موز برای نوزادان چه خواصی دارد؟

به گزارش ایستگاه بازی، در این مقاله توضیحاتی درباره موز و فواید آن برای نوزادان، سن مناسب نوزاد برای آغاز مصرف موز و معرفی چند غذا با موز برای نوزادان 4 تا 10 ماهه می پردازیم.

موز برای نوزادان چه خواصی دارد؟
موز یکی از غذاهای عالی و مفید برای بچه ها محسوب می گردد زیرا دارای مواد مغذی مورد احتیاج برای رشد کودک است. از مهم ترین مواد مغذی موجود در موز، می توان به پتاسیم و فیبر اشاره نمود. موز بعلاوه سرشار از ویتامین B6، B2 و ویتامین C است. پتاسیم موجود در موز به تعادل فشار خون و عملکرد طبیعی قلب یاری می نماید.

موز یک ضد عفونت طبیعی شناخته می گردد که در برابر زخم های معده و آسیب های عفونی بسیار مؤثر عمل می نماید. مواد مغذی موجود در موز نه تنها برای نوزادان، بلکه برای بزرگسالان نیز مفید است.

از چه زمانی می توان به کودک موز داد؟بعضی افراد از 4 ماهگی به کودک خود موز می دهند، ولی به طور کلی آغاز غذای یاریی از 4 ماهگی زود به نظر می رسد و توصیه نمی گردد. از بعد از 4 ماهگی تا 6 ماهگی که خوردن غذا های جامد را برای نوزاد، آغاز می کنید، می توانید به کودک خود موز نیز بدهید. سن ایده آل برای آغاز خوردن موز به وسیله نوزاد 6 ماهگی است.

ممکن است موز نیز در نوزاد حساسیت ایجاد کند، بنابراین قبل از آغاز مصرف هر غذای جامدی با پزشک نوزاد خود مشورت کنید.

فواید موز برای نوزادان چیست؟

ورود آسان به معدهموز بافتی نرم و لطیف دارد که به راحتی از گلو عبور می نماید و به معده می رسد. طعم شیرین موز برای نوزادان بسیار دل چسب است که آن ها را مشتاق به خوردن آن می نماید. موز انرژی زیادی برای کودک فراهم می نماید.

موز یک غذای راحتعلاوه بر خواص و مواد مغذی که موز برای نوزاد دارد. یکی دیگر از مزیت های استفاده از موز، مصرف راحت آن است که به راحتی پوست آن کنده می گردد و حتی در مسافرت نیز می توانید، به آسانی آن را برای نوزاد خود آماده کنید.

درمان یبوستیبوست در نوزادان و بچه ها، مسئله ای شایع است. برای درمان یبوست کودک خود می توانید یک چند قاشق چای خوری موز له شده به کودک خود بدهید. موز فیبر زیادی دارد که آب زیادی را به مدفوع اضافه می نماید و مدفوع به راحتی خارج می گردد.

موز اسهال را کنترل می نمایداسهال نوزادان می تواند به دلیل وجود بعضی از ویروس ها ایجاد گردد. قدم اول با پزشک متخصص مشورت کنید و سپس اطمینان حاصل کنید که در غذای نوزاد، موز، برنج، غلات و سیب وجود دارد.

تأمین مواد مغذی ضروریموز سرشار از پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، گوگرد، آهن و مس است. این مواد مغذی در ماه های اولیه رشد نوزاد، ضروری هستند. پتاسیم برای عملکرد عضلات و فعالیت قلب و آهن و مس برای اندازه خون و هموگلوبین خون مورد احتیاج است. کلسیم نیز برای رشد استخوان ها لازم است. یک موز میانه تقریباً 105 کالری، انرژی دارد. یک موز بعلاوه دارای چربی، کربوهیدرات، قند، فیبر، پروتئین و بیوتین است.

موز میوه ای با آلرژی کمتردر مواردی مانند عدم هضم اسیدهای آمینه در میوه ها، موجب آلرژی در بعضی از افراد می گردد. موز اسیدهای آمینه قابل هضمی دارد که منجر به حساسیت غذایی نمی گردد. هضم آسان از ویژگی های این میوه پر فایده است.

موز یک درمان مناسب برای اختلالات ادراریدر مورد نوزادان و بچه های که مبتلا به عفونت های ادراری هستند، پس از مشاوره با پزشک متخصص، استفاده از موز می تواند یک روش یاری کننده مناسب در درمان باشد. علائم عفونت ادراری شامل تب، ادرار مکرر، سوزش و ادرارهای ناخوشایند است. اعتقاد بر این است که موز می تواند دستگاه ادراری را از مواد سمی تصفیه و پاک کند.

پوست موز کاهنده التهابات پوستیپوست موز برای برطرف التهاب های پوستی ناشی از گزش حشرات مفید است. در زمان گزش پوست به وسیله حشرات، استفاده از پوست موز تازه و قرار دادن آن بر روی محل نیش حشره، می تواند بسیار مؤثر باشد.

در چه مواردی در مصرف موز برای نوزاد باید احتیاط کرد؟موز نارس به کودک خود ندهید، زیرا هضم موز خام و نارس سخت است. موز باید زرد رنگ و بدون لکه های سیاه رنگ باشد. بعلاوه اطمینان حاصل کنید که موز نرم و قابل جویدن باشد.

آیا موز سرماخوردگی و سرفه کودک را تشدید می نماید؟موز می تواند سرماخوردگی نوزاد و سرفه را تشدید کند، بنابراین بهتر است زمانی که کودک سرماخورده است و یا سرفه می نماید، به او موز ندهید. بهتر است در فصل زمستان و زمانی که دمای هوا به طور ناگهانی تغییر می نماید، در دادن موز به کودک خود احتیاط کنید.

برترین زمان برای تغذیه نوزاد با موز چه موقعی است؟برترین زمان برای تغذیه نوزاد با موز، در طول تابستان است. در فصل های دیگر در روزهای گرم و آفتابی می توانید به کودک خود موز بدهید.

طرز تهیه سه غذای سه خوشمزه با موز برای نوزاد

موز له شده: برای نوزادان 4-6 ماههمواد لازم: یک موز رسیده، آب، شیر خشک یا شیر مادر

پوست موز را بکنید و آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید. سپس با یک چنگال آن را به صورت له شده و خمیر دربیاورید. بسته به سن کودک می توانید آب یا شیر به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید موز را در یک مخلوط کن یا غذا ساز، له کنید.

موز - آووکادو: برای نوزادان 4-6 ماههمواد لازم: یک موز و یک آووکادو رسیده

پوست آووکادو و موز رسیده را بکنید و با یک چنگال آن ها را خرد کنید. سپس در غذاساز یا مخلوط کن ریخته و با هم مخلوط کنید تا بافت نرم و خمیری به دست بیاورد.

فرنی موز: برای نوزادان 8-10 ماههمواد لازم: 2 موز رسیده، 3 زرده تخم مرغ، نصف فنجان شیر خشک یا شیر، کمی زنجبیل یا دارچین به دلخواه

تمامی مواد را در غذاساز ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس مواد را حدود 20 دقیقه در یک تابه با کمی روغن زیتون در شعله کم، بپزید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1798

به "موز برای نوزادان چه خواصی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "موز برای نوزادان چه خواصی دارد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موز برای نوزادان چه خواصی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید