مجوز جذب دانشجو از سوی وزارت علوم صادر نشد ، تصور نادرست وزارتخانه از شیوه استاد شاگردی
به گزارش ایستگاه بازی، معاون آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان گفت: وزارت علوم با شیوه استاد شاگردی دانشگاه استاد فرشچیان مخالفت کرد، به همین منظور مجوز جذب دانشجو در ترم بهمن ماه سال 98 این دانشگاه را صادر نکرد.
جهت دریافت خدمات اجرای بام باغ با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، فرزانه کرمی- تاسیس دانشگاهی برای تربیت نیروی هنرمند و آشنا با هنر های اسلامی- ایرانی سال ها نقل محافلی همچون فرهنگستان بود. تا این که در سال 97 با حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی و کوشش های استاد محمود فرشچیان، دانشگاه هنر های اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان تاسیس شد. حال که یک سال از تاسیس این دانشگاه گذشته است، قصد داریم با میثم یزدی، معاون آموزشی و پژوهشی این دانشگاه به تبادل نظر بپردازیم تا ضمن آشنایی با فعالیت های این دانشگاه جویای مسائل آن ها نیز شویم.
قبولی در آزمون عملی تنها راه ورود به دانشگاه
وی درباره چگونگی تحصیل در این دانشگاه گفت: داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه هنر های اسلامی-ایرانی استاد محمود فرشچیان باید در یک آزمون ورودی شرکت نمایند. این آزمون به صورت عملی و همراه با ارائه پورتفولیو یا مجموعه ای از نمونه کار های فرد خواهد بود، همچنین اساتید هنرمند با متقاضیان تحصیل در این دانشگاه یک مصاحبه حضوری خواهند داشت که در این مصاحبه مهارت ها، انگیزه ها، سلایق، علایق و نگاه دانشجو به رشته سنجیده می گردد.
یزدی با بیان اینکه درهر گرایش بین 15 تا 20 نفر دانشجو پذیرش خواهیم کرد؛ اظهار کرد: در حال بازنگری رشته های مختلف صنایع از جمله سفال، چوب، فرش، نگارگری، نساجی سنتی، هنر های وابسته به معماری و خوشنویسی هستیم. رشته های خوشنویسی، نگارگری، چوب و سفال در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و باقی رشته ها تنها در سطح کارشناسی بازنگری خواهند شد.
راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته خوشنویسی
یزدی با بیان اینکه رشته خوشنویسی برای کارشناسی ارشد وجود نداشت، اظهار کرد: در حال طراحی رشته های جدید در دانشگاه استاد فرشچیان هستیم تا بر اساس آن بتوانیم اهداف مورد نظر خود را در دانشگاه محقق کنیم. به همین منظور مقطع کارشناسی ارشد رشته خوشنویسی را طراحی کردیم.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان ادامه داد: جذب دانشجو در دانشگاه استاد فرشچیان نیز بعد از دریافت مجوز های لازم در رشته های پایه نقاشی ایرانی، خوشنویسی، هنر های سنتی، صنایع دستی، موسیقی، معماری و هنر های وابسته به آن خواهد بود.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارآفرین می شوند
وی با اشاره به اینکه این دانشگاه برپایه کارآفرینی فعالیت می نماید؛ اظهارکرد: هدف دانشگاه استاد فرشچیان پرورش استاد از بدو امر در سطح کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی است تا بتواند هنرمندانی را تربیت کند که استاد شوند و توانایی مدیریت کارگاه های تخصصی هنری را داشته باشند.
یزدی با اشاره به اینکه دانشگاه استاد فرشچیان تازه تاسیس است، اظهار کرد: هنوز فارغ التحصیلی نداشته ایم تا میزان اشتغال آن ها را رصد کنیم، اما بازار کاری که دانشگاه استاد فرشچیان در نظر دارد تا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در آن به فعالیت بپردازند در حقیقت بازار ساخته دست خودشان است. اما پیش بینی می کنیم تا 80 درصد دانشجویان این دانشگاه پس از خاتمه تحصیل، خود اشتغال شوند.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان ادامه داد: برای افزایش مهارت دانشجویان در رشته های تخصصی کارگاه هایی را راه اندازی نموده ایم تا دانشجویان با تکنیک های رشته خود و مهارت های مدیریتی، بازاریابی و دسته بندی آشنا شوند.
وزارت علوم مجوز جذب دانشجو در بهمن ماه 98 را صادر نکرد
یزدی با بیان اینکه متاسفانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز جذب دانشجو برای بهمن ماه 98 دانشگاه استاد فرشچیان را صادر نکرد، اظهار کرد: کوشش کردیم تا پذیرش دانشجو به صورت مشترک با واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از جمله واحد تهران مرکزی و تهران جنوب انجام گیرد. اما با تمام کوشش های اجرا شده، به دلیل مسائل فنی پذیرش دانشجو انجام نشد. ان شاء الله فراخوان رسمی پذیرش دانشجو از مهر ماه سال 99 به صورت مستقل از سوی دانشگاه استاد فرشچیان اعلام خواهد شد.
یزدی توضیح داد: وزارت علوم با شیوه استاد شاگردی مسئله داشت به طوری که مسئولان این وزارتخانه تصور می کردند این شیوه یک نظام جدید آموزشی است.
شیوه استاد شاگردی یک نظام آموزشی نیست
وی ادامه داد: وزارت علوم اعلام کرد شیوه استاد شاگردی یک نظام موازی با نظام آموزشی موجود در دانشگاه هاست بنابراین با این شیوه مخالفت نموده و مجوز جذب دانشجو در ترم بهمن ماه سال 98 دانشگاه استاد محمود فرشچیان را صادر نکرد. در حالی که شیوه استاد شاگردی یک نظام نیست بلکه تنها یک شیوه آموزشی و بر اساس همان سیستم واحد و هماهنگ و همسو با نظام فعلی است.
یزدی با اشاره به اینکه در این شیوه بحث انتخاب مطرح است؛ اعلام کرد: براساس این شیوه، استاد راهنما در ترم اول کارشناسی ارشد توسط دانشجو انتخاب می گردد و تا خاتمه با همان استاد فرایند تحصیل خود را ادامه می هد. این شیوه در حال حاضر مورد پذیرش وزارت علوم قرار نگرفته است، اما مذاکرات ما ادامه خواهد داشت.
اعزام اساتید به فرصت های مطالعاتی خارج از کشور
وی اضافه کرد: بحث فرصت های مطالعاتی هنوز در این دانشگاه فعال نشده است، اما قطعا پس از شکل گیری این فضا اعضای هیئت علمی این دانشگاه برای استفاده از تجربه کشور های منطقه همچون هند، چین، ایران و ترکیه که در حوزه هنر های سنتی فعال هستند، تفاهم نامه همکاری به امضاء خواهد رساند.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان توضیح داد: در حوزه بین المللی نیز با کشور هایی همچون فرانسه، افغانستان، امارات، انگلستان واحد آکسفورد ارتباط برقرار نموده ایم. از برنامه هایی اجرایی در واحد های بین الملل می توانیم به برگزاری نمایشگاه و دوره های کوتاه مدت تابستانه اشاره کنیم.
چارت جدید دانشگاه فرشچیان با دو معاونت اجرایی
یزدی با اشاره به اینکه فعالیت هایی را برای ارتباط با صنعت شروع نموده ایم؛ توضیح داد: در چارت جدید دانشگاه استاد فرشچیان دو معاونت اجرایی و علمی و هنری تعریف شده است که در معاونت علمی و هنری نیز معاونت های آموزشی، پژوهشی و آفرینش آثار هنری فعالیت می نمایند. به عنوان مثال بخش ارتباط با صنعت مرتبط با معاونت پژوهشی بر خلق و آفرینش آثار هنری به فعالیت می پردازد.
وی با بیان اینکه برای افزایش ارتباط دانشگاه و صنعت فعالیت های گوناگونی اجرا شده است؛ اظهار کرد: ارتباط اولیه با بسیاری از صنایع هنری ایجاد شده است. به محض اینکه رشته های مورد نظر آن ها فعال گردد ارتباط قوت خواهد گرفت.
تحصیل رایگان دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد
وی با اشاره به اینکه شهریه دانشگاه استاد فرشچیان در سال 99 افزایش نخواهد یافت؛ اظهارکرد: شهریه دانشگاه استاد فرشچیان بر اساس شهریه دانشگاه آزاد محاسبه خواهد شد. همچنین تسهیلاتی را برای دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته ایم به عنوان مثال مذاکرات اولیه با کمیته امداد و بهزیستی برای پذیرش رایگان داوطلبان رشته طراحی فرش اجرا شده است.
مهم ترین الگوی پیش رو تبدیل علم به ثروت
یزدی اظهار کرد: الگویی پیش روی این دانشگاه تبدیل علم به ثروت است به طوری که بتوانیم به وسیله خلق آثار با ارزش اضافه کرده فرهنگی، ملی، هویتی، ارزش مالی را نیز به کشور وارد کنیم. به همین دلیل پروژه های تعریف شده درغالب نقد، تحلیل و آنالیز نوآوری هایی است که بتوانند تبدیل به ثروت شوند.
معاون پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان ادامه داد: اولین چالش پیش رو برای دست یابی به این موضوع ساختن اکوسیستم های دانشگاهی، آکادمیی، بازار و تجارت خواهد بود. این اکوسیستم ها همیشه به صورت واحد های مجزا فعالیت می نمایند. اگر بتوانیم این ارتباطات را برقرارکنیم به میزان زیادی مسائل این حوزه رفع خواهد شد.
خلق اثر عامل اصلی ارتقای اساتید
وی با بیان اینکه آیین نامه ارتقای اساتید این دانشگاه در حال بازنگری است، اظهار کرد: اساتید هنر شرایطی متفاوت از دیگر اساتید دانشگاهی دارند. در حقیقت بیش از اینکه درگیر چاپ مقاله یا فراوری علم به صورت سنتی باشند در خلق اثر، برگزاری نمایشگاه و نوآوری به فعالیت می پردازند.
معاون آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های اجرا شده نسبت استاد به دانشجو 10 به یک خواهد بود دلیل آن هم می تواند سیستم کارگاهی موجود در دانشگاه استاد فرشچیان باشد.
وی با بیان اینکه برای مرتفع سازی مسائل این دانشگاه، همکاری و حمایت وزارت علوم از اهمیت بالایی برخوردار است، توضیح داد: برای این که دانشگاه با مسائل کمتری فعال گردد و الگویی برای احیای نظام های آموزشی سنتی و نظام های بومی و درون زا در کشور باشد، نیازمند تسهیل گری وزارت علوم خواهد بود.
یزدی در خاتمه اعلام کرد: برنامه اصلی دانشگاه استاد فرشچیان برای سال 99، راه اندازی آیین نامه آموزشی و دوره های آکادمی آزاد در سطح پرورش مهارت های ابتدایی واساتید خواهد بود. همچنین برگزاری نمایشگاه و رویداد های هنری را نیز خواهیم داشت..
منبع: خبرگزاری دانشجو