تور اروپا ارزان: چرا اروپا بیابان ندارد؟

به گزارش ایستگاه بازی، آیا این حقیقت درست است که اروپا بیابان ندارد؟

بیابان ها در حال حاضر تقریبا یک پنجم کل مساحت زمین را در برگرفته اند و تقریبا در همه جا وجود دارند. بعضی از این بیابان ها معروف ترند که در مکان هایی چون آسیا، آفریقا، استرالیا و آمریکا قرار گرفته است و در بعضی از این قسمت ها، بیابان ها تنها بخش بسیار کوچکی را پر نموده اند. می توان گفت که بیشترین درصد مساحتی که به وسیله بیابان و زمین های نیمه بیابانی پر شده، در استرالیا می باشد. اما می توان گفت که در اروپا این پدیده جغرافیایی را نخواهید یافت. پس احتمالا این سوال که چرا اروپا بیابان ندارد در فکر بسیاری از شما خواهد بود. خبرنگاران در ادامه این متن پاسخ این سوال را آورده است. با ما همراه باشید:

تور اروپا ارزان: چرا اروپا بیابان ندارد؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

قاره اروپا

تنها قاره در زمین که هیچگونه بیابانی در آن وجود ندارد اروپاست که عوامل زیادی مانع وجود بیابان در آنجا می شوند. احتمالا یکی از مهمترین عوامل جغرافیای این سرزمین است؛ در حقیقت می توان گفت که علتش این است که اروپا بسیار دورتر از خط استوا و آب و هوای استوایی واقع شده است. علت مهم دیگر وجود آب های نسبتا گرم در سراسر اروپا است. برای مثال، در اقیانوس اطلس تا بخش های شمالی تا بخش های شمالی قاره، جریان گرم خلیج فارس وجود دارد و بعلاوه بارندگی در این قاره بسیار زیاد است و می دانیم که آب های گرم اقیانوس باعث تبخیر شدید و در نهایت بارش های زیاد می گردد. این بخارها به شکل بارش در جزایر بریتانیا، اسکاندیناوی و شمال اروپا نمایان می شوند.

حالا برای پاسخ به سوال چرا اروپا بیابان ندارد باید بگوییم که کشورهای جنوبی اروپا تحت تاثیر شرایط آب و هوایی اقیانوس اطلس هستند و در سایر نقاط اروپا، مهمترین تاثیرات، نفوذ آب و هوای گرم مدیترانه ای است. همین هم باعث می گردد که با اینکه تابستان های جنوب اروپا بسیار طولانی، گرم و خشک است اما به علت وجود پاییز و زمستان های نسبتا مرطوب، بخش های جنوبی این قاره را از تشکیل بیابان محافظت کند، است. امداد نیز نفوذ بسیار قوی دارد.

قسمت های جنوبی این قاره، عمدتا کوهستانی است و منطقه ها کوهستانی معمولا دارای آب و هوای مرطوب تر هستند و بخار اقیانوس ها را جذب نموده و به باران تبدیل می نمایند. بارش هایی که در بالای کوه رخ می دهد، تعدد بی شماری از رودخانه های کوچکی را ایجاد می نمایند که زمین های وسیعی را آبیاری می نمایند.

آیا در آینده بیابانی در اروپا به وجود خواهد آمد؟

حالا تقریبا پاسخ سوال چرا اروپا بیابان ندارد را گرفته ایم و می خواهیم که آنالیز کنیم آیا در آینده بخش هایی از این قاره به بیابان تبدیل خواهد شد یا خیر. امروزه بیشتر بخش های اروپای جنوبی از از خشکسالی بلندمدت تابستان رنج می برند و دمای سال های قبل به شدت بیشتر شده است و منطقه ها جداگانه ای در قسمت های جنوبی قاره با به وجود آمدن بیابان تهدید می شوند.

تعدیدآمیزترین بخشی که احتمال وجود بیابان در آن هست، اندلس در استان اسپانیا است که در آن تابستان ها، به طرز بی سابقه ای داغ و طولانی شده و زمستان هایی که به طور فزاینده ای گرم و خشک گشته اند، تاثیر زیادی در این فرایند دارند. پس می توان گفت که اما تغییرات آب و هوایی می تواند نداشتن بیابان در اروپا را در آینده تغییر دهد.

چرا اروپا بیابان ندارد

با اینکه تا اینجا گفته ایم که در اروپا بیابانی وجود ندارد، اما می توان گفت که این گفته 100 درصد هم درست نیست. در سراسر اروپا منطقه هایی (هرچند کوچک و کم) وجود دارند اگر به تعریف تکنیکی بیابان نگاهی بیاندازیم، می توان این نام را به آن ها نیز نسبت داد. در ادامه یکی از این بیابان ها را به شما معرفی می کنیم.

آلمریا، اسپانیا | Almería

شهر آلمریا، در سواحل اندلس، برای بازسازی های معماری موری و سواحل آفتابی مشهور است، اما فقط 32 کیلومتر شمال شهر، چشم اندازی که خواهید دید، بسیار فرق دارد: یک حوضه داغ بین دو صخره کوتاه. باد های مرطوبی که از دریای مدیترانه به اینجا می آیند، رطوبت خود را به تپه ها راهنمایی نموده و در نهایت در اینجا بیابان خشک تابرناس (Tabernas Desert) را تشکیل می دهند.

شاید با خود بگویید که تابرناس تنها نام بیابان را یدک می کشد، زیرا دمای این منطقه تقریبا به مقدار دیگر منطقه ها اروپا گرم می گردد. اما خب در تابستان باران های این بیابان بسیار بسیار کم خواهد بود و می توانید اگر به حیات وحش بیابانی علاقه دارید می توانید مار، انواع گونه های مارمولک و … را در اینجا مشاهده کنید.

تابرناس را می توان هالیوود جنوب اسپانیا نامید!

در حقیقت، شکل جغرافیایی و تپه های این بیابان به گونه ای هستند که یادآور بیابان های معروف آمریکایی خواهند بود و به همین علت لوکیشن محبوبی در میان عکاسان و فیلمسازان محسوب می گردد. فیلم های معروفی نیز مانند اسپاگتی غربی در اینجا ساخته شده اند.

یونان، رومانی و ایسلند نیز برای خودشان زمین های شبه بیابان دارند

زمین های اطراف آلمریا ممکن است بیشتر شبیه بیابانی باشند که ما می شناسیم. بیابان های دیگری نیز در اروپا وجود دارند که گاهی اوقات در نتیجه آب و هوای خاص شکل می گیرند که می توان از جمله آن ها سانتورینی (Santorini) و آنافی (Anafi) و دو جزیره یونانی را نام برد.

گاهی اوقات این امر به علت جنگل زدایی صورت می گیرد که مانند یک بیابانی در رومانی است که مردم محلی آن را اولتنیان ساحارا نامیده اند. بخشی در داخل جزیره ایسلند ممکن است جالب ترین شبه بیابان در دنیا باشد: بارش زیادی وجود دارد، اما هیچ چیز در آنجا رشد نمی کند، زیرا سنگ گدازه های متخلخل موجود در آنجا، هر چیزی که بخواهد رشد کند را می بلعد.

در نهایت سوال چرا اروپا بیابان ندارد را می توان پرسشی نامعلوم دانست. بیابان ها خصوصیات بخصوصی دارند: باران های بسیار اندک در کل طول سال، نبود رطوبت کافی و تفاوت دمای بسیار زیاد بین روز و شب و زمستان و تابستان. با این حساب شاید بتوان بعضی قسمت های اروپا را بیابان نامید اما خب به هر حال می توان گفت که این قاره از لحاظ وجود بیابان نسبت به قاره های دیگر، هیچ گونه بیابانی ندارد.

منبع: touristmaker.com

منبع: الی گشت
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1985

به "تور اروپا ارزان: چرا اروپا بیابان ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا ارزان: چرا اروپا بیابان ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید