نامه تمکن مالی چیست؟

به گزارش ایستگاه بازی، اگر قصد سفر یا مهاجرت تحصیلی، کاری یا توریستی به کشور های مختلف به ویژه کشور های حوزه شینگن را داشته باشید، نامه تمکن مالی یکی از مدارک مهم است. این نامه در واقع اثبات کننده اندازه توانایی مالی برای تامین هزینه های سفر و زندگی در کشور مقصد محسوب می گردد. نامه تمکن مالی یکی از مهمترین مدارکی است، که وجود آن می تواند شرایط دریافت ویزا را قطعی کند و یا منجر به ریجکت شدن گردد. اما شاید این سوال مطرح گردد که این نامه را از کجا باید تهیه کرد؟ چه اندازه سرمایه برای اثبات تمکن مالی کافی است؟ پاسخ به این سوالات به طور کامل در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی ارائه خواهد شد.

نامه تمکن مالی چیست؟

تمکن مالی چیست؟

تمکن مالی که به آن POF نیز گفته می گردد، در واقع مقدار توانایی فرد برای تامین هزینه های زندگی و تحصیل یا سفر به کشور مقصد است. نامه گواهی تمکن مالی یکی از اصلی ترین مدارک ویزا بسیاری از کشور ها به ویژه کشور های حوزه شینگن که ویزای شینگن به متقاضیان ارائه می نمایند، محسوب می گردد.

علت صدور این نامه نیز، اثبات توانایی مالی فرد است که بتواند تمامی هزینه های خود را شامل هزینه های زندگی، خوراک، پوشاک، بیمه، تحصیل، اجاره محل اقامت و…. پرداخت کند و هزینه اضافه برای دولت آن کشور نباشد. از همین رو یکی از شرایط ویزا، ارائه نامه ای با عنوان تمکن مالی است که در آن مقدار دارایی ها و سرمایه فرد مشخص شده باشد. این مبلغ باید پوشش دهنده هزینه های زندگی متقاضی در هنگام سفر باشد.

نامه تمکن مالی چیست؟

نامه تمکن مالی سندی است که نهاد های معتبر مانند بانک ها و موسسات مالی آن را برای نشان دادن گردش حساب افراد صادر می نمایند. این گواهی به منظور تایید توانایی مالی فرد برای تامین هزینه های زندگی، تحصیل، سرمایه گذاری و… در خارج از کشور ارائه می گردد.

از نامه تمکن مالی برای دریافت ویزا و مهاجرت کاری، سرمایه گذاری، تحصیلی، شغلی و… استفاده می گردد. البته گواهی تنها برای افراد نیست، بلکه شرکت ها و موسساتی که قصد انجام تبادلات و تعاملات مالی و تجاری دارند و یا می خواهند شعبه ای در کشور مقصد راه اندازی نمایند، نیز باید این گاهی را در کنار سایر مدارک ارائه نمایند.

شرایط نامه تمکن مالی

گواهی که برای POF صادر می گردد، باید دارای شرایط زیر باشد:

- به زبان انگلیسی و معادل واحد ارزی دلار یا یورو

- گواهی تمکن مالی برای حساب های دارای سابقه حداقل 6 ماهه

- به نام فرد متقاضی یا همسر وی با سربرگ بانک

- دارای تمام اطلاعات مهم مانند اطلاعات تماس، شماره حساب و…

- حداقل مقدار دارایی معادل حداقل یکسال هزینه های زندگی در کشور مقصد

مدارک لازم جهت اخذ گواهی تمکن مالی

برای اینکه بتوانید برای دریافت نامه توانایی مالی اقدام کنید، لازم است پیش از هر اقدامی مدارک مورد احتیاج را گردآوری کنید. مدارک لازم برای دریافت نامه تمکن مالی شامل کارت ملی و اصل شناسنامه متقاضی، اصل یا گواهی پاسپورت معتبر، پر کردن فرم درخواست صدور گواهی تمکن است. در صورتی که فرد امکان مراجعه برای دریافت گواهی را ندارد اصل وکالت نامه نماینده قانونی فرد می تواند شرایط دریافت این گواهی را تسهیل کند.

انواع گواهی تمکن مالی؟

گواهی تمکن مالی انواع مختلفی دارد که علت و روش مهاجرت یا سفر فرد به کشور مقصد نوع آن را مشخص می نماید. پیش از آنکه برای دریافت این گواهی اقدام کنید، لازم است با انواع گواهی تمکن مالی آشنا شوید:

- گواهی تمکن مالی برای سفر توریستی

- گواهی تمکن مالی برای سرمایه گذاری

- گواهی تمکن مالی برای تحصیل

گواهی تمکن مالی برای ویزای توریستی

گواهی POF برای ویزای توریستی نیز یکی از انواع گواهی هایی است که برای تمکن مالی می توانید، دریافت کنید. علاوه بر این گواهی می توانید از مدارک دیگری مانند کارت اعتباری، فیش حقوقی، اثبات اشتغال به کار، چک های مسافرتی، سند اسکان خصوصی در کشور مقصد و گواهی پیش پرداخت حمل و نقل بهره ببرید.

تمکن مالی ویزای توریستی شینگن

در صورتی که قصد سفر به کشورهای حوزه شینگن را داشته باشید باید تمکن مالی ارائه دهید. تمکن مالی ویزای شینگن با توجه به استانداردهای کشور مقصد شما متفاوت خواهد بود. در واقع با ارائه نامه تمکن مالی به سفارت آن کشور ثابت می کنید که توانایی پرداخت هزینه های روزانه خود را دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مطلب صفر تا صد اخذ ویزا را در مجله گردشگری فلای تودی مطالعه کنید.

گواهی تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

توجه داشته باشید که مبلغ تمکن مالی به نوع مهاجرت و ویزایی که درخواست آن را دارید و نیز کشور مقصد بستگی دارد. مقدار تمکن مالی لازم برای برای مهاجرت تحصیلی به کشور های حوزه شینگن شامل موارد زیر است:

  • مبلغ تمکن مالی برای کانادا: نامه تمکن مالی برای مهاجرت به کانادا نیز باید نشان دهنده دارایی 35 هزار دلار کانادا در حساب بانکی فرد باشد. ارائه گواهی این مقدار دارایی پولی در حساب بانکی برای دریافت ویزای کانادا الزامی است و نداشتن آن می تواند منجر به ریجکتی گردد.
  • مبلغ تمکن مالی برای آلمان: گواهی تمکن مالی که برای مهاجرت تحصیلی به آلمان باید ارائه کنید نیز باید مجموعا 11200 یورو باشد تا به سفارت این کشور اثبات گردد توانایی تامین هزینه های زندگی در این کشور را پس از مهاجرت دارا هستید.
  • مبلغ تمکن مالی برای آمریکا: برای مهاجرت تحصیلی به آمریکا نیز داشتن صلاحیت مالی 10 هزار دلار در حساب بانکی لازم است.
  • مبلغ تمکن مالی برای انگلستان: مهاجرت تحصیلی به انگلیس نیز احتیاجمند ارائه مدرک تمکن مالی است. برای اینکه بتوانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید باید مبلغی معادل یک سال هزینه زندگی در این کشور حدود ماهانه مبلغ 1265 پوند داشته باشید. با این حساب داشتن حدود 9200 پوند در حساب لازم است تا بتوانید برای دریافت ویزای تحصیلی پیروز شوید.
  • مبلغ تمکن مالی برای ایتالیا: ایتالیا یکی از کشور های محبوب برای مهاجرت تحصیلی است. کشوری مناسب از نظر مالی با دانشگاه های معتبر که هزینه های تحصیل نیز در آن بسیار مناسب است. اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل به ایتالیا مهاجرت کنید، ارائه نامه POF از حساب بانکی که حداقل 6000 یورو دارید، کفایت می نماید. نکته مهم اینکه تا زمان مشخص تکلیف درخواست ویزا به هیچ عنوان از این مبلغ برداشت نکنید.
  • مبلغ تمکن مالی برای اسپانیا: این مبلغ برای کشوری مانند اسپانیا، مناسب تر از دیگر کشور های اروپایی است. اگر قصد دارید به عنوان دانشجو به این کشور مهاجرت کنید، باید حداقل 5000 یورو معادل هر ماه حدود 564 دلار در حساب خود پول داشته باشید.

نحوه گرفتن نامه تمکن مالی

دریافت نامه تمکن مالی از بانک ها و موسسه های مالی معتبر از دو روش حضوری و آنلاین امکان پذیر است. کافی است برای مراجعه حضوری به بانک مدارک شناسایی مانند کارت ملی و پاسپورت معتبر خود را در دست داشته باشید. پس از آن با ارائه فرم تکمیل شده می توانید درخواست دریافت گواهی تمکن مالی را ارائه کنید. در این روش صدور نامه 3 تا 5 روز کاری ممکن است طول بکشد.

اگر قصد دارید به وسیله غیرحضوری و به صورت آنلاین درخواست خود را ارائه کنید، ابتدا باید ببینید بانک مورد نظر چنین امکانی برای مشتریان خود در نظر گفته یا خیر؟

در حال حاضر بانک ملی این شرایط را برای مشتریان خود فراهم نموده که به وسیله غیرحضوری بتوانند در خواست گواهی تمکن مالی را ارائه نمایند. در این روش باید اسکن مدارک خود را در زمان ثبت درخواست ارائه دهید.

مدت اعتبار نامه تمکن مالی

یکی از مهمترین نکاتی که باید درباره این گواهی مدنظر قرار دهید، مدت اعتبار آن است. نامه تمکن مالی 6 ماه اعتبار دارد. در صورتی که طی این مدت دریافت ویزای شما به نتیجه نرسد، باید مجدد برای دریافت آن اقدام کنید.

متن نامه تمکن مالی

متن نامه تمکن مالی باید حاوی اطلاعاتی باشد که سفارت کشور مقصد را از نظر ادبیات و محتوا برای داشتن تمکن مالی قانع کند. بنابراین فرقی نمی نماید که در این متن از چه واژگانی استفاده می گردد، داشتن اطلاعاتی مانند نام و آدرس بانک یا موسسه مالی معتبر، شماره حساب مورد نظر برای گواهی دارایی و مقدار دقیق مانده حساب لازم است. از زمان درخواست برای صدور گواهی تا زمان ارائه آن حدود سه تا پنج روز کاری طول می کشد. گواهی تمکن مالی به زبان فارسی و انگلیسی صادر می گردد.

نمونه نامه تمکن مالی

نامه تمکن مالی بسته به بانکی که آن را صادر می نماید، دارای شکل ظاهری و سربرگ فرق دارد، اما اطلاعاتی که در همه آنها قید می گردد، یکسان است. در ادامه نمونه ای از نامه های تمکن مالی از بانک ارائه می گردد.

تفاوت تمکن مالی و گردش حساب

یکی از نکات مهمی که باید در زمان دریافت گواهی تمکن مالی توجه کنید، تفاوت آن با گردش حساب است. زمانی که به سفارت کشور مورد نظر مراجعه می کنید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که قصد شما دریافت نامه تمکن مالی است یا صرفا گردش حساب؟

در گواهی گردش حساب اطلاعاتی مانند جزییات تراکنش ها با ذکر روز و ساعت، واریزی ها، برداشت ها و…. به طور کامل ذکر می گردد. این در حالی است که در نامه ای که برای تمکن مالی صادر می گردد، تنها اطلاعات کلی حساب فرد شامل مشخصات فرد، شماره حساب و مانده حساب مدنظر قرار گرفته است.

همه نکات مهم و ضروری درباره نامه تمکن مالی

با همه توضیحاتی که درباره نامه تمکن مالی ارائه شد، اکنون می دانید که برای مهاجرت یا سفر توریستی به کشورهای حوزه شینگن و بعضی کشورهای دیگر احتیاجمند دریافت گواهی تمکن مالی برای اثبات داشتن توانایی مالی برای تامین هزینه های مختلف است. گواهی مورد نظر حتما با سربرگ بانک یا موسسه مالی معتبر باشد. علاوه بر این اطلاعات دقیق و ضروری مانند نام متقاضی، شماره حساب، آدرس و شماره تماس، آدرس ایمیل باید در این نامه ذکر گردد. اطلاعات مهم دیگری اعم از تاریخ افتتاح حساب، موجودی جاری و میانگین موجودی طی 6 ماه اخیر نیز حتما بیان گردد. این نامه بدون هیچ ایرادی از سوی سفارت کشور مقصد مورد تایید خواهد بود.

سوالات متداول درباره نامه تمکن مالی

گواهی تمکن مالی در چه مواقعی لازم است؟

زمانی که افراد قصد مهاجرت یا دریافت ویزای کشور های مختلف به ویژه کشور های حوزه شینگن را داشته باشند، باید نامه تمکن مالی را در کنار دیگر مدارک به سفارت کشور مقصدارائه نمایند.

مبلغ تمکن مالی برای دریافت ویزا باید چقدر باشد؟

با توجه به نوع ویزا این مبلغ فرق دارد. بیشترین مقدار تمکن مالی اغلب برای مهاجرت به وسیله سرمایه گذاری است اما در مواردی مانند کار و تحصیل داشتن سرمایه ای معادل یک سال هزینه های تحصیل و زندگی و اجاره مسکن کفایت می نماید.

چه بانک هایی گواهی تمکن مالی ارائه می دهند؟

تقریبا همه بانک ها نامه تمکن مالی را ارائه می دهند.

آیا می توان به جای ارائه گواهی تمکن، سند ملکی ارائه داد؟

خیر، برای اینکه بتوانید گواهی تمکن مالی دریافت کنید، کافی است درخواست خود را با ارائه کارت ملی و فرم تکمیل شده درخواست ارائه کنید.

چگونه برای اخذ ویزای توریستی اقدام کنیم؟

با کارشناسان ویزا فلای تودی به شماره 42405000 داخلی 3 تماس بگیرید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 6 آذر 1402 بروزرسانی: 6 آذر 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2247

به "نامه تمکن مالی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه تمکن مالی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید