمتری به سن پیری رسیده و درنتیجه میانگین سنی کل جمعیت کمتر می گردد.

در کشورهایی که جمعیت بازنشستگان آن نسبت به جمعیت جوان زیاد گردد مراقبت از افراد سال خورده سخت تر شده و پرداخت حقوق های بازنشستگان نیز با مشکل همراه می گردد. در دهه های گذشته با پیشرفت علم پزشکی، رشد بهداشت و افزایش دسترسی افراد به آن ها و کاهش جنگ و مرگ و میرهای ناشی از آن طول عمر افراد افزایش قابل توجهی داشته است.

همان طور که در آمارهای پیرترین و جوان ترین کشورها در ادامه خواهیم دید معین است کشورهای پیشرفته و پیشرفته طول عمر بیشتری دارند. علاوه بر کیفیت زندگی بهتر و دسترسی بالا به بهداشت و درمان آن ها از عموما از تغذیه مناسب تری هم برخوردار هستند و همین عوامل باعث بالا رفتن امید به زندگی در آن ها شده است.

مسائل اغلب کشورهای جوان

پیرترین و جوان ترین کشورها هرکدام به نحوی با مسائل دست و پنجه نرم می نمایند. البته این گفته ها بدان معنی نیست که کشورهای جوان شرایط مناسبی دارند بلکه بیشتر آن ها به خاطر سطح زندگی پایین، عدم دسترسی به بهداشت و درمان و تغذیه نامناسب طول عمر کمی دارند و امید به زندگی در آن ها بسیار پایین است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که پیری جوامع می تواند تهدیدی برای اقتصاد در سراسر دنیا باشد و دولت ها باید با سیاست های مناسب به حل این مسائل بپردازند.

امروزه دنیا 7.6 میلیارد نفر جمعیت دارد که حدود 8.5 درصد از آن ها بالای 65 سال سن دارند و پیش بینی می گردد که در آینده ای نه چندان دور این تعداد به 17 درصد افزایش یابد.

در اغلب کشورهای پیر نرخ باروری کاهش چشم گیری داشته و امید به زندگی بالا است. ژاپن در فهرست پیرترین کشورهای دنیا جایگاه چهارم را کسب نموده و 25% از مردم آن بالای 65 سال سن دارند.

پیرترین کشورهای دنیا

1- موناکو 51.1

2- آلمان 46.5

3- ژاپن 46.1

4- سنت پیر و میکلون 44.6

5- ایتالیا 44.5

6- اتریش 44.3

7- جزایر ویرجین ایالات متحده 44.2

8- سان مارینو 43.6

9- یونان 43.5

10- اسلوونی 43.5

جوان ترین کشورهای دنیا

1- نیجر 15.1

2- اوگاندا 15.5

3- مالزی 16

4- مالاوی 16.3

5- زامبیا 16.7

6- سودان جنوبی 16.8

7- موزامبیک 16.9

8- بوروندی 17

9- بورکینافاسو 17

10- چاد 17.2

از میان 229 کشور آنالیز شده که به ترتیب از جوان ترین به پیرترین کشورهای دنیا مرتب شده اند ایران با میانگین سنی 29.4 در رتبه 108 نهاده شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1986

به "پیرترین و جوان ترین کشورها کدامند؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "پیرترین و جوان ترین کشورها کدامند؟" امتیاز داده اند | 1.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیرترین و جوان ترین کشورها کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید