چرا عکس های فیلیپ را پخش کردیم؟

به گزارش ایستگاه بازی، عکس ها و اخبار فیلیپ، گردشگر دوچرخه سوار آلمانی حدود یک ماه دست به دست شد تا آن جا که عذرخواهی و همدردی بعضی هنرمندان و مقامات کشور را برانگیخت. موضوع حتی به رسانه های فارسی زبان خارجی هم کشید. اما پایان این ابراز تاسف و عذرخواهی های دسته جمعی که به زبان های فارسی، انگلیسی و حتی آلمانی در فضای مجازی منتشر شد، چه بود؟

چرا عکس های فیلیپ را پخش کردیم؟

تجربه گردشگرانی که سفرهای طولانی دارند مبین این است که وقوع چنین حوادثی نه تنها دور از انتظار نیست، بلکه در همه کشورها حتی توسعه یافته امکان وقوع آن وجود دارد. این بحث به معنی عادی جلوه دادن حادثه اتفاق افتاده و منکر ضرورت برخورد سریع، قانونی و ضابطه مند با مجرمان و خاطیان آن حادثه نیست اما موجی که عکس ها و اخبار گردشگر مضروب آلمانی در فضای مجازی و بعضی رسانه های خارجی راه انداخت این پرسش را بیان کرد که واکنش درست در شرایطی که رسانه های خارجی به انتشار اخبار منفی از وضعیت امنیتی ایران روی آورده اند چیست؛ برخوردی که آب به آسیب سیاه نمایی علیه ایران نریزد و گردشگران دیگر را نترساند؟

گزارش های جهانی نشان می دهد امنیت در ایران مساله ای نگران نماینده ای برای گردشگران جهانی نیست. موسسه افکارسنجی گالوپ در سال 2019 نقشه ای را از 142 کشور برای سفرهای تنهایی منتشر کرد که نشان می دهد امنیت ایران در سطح آمریکا و استرالیا است و در رسته کشورهای نا امن قرار ندارد.

نقشه خطر سفر در سال 2019 نیز که بر اساس سه شاخص جرم و جنایت، بلایای طبیعی و بهداشت و سلامت امنیت کشورها را رتبه بندی می نماید و از سوی مؤسسه انگلیسی Control Risks منتشر شده نیز به وضوح معین می نماید که خطر سفر به ایران در سال 2019 پایین است؛ هم ردیف با انگلیس، سوئد، اسپانیا، فرانسه، آمریکا، کانادا و ژاپن.

با این حال قضاوت هایی که همراه با اخبار و عکس های گردشگر مضروب آلمانی از سوی افکار عمومی داخل ایران در فضای مجازی منتشر شد، امنیت کشورمان را به چالشی ترین موضوع گردشگری در یک ماه اخیر تبدیل کرد.

محمدحسین ایمانی خوشخو ـ عضو انجمن علمی گردشگری ایران و استاد دانشگاه ـ درباره واکنش های درستی که باید به ماجراهای مشابه فیلیپ، گردشگر دوچرخه سوار آلمانی نشان می دادیم با خبرنگاران گفت وگو کرد و گفت: این اتفاق در همه کشورها و برای همه مسافران قابل پیش بینی است، مشابه آن هم بارها اتفاق افتاده و حتی شدیدتر هم بوده است و نمی توان گفت که نباید اتفاق بیافتد. مهم این است بعد از آن چه کار کنیم.

وی ادامه داد: اگر قصد داریم گردشگرپذیر شویم و گردشگران بیشتری به ایران سفر نمایند باید تمهیداتی را فراهم کنیم که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد، اگر هم تکرار شد مسؤول پیگیری و رسیدگی به موضوع، متولی گردشگری در کشور باشد و هیچ دستگاه دیگری خودمختار و انحصاری به مساله آن وارد نگردد. البته عکس العمل های انتظامی و قضایی هم باید سریع باشد و اجازه ندهد این اتفاق موج بردارد.

این استاد دانشگاه گفت: کار مهمی که کشورهای دیگر در شرایط مشابه گردشگر دوچرخه سوار آلمانی انجام می دهند این است که گردشگر را در شعاع ایمنی قرار می دهند و سعی می نمایند به او تفهیم نمایند اشتباه اتفاق افتاده و نظر او را جلب نمایند، ضمن این که با عاملان هم برخورد شدید می نمایند. طبق قوانین کشورهای گردشگرپذیر، هر خدشه و یا آسیبی که به گردشگر وارد گردد به مراتب مجازات سنگین تری دارد.

وی اضافه نمود: در کشورهایی که گردشگر، اقتصاد و ارزش قلمداد می گردد سعی می نمایند نهایت رضایت گردشگر آسیب دیده را جلب نمایند. ممکن است بعضی کشورها غرامت بپردازند و یا مدت زمان اقامت گردشگر را تمدید نمایند و یا در هزینه اقامت او یاری نمایند. به هر حال اجازه نمی دهند موضوع ریشه دار گردد. به موازارت هم اقدامت تنبیهی برای مجرمان درنظر می گیرند.

او تاکید نمود: تعامل مثبت با گردشگری که آسیب دیده، کاری است که دستگاه متولی به شدت و سرعت باید انجام دهد.

ایمانی خوشخو گفت: وقتی این اقدامات را انجام ندهیم مثل مورد گردشگر دوچرخه سوار آلمانی با آشفتگی روبرو می شویم که هر شخصی؛ چه افکار عمومی و چه افراد مسؤول از منظر خود ابراز عقیده و قضاوت و حکم صادر می نمایند و آن ماجرا هم استخوان لای زخم باقی خواهد ماند. در اینطور مواقع کشورهای رقیب از سوژه حداکثر استفاده را می برند.

عضو انجمن علمی گردشگری ایران اما درباره خبر و عکس هایی که از چهره گردشگر مضروب در فضای مجازی به انگیزه همدردی منتشر شد اما اثر سوءتبلیغی برای گردشگری ایران داشت، اظهار کرد: جلوی انتشار اطلاعات را در فضای مجازی نمی توان گرفت اما باید در فضای مجازی فعال بود. متاسفانه این کار را ننموده ایم و فکر می کنیم فضای مجازی برای گروه های آزاد و غیردولتی است، درصورتی که به همان نسبت که گروه های آزاد و مردمی از این فضا استفاده می نمایند، دستگاه های مسؤول دولتی و متولیان گردشگری هم باید از این فضا استفاده نمایند. چون این کار را انجام نمی دهیم، در نتیجه میدان را برای دیگران باز می گذاریم. طبیعتا مدیریت این شرایط سخت خواهد بود.

او پیشنهاد کرد: در موارد مشابه بهتر است تشکل هایی که برای توسعه گردشگری کشور هدف گذاری نموده اند با ارتباط تنگاتنگ با دستگاه های مسؤول وارد عمل شوند و دست کم اجازه ندهند فضای مجازی یکطرفه باشد و به کلیت گردشگری کشور لطمه بزند.

ایمانی خوشخو به موضوع برخورد با گردشگرانی که خارج از قانون، رفتار می نمایند نیز پرداخت و گفت: مواقعی وجود دارد که گردشگر منشاء ناهنجاری و بی قانونی می گردد و حتی موضع محلی ها و بومی ها را برمی انگیزد. در چنین مواقعی مراجع انتظامی باید هماهنگ با دستگاه متولی و نماینده سیاسی آن گردشگر در کشور وارد عمل گردد تا کمترین تبعات را داشته باشد.

وی اضافه نمود: طبق قانون هر کشوری، برخورد با تخلفات رفتاری گردشگران معمولا جهت قانونی و حقوقی خود را بدون سر و صدا دنبال می نماید، چرا که برخورد نادرست به تبلیغ منفی علیه آن کشور منجر می گردد.

ایمانی خوشخو اظهار کرد: در مواردی که گردشگر تخلف قانونی داشته اگر مجاری اصلی را از دست بدهیم و بدون منطق در فضای مجازی اظهارنظر داشته باشیم، باید منتظر تبعات منفی که علیه کشورمان ایجاد می گردد باشیم. ممکن است در چنین مواقعی برای دفاع از حقوق گردشگران خارجی و از سر دلسوزی کارهایی انجام دهیم اما بدانیم باید با هر پدیده ای برخورد منطقی و درست داشته باشیم، بدون این که به ماجرا شعاع رسانه ای بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 297

به "چرا عکس های فیلیپ را پخش کردیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عکس های فیلیپ را پخش کردیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید