غول بزرگ مهربان، اثر جدید استیون اسپیلبرگ

به گزارش ایستگاه بازی، روزنامه شهروند: غول بزرگ مهربان نخستین همکاری استیون اسپیلبرگ با کمپانی دیزنی؛ یک فیلم خیال پرداز فانتزی و ماجرایی است که براساس رمان غول بزرگ مهربان اثر رولد دال ساخته شده است. در این فیلم که پس از یک فیلم تلویزیونی دومین اقتباسی است که از این کتاب رولد دال به عمل آمده؛ مارک رایلنس، روبی بارنهیل، بیل هادر، پنه لوپه ویلتون و ربکا هال نقش های اصلی را بازی نموده اند. فیلم نخستین بار در 14 می 2016 در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و سپس از حدود یک ماه پیش نمایش عمومی اش در آمریکا شروع شده است. فیلم داستان دختربچه ای یتیم به نام سوفی است که به طور اتفاقی با غول بزرگ مهربانی آشنا می گردد که در شهر به دنبال غذاست.

غول بزرگ مهربان، اثر جدید استیون اسپیلبرگ

درحالی که بقیه غول ها با پیدا کردن محل زندگی انسان ها قصد دارند به انگلستان حمله نموده و بچه ها را بخورند؛ سوفی و غول بزرگش سعی می نمایند مانع انجام این عمل شیطانی شوند... کاتلین کندی و فرانک مارشال در اواخر دهه 90 بود که کار روی اقتباسی سینمایی از کتاب رولد دال را شروع کردند. در طی سال های بعد چندین و چند سناریست مختلف روی سناریوی غول بزرگ مهربان کار کردند. در سال 2011 دریم ورکز بالاخره توانست حقوق سینمایی این کتاب دال را به دست آورد و از آن تاریخ ملیسا متیسون به عنوان فیلمنامه نویس و مارشال و سم مرکر به عنوان تهیه نماینده به این کار پیوستند.

در سال 2014 اعلام شد که اسپیلبرگ کارگردان غول بزرگ مهربان خواهد بود و کمپانی او آمبلین انترتینمنت نیز به عنوان یکی دیگر از تهیه نمایندگان با این پروژه درگیر شد. فیلمبرداری این فیلم در اسفند سال گذشته شروع شد... فیلم غول بزرگ مهربان که اکران آن مصادف شده با روزهای تولد صدسالگی رولد دال؛ در حدود یک ماه اکرانش برخلاف شکست در گیشه توانسته نظر مثبت بیشتر منتقدان را به دست آورد. فیلم با بودجه 140 میلیون دلار ساخته شده و در اتفاقی نادر در کارنامه اسپیلبرگ فقط 55 میلیون دلار فروخته که شکستی بزرگ را نشان می دهد.

روند کار

سال 1991 فرانک مارشال و کاتلین کندی اقتباس از کتاب رولد دال را در دستور کار قرار داده و پروژه را در پارامونت شروع کردند. در سال 1998 رابین سویکورد و نیکلاس کازان که زن و شوهر بودند، سناریوی اولیه را نوشتند و برای نقش اصلی فیلم هم روی رابین ویلیامز فکر نموده بودند. رابین ویلیامز اما در جلسه فیلمنامه خوانی به گفته مایکل سیگل کاملا ناامید نماینده بود و سبک بداهه پردازانه ویلیامز با زبان منحصربه فرد غول بزرگ مهربان کوچکترین همخوانی نداشت. در سال 2011 گواین لوری فیلمنامه را بازنویسی کرد؛ نتیجه کار از طرف کمپانی صاحب حقوق رولد دال و بازماندگان این نویسنده نابغه درجه یک خوانده شد و مورد استقبال آنها نهاده شد. همزمان با او تری جونز و ادسولومون نیز روی سناریو کار می کردند. درحالی که کار داشت خوب پیش می رفت، حقوق غول بزرگ مهربان از دست پارامونت خارج و به دست خود انتشاراتی دال افتاد.

در سپتامبر 2011 دریم ورکز حقوق سینمایی کتاب را به دست آورد. اعلام شد که مارشال و کندی کار را تهیه خواهند کرد و ملیسا متیسون سناریو را خواهد نوشت. ابتدا جان مدن به عنوان کارگردان قرارداد بست، اما در آوریل 2014 نام استیون اسپیلبرگ به عنوان کارگردان اعلام شد. اسپیلبرگ هم در بیانیه ای ضمن اشاره به این که کتاب دال ظرف سه دهه خانواده ها را مسحور نموده، اعلام داشت که مسرور است افتخار ساخت فیلمی براساس این کتاب نصیب او شده. در مارس 2015 والدن مدیا به عنوان شریک سرمایه گذار و تهیه نماینده دریم ورکز و آمبلین وارد پروژه شد و یک ماه بعدتر هم کمپانی دیزنی که حقوق پخش فیلم را داشت، یکی دیگر از تهیه نمایندگان کار نیز شد. این باعث شد نخستین همکاری اسپیلبرگ کارگردان با دیزنی رقم بخورد، با این که او تاکنون چند فیلم را برای این کمپانی تهیه نموده است.

عوامل

مارک رایلنس در اکتبر 2014 به عنوان بازیگر اصلی فیلم انتخاب شد. اسپیلبرگ در روزهای فیلمبرداری فیلم پل جاسوس ها بود که حس کرد رایلنس می تواند گزینه خوبی برای این نقش باشد. از اسپیلبرگ نقل شده که رایلنس هنرپیشه ای است که از پس هر نقشی برمی آید و مسرور است با این بازیگر در سفر به سرزمین غول ها همسفر باشد. حدود یک ماه بعد از این انتخاب اعلام شد که یک دانش آموز 10ساله به نام روبی بارنهیل قرار است ایفاگر نقش سوفی باشد. او توانسته بود در جلسه انتخاب بازیگر 6 صفحه دیالوگ مربوط به سوفی را یک نفس اجرا کند. اسپیلبرگ در بیانیه ای گفت که توانسته اند سوفی پنهان شده در قالب بارنهیل را کشف نمایند.

بیل ها در مارس 2015 و بقیه بازیگران نیز در آوریل همان سال به طور قطعی انتخاب شدند. همان زمان بود که نام جان ویلیامز افسانه ای به عنوان آهنگساز فیلم اعلام و گفته شد که این فیلم بیست وهفتمین همکاری این آهنگساز بزرگ با اسپیلبرگ خواهد بود. در طی روند ساخت موسیقی بارها از جان ویلیامز نقل شد که غول بزرگ مهربان را چون باله ای بچه هاه دیده و دوست دارد حس و حالی فرد آستر گونه بر فیلم و به خصوص صحنه ای خاص از آن حاکم باشد. فیلمبرداری غول بزرگ مهربان در 23 مارس یا 5 فروردین 2015 در ونکوور کانادا شروع شد. در ماه ژوئن نیز اعلام شد که وتادیجیتال کار روی جلوه های بصری فیلم را برعهده دارد.

نمایش

ماه می 2016 نخستین نمایش فیلم در جشنواره کن در بخش خارج از مسابقه رخ داد. نمایش عمومی فیلم نیز اول ژوئن در آمریکا شروع شد. پخش جهانی فیلم توسط دیزنی انجام شد؛ البته جز در بخش هایی از اروپا،آفریقا و خاورمیانه که کمپانی دریم ورکز حقوق پخش فیلم در این مناطق را به پخش نماینده های مستقل محلی فروخته بود. نمایش فیلم در انگلستان نیز 22 ژوئن یا اول تیرماه شروع شد.

فروش

تا میانه تیرماه غول بزرگ مهربان در آمریکا حدود 44 میلیون و در بقیه کشورها حدود 12 میلیون دلار بلیت فروخته است. در آمریکا و کانادا این فیلم همزمان با افسانه تارزان و پاکسازی: سال انتخابات در 3357 سالن سینما اکران شده و در نخستین هفته نمایش 18 میلیون دلار فروخت که بسیار کمتر از برآورد های اولیه بود و کمپانی پخش نماینده گفت که فیلم در رقابت برای کشاندن خانواده ها به سالن، عرصه را به ساخته دیگر دیزنی یعنی فیلم به دنبال دوری واگذار نموده و در رقابت با آن فیلم گیشه را باخته است.

سایت ددلاین این را شروعی فاجعه بار برای فیلمی 140 میلیون دلاری نامید. فوربس هم بیان نمود فیلم اسپیلبرگ برای جبران عقب افتادگی اش باید تن به یک اکران طولانی بدهد تا شاید اندکی از درد شکستی چنین سنگین کاسته گردد. برای جبران شکست فیلم در سینماهای آمریکا، به گفته دیوید هالیس مدیر پخش دیزنی، تمام راه های تبلیغاتی را برای اکران جهانی غول بزرگ مهربان به کار گرفتند. اما این جدیدترین ساخته استیون اسپیلبرگ در این عرصه هم چندان پیروز نبود و در بازار روسیه و استرالیا روی هم کمتر از 4 میلیون دلار فروخت...

بازتاب انتقادی

غول بزرگ مهربان در مدت زمان اکرانش توانسته نظر مثبت بیشتر منتقدان را جلب نموده و به خصوص در زمینه های جلوه های ویژه، کارگردانی، فیلمنامه، موسیقی، بازی های خوب به خصوص بازی رایلنس و بارنهیل و البته وفاداری به داستان رولد دال مورد تحسین و ستایش نهاده شده است. در سایت روتن تومیتوز فیلم 72 درصد آرا را تصاحب نموده و 205 منتقد این سایت متوسط نمره6 و هفت دهم از 10نمره ممکن را به آن داده اند. منتقدان این سایت در این زمینه اتفاق نظر دارند که غول بزرگ مهربان با تصاویر درخشان، تکیه بر طبیعت پاک انسان و تمرکز روی روایت داستانی ماجرایی با موضوع خانواده ها توانسته ابعاد و عناصر تاریک داستان رولد دال را کمرنگ کند. در سایت متاکریتیک نیز فیلم توانسته در برآیند آرای 47منتقد نمره 66 را از صد نمره ممکن به دست آورد. سایت کامینگ سون نیز اظهار داشته برآیند نظر تماشاگران این فیلم که این سایت در نظرخواهی به آن رسیده؛ غول بزرگ مهربان را واجد رتبه a نموده. این سایت فیلم ها را از a تا f رتبه بندی می نماید...

منبع: برترین ها
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 521

به "غول بزرگ مهربان، اثر جدید استیون اسپیلبرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غول بزرگ مهربان، اثر جدید استیون اسپیلبرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید