نرخ شیرخام با تأمین 100 درصدی نهاده ها متعادل می گردد

به گزارش ایستگاه بازی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه 70 درصد هزینه های فراوری شیرخام را نهاده ها و خوراک دام تشکیل می دهد، قیمت منطقی فراوری هر کیلوگرم شیرخام را حداقل 5 هزارو 700 تومان دانست.

نرخ شیرخام با تأمین 100 درصدی نهاده ها متعادل می گردد

سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه 70 درصد هزینه های فراوری شیرخام را نهاده ها و خوراک دام تشکیل می دهد، تأکید کرد: طبق کارشناسی های دولت، حدود 33 درصد سویا، 61 درصد جو و 47 درصد ذرت با نرخ مصوب به دست فراورینمایندگان رسیده است و با توجه به افزایش نرخ تورم و اینکه فراورینمایندگان بخش عمده نهاده ها را با نرخ آزاد تأمین می نمایند، قیمت منطقی فراوری هر کیلوگرم شیرخام حداقل 5 هزارو 700 تومان است.

بر اساس اظهارات او با تعهد دولت درباره تأمین 100 درصدی نهاده های دامی، مقرر شده هر کیلوگرم شیرخام با نرخ چهار هزارو 500 تومان به فروش برسد.

به گفته مقدسی، طبق افزایش نرخ تورم 30 درصد هزینه ها نیز به افزایش نرخ دارو، واکسن، ریزمغذی ها، دستمزد کارگری، حمل ونقل، سوخت و انرژی و بیمه مربوط است که باید در قیمت تمام شده محصول نهایی لحاظ گردد.

او گفت: اگر نرخ شیرخام بر مبنای هزینه های تمام شده فراوری افزایش پیدا نکند به طور حتم صنعت دامداری و فراورده های لبنی کشور از بین خواهد رفت و ایران به یک کشور واردنماینده این کالاها تبدیل خواهد شد.

او با تأکید بر اهمیت حفظ فراوری و صنعت کشور، توضیح داد: در این شرایط از دولت انتظار می رود علاوه بر فراورینماینده با پرداخت یارانه از مصرف نماینده نیز برای افزایش توان خرید شیر و فراورده های لبنی حمایت کند.

سال گذشته بیش از 123 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور فراوری شد که 15.6 میلیون تن آن مربوط به محصولات پروتئینی دام و طیور است. سال گذشته نزدیک 11 میلیون تن شیرخام در کشور فراوری شده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1291

به "نرخ شیرخام با تأمین 100 درصدی نهاده ها متعادل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ شیرخام با تأمین 100 درصدی نهاده ها متعادل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید