مورد محرمانه ای در سند ایران و چین هست؟

به گزارش ایستگاه بازی، خبرنگاران : حسن پاک آیین در تشریح جزئیات این قرار داد گفت: باید در نظر داشت اسنادی که بین کشورها به امضا می رسد دو نوع است: تفاهمنامه و یا قرارداد. در تفاهمنامه معمولا به کلیات اشاره می گردد و طی آن حوزه های همکاری در زمینه های گوناگون برای مدتی مشخص خواهد شد.

مورد محرمانه ای در سند ایران و چین هست؟

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش به نقل از خبرآنلاین، کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظریی به اهمیت سند همکاری های جامع ایران و چین پرداخت.

محسن پاک آیین در تشریح جزئیات این قرار داد گفت: باید در نظر داشت اسنادی که بین کشورها به امضا می رسد دو نوع است: تفاهمنامه و یا قرارداد. در تفاهمنامه معمولا به کلیات اشاره می گردد و طی آن حوزه های همکاری در زمینه های گوناگون برای مدتی تعیین خواهد شد. تفاهمنامه در واقع نشان دهنده اراده دو کشور برای انجام همکاری ها است و اهمیت آن موجب می گردد تا به یک سند راهبردی تبدیل گردد. نوع دیگر و یا دوم مربوط به قرارداد می گردد که در آن طرفین وارد جزئیات می شوند و در مورد سرمایه گذاری، اجرای پروژه، نحوه تقسیم سود و غیره به طور تعیین تعیین خواهد شد و پس از نهایی شدن به مجلس می رود و پس از آنالیز نمایندگان به شورای نگهبان می رود و پس از اینکه در هر دو کشور تبدیل به قانون شد در نهایت وارد فاز اجرایی می گردد و مورد مخفی در آن وجود ندارد.

وی اضافه نمود: سند جامع همکاری های 25 ساله ایران و چین در واقع یک سند چشم انداز و یک نقشه راه است که در آن حوزه های مختلفی برای همکاری تعریف شده است. در حوزه های نفت، انرژی، گردشگری، ترانزیت، تجارت، راه آهن و غیره دو کشور همکاری هایی را نیز خواهند داشت اما در مورد جزئیات آن چیزی ارائه نشده است. اهمیت این سند این است که رهبران دو کشور پشتیبان آن هستند و دولت ها در آینده باید این سند را طبق اراده ای که پشت آن بوده است وارد فاز اجرایی نمایند. حال که این سند به امضای طرف های ایران و چین رسیده در مرحله بعدی وزیران خارجه دو کشور باید با تبادل نظر این سند را اجرا نمایند که طی آن پروژه ها تعریف شده و قراردادها نیز بسته شوند. در حال حاضر مورد محرمانه ای در این سند وجود ندارد که جزئیات آن تعیین گردد. هنگامی که جزئیات همکاری های تعیین شد به طور طبیعی در مجلس شورای اسلامی مورد آنالیز و تصویب قرار خواهد گرفت. پس از آن نیز به دولت برای اجرایی شدن ابلاغ می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا غرب از این توافق نگران شده گفت: آنها احساس می نمایند که منافع درازمدتشان درخلیج فارس به خطر افتاده است و بر اساس اشتباهات محاسباتی و خطاهایی که انجام داده اند چین در حال جایگزین شدن است. جایی که شرکت های غربی می توانستند همکاری نمایند در حال حاضر چینی ها به آن ورود پیدا نموده اند.اما موضوع دیگری نیز وجود دارد که آن نگرانی ها در داخل کشور است.بعضی تصور می نمایند تقویت روابط ایران با شرق چون روسیه و چین بدان معناست که ایران دیگر نمی تواند با کشورهای غربی در آینده رابطه خوبی پیدا کند. در واقع چنین نیست. اینکه ایران کشورهای غربی را تا به حال به بازی نگرفته است بدلیل رفتارهای خصومت آمیز آنان است. موضوعی که حتی قبل از انقلاب نیز وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه داشته و در رأس آنها نیز ایالات متحده آمریکا واقع شده است. در آن سو نیز کشورهای اروپایی وجود دارند که منافع خود را به آمریکا گره زده اند. کشورهای غربی در صورت برطرف خصومت می توانند با ایران رابطه داشته باشند و حتی سند همکاری امضا نمایند. بنابراین ایران نباید منافع خود با شرق را به منافع کشورهای غربی گره بزند. بر اساس شعار نه شرقی نه غربی، ایران با همه کشورهای دنیا در چارچوب احترام، اعتماد و منافع متقابل می تواند همکاری داشته باشد. به طور طبیعی با کشورهایی که علیه ایران رویکردی خصمانه دارند طبیعی است که همکاری صورت نمی گیرد. برای ایران مهم نیست که این کشور در شرق واقع شده است یا غرب. اگر روزی شرقی ها هم علیه ایران خصومت کردند تهران با آنها همکاری نخواهد داشت. به طورکلی می توان توافق ایران و چین یکی از مسائل مهم و راهبردی وزارت امور خارجه بوده که مورد حمایت رهبر معظم انقلاب و سران قوا بوده که انشاله در آینده شاهد نتایج مثبت آن باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1539

به "مورد محرمانه ای در سند ایران و چین هست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد محرمانه ای در سند ایران و چین هست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید