قدیمی ترین درخت های جهان هنوز زنده اند!

به گزارش ایستگاه بازی، کهنسال ترین درختان دنیا

برای فهمیدن سن یک درخت باید تعداد حلقه های سالانه روی تنه آن را شمرد اما سن درختانی که برای صدها و یا حتی هزاران سال زنده هستند چطور تخمین زده می شود؟ درختان کمی در دنیا هستند که توانسته اند از شرایط سخت آب و هوایی، تغییرات محیطی و دست درازی های انسان به طبیعت جان سالم به در ببرند و برای هزاران سال عمر کنند. می خواهیم تعدادی از قدیمی ترین درختان دنیا را به شما معرفی کنیم، خبرنگاران را همراهی کنید.

قدیمی ترین درخت های جهان هنوز زنده اند!

درخت پاندو (80 هزار ساله)

پاندو در واقع مجموعه ای از صنوبرهای لرزان هستند که در جنگل ملی فیش لیک (Fishlake) در استان یوتای آمریکا پیدا می شوند. این درختان در مساحتی بیش از 107 هکتار گسترده شدند و ریشه همه آن ها یکسان است. همه این درختان که در ظاهر متمایز از هم به نظر می آیند در واقع یک درخت هستند و مجموع وزن این درختان باعث شده که پاندو با وزن 6000 تن سنگین ترین موجود زنده روی زمین باشد. عمر این درخت 80 هزار ساله است و برخی حتی آغاز رشد آن را برای یک میلیون سال پیش می دانند.

درخت بلوط جوروپا (13 هزار ساله)

این بلوط که بر روی کوه جوروپا در کالیفرنیای آمریکا قرار گرفته است از پایان عصر یخبندان به مدت 13 هزار سال در روی تپه ای در کالیفرنیا زندگی می کند و با تکثیر خود توانسته عمری به این درازی داشته باشد.

درخت تیجیکو (حدود 9500 ساله)

این صنوبر در پارک ملی fullufjallet در استان دالارنا در سوئد قرار گرفته است و اسمش از سگی گرفته شده که در تیم تشخیص سن این درخت حضور داشته است. این درخت در عصر یخبندان شکل گرفته و دانشمندان آن را در سال 2004 کشف کردند. درخت تیجیکو با اینکه طولش فقط 4 متر است اما ریشه ای بسیار قوی دارد و حتی اگر تنه اش از بین برود ریشه آن کاملا سالم باقی می ماند و می تواند دوباره تنه ای نو ایجاد کند.

درختMethuselah (حدود 5 هزار ساله)

این درخت که در جنگل ملی اینوو در کوه سفید کالیفرنیا قرار گرفته است نوعی کاج زبر میوه است که قدیمی ترین درخت هم نوع خودش است و در ارتفاع بلند با شرایط آب و هوابیی سخت رشد می کند و به همین دلیل سرعت رشدش خیلی آهسته است. این درخت در میان درختان دیگر قرار گرفته است و اگر می خواهید برای دیدنش به کالیفرنیا سفر کنید باید خودتان حدس بزنید که کدام است چون هیچ نشانه و یا برچسبی بر رویش وجود ندارد.

سرو ابرکوه (4 هزار ساله)

این سرو که در استان یزد ایران است حدود 4 هزار سال سن دارد. سرو ابرکوه که از جاذبه های یزد و از میراث ملی محافظت شده است در نواحی شرقی مدیترانه و خاورمیانه بسیار معروف است و قدیمی ترین درخت آسیا به شمار می رود.

درخت سرخدار Llangernyw (حدود 4 هزار سال)

این درخت حدود 4 هزار سال قبل در دهکده Llangernyw در شمال ولز در حیاط کلیسای کوچکی به وجود آمد. با اینکه عمر این نوع درخت بین 400 تا 600 سال است اما این درخت توانسته هزاران سال زتده بماند. شورای درختان، این درخت را در لیست 50 درخت بزرگ بریتانیا قرار داده است.

منبع: citywide.com.au و ilovenature.world

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1959

به "قدیمی ترین درخت های جهان هنوز زنده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین درخت های جهان هنوز زنده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید