فیلم های دنیای سینمایی مارول در سال 2023 که باید ببینید

به گزارش ایستگاه بازی، دنیای سینمایی مارول با موفقیت های روزافزونی که تا سال 2023 کسب کرد، باعث اشتیاق شرکت های فیلم سازی برای خلق فرنچایزهای مشابه شد و می توان به جرأت گفت که سینمای هالیوود را دست خوش تغییر کرد. اکنون تعداد شرکت هایی که کوشش می نمایند دنیا سینمایی خود را، چه در ژانرهای جاسوسی و اکشن و چه در ژانرهای وحشت یا ابرقهرمانی، ایجاد نمایند و سالانه فیلم های متعددی در این دنیا فراوری نمایند، بسیار بیشتر از قبل شده و این تب فرنچایز ها بیش از هر چیزی به خاطر موفقیت استودیو مارول است.

فیلم های دنیای سینمایی مارول در سال 2023 که باید ببینید

پس از دو فیلم انتقام جویان: جنگ بی نهایت (Avengers: Infinity war) و انتقام جویان: خاتمه بازی (Avengers: End game)، و با خاتمه یافتن فاز سوم دنیای سینمایی مارول، روند نوی آغاز شد، روندی که به حضور بعضی از شخصیت های قدیمی مانند مرد آهنی و کاپیتان آمریکا خاتمه داد. از همین رو در فاز چهارم، چه در قالب سریال های تلویزیونی، چه در قالب فیلم های سینمایی، شخصیت های نوی وارد دنیای سینمایی مارول شدند و دنیا مارول در جهات مختلف توسعه یافت، روندی که در فیلم های نو مارول در سال 2023 نیز ادامه دارد.

سریال های تلویزیونی نقش مهمی در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول ایفا کردند و ضمن معرفی شخصیت های نو، برای فیلم های آینده مارول مقدمه چینی کردند. شاید به همین دلیل باشد که نسبت به فاز 1 تا 3، تعداد فیلم های سینمایی مارول کاهش یافته و فازهای 4 تا 6 شامل فیلم های کمتری می شوند. این سریال ها فاصله بین انتشار فیلم ها را پر می نمایند و حال و هوای نوی به دنیای سینمایی مارول می دهند.

این طور که به نظر می رسد مارول درصدد آن است که گروه نوی از انتقام جویان را گرد هم بیاورد تا در فاز ششم با ابرشرور بعدی دنیای سینمایی مارول مبارزه نمایند و یک بار دیگر بشریت را از نقشه های شوم جنگ سالاران کیهانی نجات بدهند. با آغاز فاز پنجم دنیای سینمایی مارول در ابتدای سال 2023 ، برنامه های مارول برای آینده معین تر از فاز چهارم شده و اطلاعات بیشتری از خاتمه حماسه چنددنیای (فاز 4 تا 6) داریم. در ادامه این مطلب به معرفی فیلم های مارول در سال 2023 خواهیم پرداخت.

1. مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی (Ant-Man and the Wasp: Quantumania)

  • کارگردان: پیتون رید
  • بازیگران: پل راد، اوانجلین لیلی، جاناتان میجرز، کاترین نیوتون، دیوید دستمالچیان، کیتی اوبرایان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 46 از 100

مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی اولین فیلم مارول در سال 2023 و نخستین پروژه فاز پنجم دنیای سینمایی مارول به شمار می آید. فیلمی که به طور رسمی طرفداران مارول را با کانگ فاتح، ابرشرور خطرناکی که پس از تانوس دنیا مارول را تهدید می نماید، آشنا کرد. اگرچه اولین حضور کانگ در دنیای سینمایی مارول در سریال لوکی (LOKY) بوده، اما آن نسخه از کانگ، در حقیقت نسخه ای بوده که جلوی حضور باقی واریانت های خود را می گرفته و اجازه نمی داده چنددنیای را با جنگ به ویرانی بکشند. بنابراین زمانی که این نسخه از کانگ در سریال لوکی کشته شد، ما اولین واریانت کانگ را در شیدایی کوانتومی در هیبت شخصیت شرور فیلم می بینیم. با وجود اینکه میان پروژه های مختلف دنیای سینمایی مارول، فیلم های مرد مورچه ای هرگز بین طرفداران محبوب واقع نشده اند، اما شیدایی کوانتومی نقش برجسته ای در فاز پنجم دارد که نمی توان آن را انکار کرد. شاید از منظر داستان کلی حماسه چنددنیای، شیدایی کوانتومی مهم ترین فیلم مارول در سال 2023 باشد.

کوین فایگی، رئیس استودیو مارول و تهیه نماینده اصلی دنیای سینمایی مارول، طی گفت وگویی به اهمیت فیلم شیدایی کوانتومی اشاره نمود و گفت این فیلم پس از انتقام جویان: خاتمه بازی مهم ترین فیلم فرنچایز است. برخلاف دو فیلم قبلی مرد مورچه ای، شیدایی کوانتومی در حاشیه قرار نگرفته و پیوندهای محکمی با آینده دنیای سینمایی مارول دارد، چرا که داستان حماسه چنددنیای را آغاز می نماید و خاستگاه کانگ فاتح را به نمایش می گذارد.

شیدایی کوانتومی مانند خاتمه بازی فیلم عظیمی نیست، خاتمه بازی اوج و خاتمه حماسه بی نهایت بود، در حالی که فیلم مذکور آغازنماینده حماسه نو مارول است. اهمیت فیلم نیز در همینجاست. با وجود اینکه در سریال لوکی و فیلم هایی مانند اسپایدرمن: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home) و دکتر استرنج در چنددنیای جنون (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) به مفهوم چنددنیای در دنیای مارول پرداختند، اما شیدایی کوانتومی این موضوع را کاملاً باز می نماید و قوانین آن را به مخاطب می فهماند. همان طور که در صحنه های پس از تیتراژ فیلم دیدیم، شورای کانگ ها در این فیلم گرد هم آمدند تا پس از مرگ کانگی که مرد مورچه ای و خانواده اش در قلمرو کوانتومی با آن روبرو شدند، درباره نقشه های آینده شان تصمیم بگیرند، امری که به وقایع فیلم انتقام جویان: سلسله کانگ (Avengers: the Kang dynasty) ختم خواهد شد.

2. نگهبانان کهکشان 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3)

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت، زوئی سالدانا، دیو باتیستا، کارن گیلان، ون دیزل
  • امتیاز راتن تومبتوز: 82 از 100

فیلم های نگهبانان کهکشان از ابتدا به یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین فیلم های مارول تبدیل شد. از طرفی این فیلم ها همواره مستقل ترین فیلم های دنیای سینمایی مارول بوده اند و تا قبل از انتقام جویان: جنگ بی نهایت هیچ ارتباطی با باقی شخصیت های این دنیای سینمایی برقرار ننموده بودند. این استقلال در نگهبانان کهکشان 3 باعث شد جان تازه ای به دنیای سینمایی مارول دمیده گردد، چرا که فیلم های فاز چهارم و پنجم آن قدر به یکدیگر مرتبط بودند که اگر طرفداران یکی از سریال ها یا فیلم های نو مارول را دیدن نمی کردند، داستان فیلم برای آن ها گیج نماینده می شد. این موضوع انتقاد مخاطبان را به همراه داشته و روی فروش بعضی فیلم ها نیز تأثیر آشکاری گذاشته است.

این در حالی است که قسمت سوم نگهبانان کهکشان، یکی از برترین فیلم های 2023 مارول، استقلال خود را حفظ کرد و بدون گیج کردن مخاطب با داستان پروژه های دیگر، یک داستان احساسی و قوی روایت کرد که به نوعی خداحافظی جیمز گان با این فرنچایز بود. این فیلم مورد استقبال طرفداران و منتقدان نهاده شد و در حال حاضر بزرگ ترین موفقیت مارول در سال 2023 به شمار می آید.

نگهبانان کهکشان 3 یکی از بالاترین امتیازها را در میان فیلم های دنیای سینمایی مارول دارد و یک خاتمه به یاد ماندنی را برای سه گانه نگهبانان کهکشان رقم زده است. این فیلم با وجود استقلال داستانی، شخصیت مهمی مانند آدام وارلاک را وارد دنیای سینمایی مارول می نماید و در خاتمه با ساکن شدن استارلرد در سیاره زمین، این امکان را به وجود می آورد تا این شخصیت ها در پروژه های بعدی مارول حضور داشته باشند. شاید نگهبانان کهکشان را به این زودی ها دوباره نبینیم، اما بدون شک استارلرد در فیلم هایی مانند انتقام جویان: سلسله کانگ حضور خواهد داشت.

3. اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Across the Spider-Verse)

  • کارگردان: ژواکیم دوس سانتوس
  • بازیگران: شامیک مور، هیلی استاینفیلد، برایان تایری هنری، لورین ولز، جیک جانسون، جیسون شوارتزمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100

در میان دنیای عنکبوتی مایلز مورالز را با جامعه عنکبوتی روبه رو می نماید که به وسیله اسپایدرمن 2099 اداره می گردد. شخصیت شروری به نام نقطه (the Spot) که توانایی سفر در چنددنیای را دارد، به یک تهدید بالقوه تبدیل می گردد. در حالی که جامعه عنکبوتی مایلز را مسئول به وجود آمدن نقطه می دانند و تمایلی به دخالت او در این درگیری ندارند، او به دستورهای اسپایدرمن 2099 اعتنایی نمی نماید و با نقطه درگیر می گردد، کاری که چندان عاقلانه به نظر نمی رسد.

در میان دنیای عنکبوتی را سونی فراوری نموده و جزو دنیای سینمایی مارول قرار ندارد، اما از آنجایی که هم درون خود فیلم و هم درون دنیای سینمایی مارول، موضوع چنددنیای مطرح شده، نمی توان این فیلم را در بین لیست فیلم های 2023 مارول حساب نکرد. هیچ بعید نیست در فیلم انتقام جویان: جنگ های پنهان (Avengers: secret wars) شاهد حضور نسخه لایو اکشن اسپایدرمن مایلز مورالز باشیم که با پیتر پارکر دنیای سینمایی مارول علیه تهدیدهای موجود متحد می گردد.

4. مارول ها (The Marvels)

  • کارگردان: نیا داکوستا
  • بازیگران: بری لارسون، تیونا پاریس، ایمان ولانی، پارک سئو جون، ساموئل ال. جکسون

فیلم مورد انتظار مارول ها ادامه چند پروژه فرق دارد. در ابتدا این فیلم دنباله فیلم کاپیتان مارول (Captain Marvel) است که تقریباً 4 سال پیش منتشر شد. این در حالی است که سریال خانم مارول (Ms. Marvel) که در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول پخش شد برای این فیلم زمینه سازی کرد و در لحظات خاتمهی خود به ما نشان داد جای کامالا خان و کارول دنورز با هم عوض می گردد. به نظر می رسد در مارول ها سرنوشت کارول دنورز، کامالا خان و رمبو به هم گره خورده و قدرت های آن ها با هم پیوند خورده اند، طوری که هر بار از قدرت خود استفاده می نمایند، جای شان با یکدیگر عوض می گردد.

رمبو شخصیتی است که در سریال وانداویژن دیدیم، یکی از شخصیت هایی که برای سریال تهاجم پنهان (Secret Invasion) زمینه سازی کرد. با توجه به حضور نیک فیوری در مارول ها و اهمیت بالای سریال تهاجم پنهان در فاز پنجم دنیای سینمایی مارول، به احتمال زیاد خط داستانی سریال در فیلم مذکور دنبال خواهد شد.

مارول ها درست مانند مرد مورچه ای و زنبورک: شیدایی کوانتومی از منظر داستانی نقش مهمی در فاز پنجم دنیای سینمایی مارول ایفا خواهد نمود و شاید مهم ترین فیلم 2023 مارول باشد. احتمال آنکه شخصیت های مهم دیگری از پروژه های متفاوت در این فیلم حضور داشته باشند، بالاست و حتی اگر چهره های آشنای زیادی در مارول ها دیده نگردد، به هر حال فیلم نو مارول در سال 2023، مقدمه ای خواهد بود برای فیلم مهم انتقام جویان: سلسله کانگ.

فیلم های 2023 مارول آغازی آهسته برای یک فاز طوفانی اند که درنهایت به رویارویی نهایی با کانگ فاتح ختم خواهد شد. در پروژه های آینده مارول همچنان شاهد معرفی شخصیت های نو خواهیم بود و داستان حماسه چنددنیای به وسیله سریال ها، فیلم ها و حتی انیمیشن هایی مانند سریال چه می شد اگر… ادامه پیدا خواهد نمود تا زمانی که در فیلم انتقام جویان: جنگ های بی نهایت به خاتمه برسد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مهر 1402 بروزرسانی: 26 مهر 1402 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2243

به "فیلم های دنیای سینمایی مارول در سال 2023 که باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم های دنیای سینمایی مارول در سال 2023 که باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید