ایران کشور چهار فصل برای جذب جهانگرد ورزشی
به گزارش ایستگاه بازی، گردشگری ورزشی یک الگوی تازه در توسعه گردشگری است و ایران می تواند از آن بهره ببرد.
ایران به علت داشتن اقلیم های متفاوت و چهار فصل در یک زمان دارای ظرفیت جذب گردشگر، ازجمله گردشگر ورزشی است. طاهر حسن بیگی کارشناس ورزشی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مطلب در نشست آنالیز و معرفی ظرفیت های گردشگری ورزشی مطرح ساخت.
ایشان با اشاره به ظرفیت های موجود در استان های کشور گفت:
باتوجه به خصوصیات اقلیمی و جغرافیایی و هم چنین توانمندی های موجود در منطقه ها آزاد تجاری و مالی، امکان بهره برداری از ورزش و تعامل با فدراسیون ها، برندهای ورزشی و تیم های ورزشی خارجی فراهم شده و رونق مالی بیشتری در جوامع محلی را در پی خواهد داشت.
او هم چنین با اشاره به وجود تعاریف مختلف از گردشگری گفت:
از بعد اجتماعی، گردشگری فصل مشترک بین زندگی عادی ساکنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران است .از بعد جغرافیایی، گردشگری زمانی از فعالیت گذران اوقات فراغت یا سرگرمی تعریف می گردد که مستلزم غیبت شبانه از مکان مسکونی عادی است.
حسن بیگی گردشگر یا گردشگر را بر اساس تعریف بین المللی فردی دانست که برای سرگرمی، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگری سفر می نماید مشروط بر این که مدت اقامت او از 24 ساعت کمتر و از 6 ماه بیشتر نباشد و در فاصله ای کمتر از 70کیلومتر انجام نگیرد.
ایشان در ادامه اضافه نمود:
تلفیق صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و برترجهان و ورزش به عنوان یکی از صنایع قدرتمند و با اهمیت جهان باعث پیدایش یکی از شگفت انگیزترین صنایع خدماتی، به نام صنعت گردشگری ورزشی شد به طوری که کشورهای مختلف جهان، همیشه در کوشش هستند تا با تدوین استراتژی های مختلف، بیشترین بهره برداری را از این صنعت بزرگ و ارزشمند کسب نمایند.
او گردشگری ورزشی را یک الگوی تازه در توسعه گردشگری دانست و گفت:
هم اکنون صنعت گردشگری ورزشی به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنایع گردشگری جهان به شمار می آید و کارشناسان این صنعت را به عنوان منبع اصلی اشاعه فرهنگ ملل، اشتغال زایی، رشد مالی و توسعه زیرساخت ها می دانند.
حسن بیگی در ادامه به شرح انواع گردشگران ورزشی پرداخت و از کشورهای اسپانیا، استرالیا، آمریکا و فرانسه به عنوان کشورهای پیروز در حوزه گردشگری ورزشی نام برد.
در آسیا کشورهایی مانند امارات و ترکیه حضور در عرصه گردشگری ورزشی را تجریه و درآمدهای خوبی نیز داشته اند. اندونزی به وسیله ورزش سرگرمیی قادر به افزایش کیفیت زندگی مردم شده است.
ایشان فواید کوتاه مدت و مستقیم حضور گردشگران ورزشی در کشور میزبان را پول، ثروت و ایجاد فرصت های شغلی اعلام نمود و گفت:
از فواید بلندمدت و غیرمستقیم این امر، رشد و توسعه زیرساخت های صنعتی و مالی کشورها است که این امر به وسیله حضور متمادی و مستمر گردشگران در منطقه ها مختلف حاصل می گردد.
گردشگری ورزشی فرصت های شغلی بسیاری ازجمله برای فارغ التحصیلان رشته های گردشگری، تربیت بدنی، صنایع دستی و حتی سایر رشته ها ایجاد می نماید.
او در ادامه به شرح ظرفیت های گردشگری ورزشی در ایران پرداخت و گفت:
ایران به علت داشتن اقلیم های متفاوت و چهارفصل در یک زمان دارای ظرفیت جذب گردشگر، از جمله گردشگر ورزشی است.
حسن بیگی از وجود 51 فدراسیون ورزشی در کشور اطلاع داد و گفت:
با توجه به وجود این تعداد فدراسیون ورزشی در کشور ظرفیت برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی ازجمله فستیوال ها، جشنواره ها، مسابقات با نگرش گردشگری و استفاده از بخش دولتی و خصوصی و ایجاد هم افزایی وجود دارد که این امر علاوه بر توزیع سفر، باعث اشتغال و رونق مالی منطقه ها و جوامع ملی می گردد.
او به جز مسابقات ورزشی از ورزش های بومی و محلی، ورزش های آبی، کوهنوردی و صخره نوردی، جامپینگ، کایت سواری، بالن سواری، گلایدر، پاراگلایدر، اسکی، اسکی وحشی، برف پیمایی، رالی، کویرنوردی و تورهای دوچرخه سواری به عنوان بخشی از توانمندی های جذب گردشگر ورزشی نام برد.
منبع: کجارو / ilnanews.com