غذاهای محلی قشم، از ماهی برشته تا نان محلی

به گزارش ایستگاه بازی، قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس و بعلاوه ایران است. زندگی در این جزیره به قبل از اسلام می رسد. با این مقاله همراه شوید تا غذاهای محلی این جزیره را به شما معرفی کنیم.

غذاهای محلی قشم، از ماهی برشته تا نان محلی

قشم غذاهای محلی متنوعی دارد و زنان این جزیره از گذشته تا به امروز با ذوق و هنر، غذاهای خوشمزه، به خصوص غذاهای دریایی طبخ می نمایند. در سفر به جزیره قشم سعی کنید به جای غذا خوردن در رستوران های مدرن و فست فود، مهمان مردم محلی شوید تا طعم ناب خوراکی های خوشمزه این جزیره را بچشید.

ماهی برشته (کباب ذغالی)

مردم قشم برای تهیه ماهی برشته، شکم ماهی های کوچک مانند ساردین را خالی نمی نمایند اما برای برشته کردن ماهی هایی مانند سنگسر، سرخو و... ابتدا شکم شان را خالی نموده و ترکیبی از گشنیز، شوید، پیاز خردشده، فلفل، ادویه و فلفل سبز داخل آن می گذارند. سپس ماهی را روی ورقه فلزی که روی آتش گاز یا ذغال آماده نموده اند، می گذارند تا کبابی گردد. سپس ماهی ها را در ظرفی درب دار قرار داده و چند قطره اب به آن می پاشند تا در اثر بخار ماهی های داغ، روغن در زیر پوست آن ها بچسبد و هنگام مصرف، پوست ماهی ها به راحتی کنده گردد. چون ماهی طبع سردی دارد، اهالی قشم این غذا را به همراه خرما و رطب میل می نمایند.

کلمبا (Kolomba)

این غذای خوشمزه از گندم پک شده، ماهی، سبزی (گشنیز و شوید خرد شده) تهیه می گردد. اهالی قشم گندم های پرک شده را در آب جوش می ریزند تا قوام بیاید. ماهی ها را هم در آب نمک و زردچوبه می جوشانند تا استخوان هایش را جدا نمایند. سپس گوشت ماهی را با سبزی مخلوط نموده و به گندم در حال جوش اضافه می نمایند. قشمی ها این غذا را با روغن حیوانی تهیه می نمایند و در زبان محلی به این روغن جونون (روغن خوب) می گویند.

زیبون

برای تهیه این غذا سیب زمینی ها را درشت و خلالی سرخ می نمایند. به ماهی ادویه و زردچوبه اضافه نموده و در روغن سرخ می نمایند. پیاز خردشده را در گوجه فرنگی رنده شده تفت می دهند. سپس درون قابلمه روغن ریخته و روی آن نان حلی (توموشی) گذاشته و مواد را روی نان می ریزند. سپس برنج پخته شده را روی مواد ریخته و می گذارند تا دم بکشد.

موفلک

برای پخت این غذا گندم یا جوی پرک شده را در دیگ برشته می نمایند تا رنگ آن قهوه ای گردد. سپس این گندم ها را مانند برنج در آب خیس می نمایند. سپس ماهی ها را در آب نمک و زرچوبه می جوشانند تا استخوان های آن جدا گردد و گوشت ماهی ها را با پیاز سرخ می نمایند و دوباره در همان آبی که جوشانده بودند، اضافه می نمایند. زمانی که آب به جوش آمد، گندم های خیس شده به غذا اضافه می گردد تا کاملا آب آن بخار گردد و دم بکشد.

هواری

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا پیاز را کمی تفت داده، سپس سبزی یعنی گشنیز، شوید، شنبلیله و سیر را در روغن سرخ می نمایند. سپس ماهی را نیز به سبزی ها اضافه می نمایند تا سرخ گردد و فلفل، ادویه و زردچوبه را می افزایند. بعد از اینکه ماهی کاملا سرخ شد، برنجی که از قبل خیس خورده است را به این مواد اضافه می نمایند تا کاملا دم بکشد.

عنکاس (ماهی مرکب)

این ماهی را به تکه های مربعی شکل قطعه قطعه نموده و با مقداری آب و خرما داخل دیگ می پزند. پیاز را خرد نموده، تفت داده و ماهی را به آن اضافه می نمایند. سپس سیب زمینی سرخ شده را با یک عدد فلفل سبز، رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و فلفل به غذا می افزایند تا با حرارت کم پخته گردد.

عنکاس خشک شده

عنکاس (ماهی مرکب) را بعد از تمیز کردن به شکل ورقه های نازم و بلند برش زده و مقابل آفتاب آویزان می نمایند تا کاملا خشک گردد. برای این کار حداقل 10 روز زمان احتیاج است. بعد از خشک شدن ماهی ها، آن ها را روی ذغال یا شعله گاز کباب نموده و سپس آن را می کوبند تا بافت گوشت از هم باز گردد. سپس روی گوشت ماهی لیمو ریخته و با خرما نوش جان می نمایند.

برنج دیشو

برای تهیه این غذا مقداری شیره خرما را در آب حل می نمایند تا رقیق گردد؛ سپس آن را روی گاز می گذارند تا به جوش آیدو برنج خیسانده شده را در این محلول می ریزند تا آب آن بخار شده و برنج دم بکشد. این برنج را به همراه ماهی برشته سرو می نمایند.

پودینی کوسه یا سفره ماهی

گوشت کوسه را قطعه قطعه نموده و با پوست در آب نمک می ریزند تا بجوشد و کاملا پخته گردد. بعد از این که گوشت کامل پخت و استخوان ها به راحتی از آن جدا شد، گوشت را کاملا له نموده و می فشارند تا آب آن کاملا گرفته شده و خشک گردد. سپس آن را با پیاز و سبزی یعنی گشنیز و شوید در روغن نموده و مقداری رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی به آن می افزایند و در قابلمه را گذاشته، اجازه می دهند کاملا پخته گردد. پودینی سفره ماهی نیز به همین ترتیب پخته می گردد.

هواری چکو میگ (پلو بچه میگو)

هواری چکو میگ یا لارو خشک شده میگو از غذاهای محلی قشم است. این نوع میگو را در فصل تخم ریزی در جنگل حرا صید می نمایند. بعد از این که آن ها را در آب دریا جوشانده و خشک کردند، به بازار می آورند. برای تهیه این غذا میگوی خشک را خیسانده و پوست آن را می گیرند. بعد از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می نمایند. بعد از اینکه میگوها کاملا سرخ شد، زردچوبه و سپس مقداری آب می افزایند. عدس آب پز به همراه 2 استکان آب داغ به غذا اضافه می گردد. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس شده را به غذا اضافه می نمایند تا اب آن بخار شده و برنج دم بکشد.

نان توموشی

قشمی ها این نان محلی بسیار نازک را به همراه سس مخصوصی می پزند. در این نان تخم مرغ و پنیر می ریزند که همزمان با نان می پزد.

اگر قصد سفر به قشم را دارید تورهای قشم متنوعی در خبرنگاران وجود دارند که با مشاهده آن ها می توانید مقرون به صرفه ترین و برترین تور را از فروشنده های معتبر همکار خبرنگاران بخرید.

تور قشم کمترین قیمت

از قلم نیاندازید برای داشتن سفر برنامه ریزی شده و گشت وگذار راحت در قشم، خبرنگاران لیست کاملی از جاهای دیدنی قشم را ارائه داده است که اطلاعاتی مانند تصاویر، موقعیت جغرافیایی روی نقشه و... درباره هر کدام از آن ها را می توانید به راحتی بدست بیاوید.

منبع: کجارو / djhaft.blogfa.com
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1973

به "غذاهای محلی قشم، از ماهی برشته تا نان محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی قشم، از ماهی برشته تا نان محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید