نحوه مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا

به گزارش ایستگاه بازی، خبرنگاران/خراسان شمالی کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درخصوص نحوه مصرف ویتامین D گفت: برای بزرگسالان مصرف ماهانه یک عدد قرص 50 هزار واحدی ویتامین D و برای گروه سنی 2 تا 12 سال نیز مصرف هر دو ماه از این قرص توصیه می گردد.

نحوه مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا

نسرین علیزاده در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: دریافت کافی انواع ریزمغذی ها مانند ویتامین ها، املاح معدنی و دریافت کافی منابع پروتئینی به بهبود عملکرد سیستم ایمنی یاری نموده و هرچه تغذیه مناسب تر باشد، مقاومت بدن در مقابل بیماری کرونا بهتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بعضی از ویتامین ها مانند ویتامین c و A به طور طبیعی در منابع غذایی وجود دارد، ادامه داد: یکی از توصیه ها، مصرف کافی سبزی ها و میوه های تازه است به شرط آنکه با دقت شسته و ضدعفونی شده باشد.

وی اضافه نمود: همچنین منابع حاوی ویتامین C از انواع سبزی ها نیز شامل انواع کلم، گل کلم، فلفل ها، انواع میوه ها به ویژه مرکبات می گردد.

علیزاده با بیان اینکه همچنین منابع غذایی حاوی ویتامین A یا بتاکاراتن که پیش ساز ویتامین A است عبارتند از انواع سبزی ها و میوه های زرد، سبز، نارنجی و قرمز رنگ، اضافه نمود: با مصرف روزانه سبزی ها و میوه هایی که به صورت تازه و خام خورده می شوند، این ویتامین ها برای بدن تامین می گردد.

به گفته علیزاده، املاحی مانند سلنیوم، روی و آهن نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند و با مصرف مقدار کافی منابع پروتئینی به صورت روزانه مانند حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت ها، نان و غلات سبوس دار که حاوی سلنیوم و ویتامین گروه B هستند، به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری نموده و نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارند.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه دانشگاه توضیح داد: هیچ توصیه ای برای مصرف مکمل نداریم، بنابراین مصرف خودسرانه مکمل، انواع قرص ویتامین C ، ویتامین A و E و انواع مکمل هایی که به صورت شیمیایی هستند هیچ توصیه ای برای آن وجود ندارد.

علیزاده یادآور شد: بهترین توصیه آن است که به وسیله منابع غذایی و برنامه غذایی روزانه، یعنی همان سبزی و منابع پروتئینی، ویتامین ها و املاح معدنی دریافت گردد.

به گفته این کارشناس مصرف خودسرانه مکمل ها می تواند موجب اضافه دریافت و بروز علائم مسمومیت ناشی از مصرف زیاد گردد که این موضوع مسائل متعددی را نیز فراوری می نماید.

وی در ادامه در خصوص نحوه مصرف ویتامین D نیز شرح داد: به دلیل اینکه منابع غذایی ما فقیر از ویتامین D است، وزارت بهداشت بر اساس بخشنامه ها و پروتکل هایی که در شبکه های بهداشتی و درمانی در حال اجراست توصیه به مصرف یک عدد قرص 50 هزار واحدی ویتامین D به صورت ماهانه نموده است.

وی با بیان اینکه این توصیه برای تامین ویتامین D وجود دارد و مطابق با بخشنامه های وزارت بهداشت همه گروه های سنی، ماهانه یک مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D را باید مصرف نمایند، اضافه نمود: این توصیه برای جمعیت 12 سال به بالا است.

علیزاده گفت: برای گروه سنی 2 تا 12 سال توصیه به مصرف هر دو ماه یک عدد قرص 50 هزار واحدی ویتامین D شده و برای بچه ها زیر دو سال نیز مطابق بخشنامه های موجود قطره AD که روزانه 25 قطره به بچه ها زیر دو سال باید داده گردد.

وی اضافه نمود: همچنین مصرف روزانه مکمل هزار واحدی ویتامین D برای زنان باردار تا انتهای بارداری توصیه می گردد.

علیزاده اظهار کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت سامانه 4030 را راه اندازی نموده است که با دریافت این شماره در قسمت پیشگیری از بیماری، توصیه های تغذیه ای وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 847

به "نحوه مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید