قیمت برق زیاد نشده، بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد

به گزارش ایستگاه بازی، تهران (پانا) - مدیرعامل بورس انرژی گفت وزارت نیرو کمی دیر به بازار بورس توجه نشان داد و حجم معاملات برق در بورس انرژی بسیار پایین است.

قیمت برق زیاد نشده، بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد

به گزارش مهر، علی نقوی امروز در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: بنا بر مصوبات بودجه سال 1400 کشور، مقرر شده است تا سقف ده میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به وسیله بورس عرضه گردد که در راستای اجرای این بند بودجه، آئین نامه ای در هیأت وزیران در مورد راه اندازی بازار گاز طبیعی تصویب شد که بر این اساس، امیدواریم به زودی در زمینه انجام معاملات گاز طبیعی هم بتوانیم با همکاری شرکت ملی گاز اقداماتی را انجام دهیم.

وی اضافه نمود: برای انجام معاملات نفت در بورس انرژی بسترها و زمینه های لازم مهیاست و بورس انرژی آمادگی کامل در انجام این اقدام را دارد و در این زمینه هیچ مشکل و اختلافی باز وزارت نفت و وزارت نیرو ندارد.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی، برای رونق معاملات نفت در بورس انرژی و موفقیت در این موضوع لازم است تا عرضه های مستمر و منظمی د راین خصوص داشته و به بورس انرژی به اسم محلی شفاف برای انجام معاملات و کشف قیمت اعتقاد داشته باشیم، زیرا دراین شرایط است که خریداران با اطمینان می توانند از این بازار خرید نموده و برای بازارهای هدف خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

نقوی با بیان اینکه ایران سال گذشته صادرکننده عظیم بورس انرژی در منطقه و قیمت ساز منطقه در بحث بنزین بود، گفت: بنزین معاملاتی ایران در منطقه شاخص است، زیرا برای عرضه بنزین در بورس چه دریایی و چه زمینی اراده وجود داشته است و بعلاوه رقابت جدی در این حوزه در امسال وجود دارد.

نقوی در مورد شرایط معاملات برق در بورس انرژی در روزهای خاموشی گفت: 60 درصد فراوری برق کشور به وسیله بخش خصوصی صورت می گیرد و 30 درصد نفت فراوریی برای مصرف کننده بالای 5 مگاوات است. در قانون برنامه ششم توسعه و برطرف موانع فراوری بر کشف قیمت برق در بورس تأکید شده است.

وی اضافه نمود: سال گذشته در هیأت وزیران مصوبه ای تصویب شد که مصرف کننده بالای 5 مگاوات معاملات خود را به وسیله بورس انجام دهد که این موضوع از اردیبهشت امسال انجام شد.

وزارت نیرو کمی دیر به بازار بورس توجه نشان داد و حجم معاملات برق در بورس انرژی بسیار پایین است.

نقوی گفت: وزارت نیرو و شرکت توانیر هم فراوریکننده هستند، هم خریدار و هم رگولاتور. این در حالی است که بخش رگولاتور باید جدا گردد. قیمت برق در سال های گذشته تغییر ننموده است و این باعث شده بخش خصوصی نسبت به ایجاد نیروگاه نو رغبتی نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1655

به "قیمت برق زیاد نشده، بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت برق زیاد نشده، بخش خصوصی رغبتی به تأسیس نیروگاه ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید