سایه روشن کارنامه الکاظمی

به گزارش ایستگاه بازی، یک تحلیلگر مسائل عراق می گوید معیار های روشنی برای ارزیابی نامزد نخست وزیری عراق وجود دارد.

سایه روشن کارنامه الکاظمی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، صباح زنگنه درباره الکاظمی به فرارو گفت: او در دوران حاکمیت صدام از عراق خارج شد و مدت کوتاهی در ایران بود و سپس به کشور های غربی رفت و به نوعی پناهنده شد. او سال ها با سازمان های امنیتی کشور های غربی همکاری داشته است و بعد از بازگشت به عراق هم با سیاستمداران عراقی نزدیک به غرب همکاری بیشتری داشته است. حالا باید دید که آیا ایشان قدرت تشخیص این که با چه کشور هایی همکاری کند و در دستور کار چه کشور هایی وارد نشود دارد یا خیر؟ برای تشخیص این موضوع نیازمند زمان هستیم.

وی معتقد است: عملکرد الکاظمی در چند چالش جدی می تواند نشان دهد که او مطلوب است یا نه، این چالش ها عبارتند از: آیا در تحریم های آمریکا علیه ایران حضور پیدا می کند؟ آیا نیرو های حشد الشعبی را محدود و یا منحل می کند؟ آیا حاضر است در راستای همکاری منطقه ای حلقه وصلی میان ایران، عراق، سوریه و مدیترانه باشد؟

صباح زنگنه درباره استقبال ایران از معرفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر گفت: این موضوع یک شاخص از تصمیم گیری ایران برای همکاری و کمک به دولت و مردم عراق است. این در واقع حسن نیت ایران را نشان می دهد، اما معنایش این نیست که الکاظمی گزینه ای مورد قبول و تائید ایران است. در چهارچوب سیاست خارجی ایران برای شکل گیری دولت عراق که بتواند منفعت عراق را تامین کند طبیعی است که ایران هم باید آمادگی خود را برای کمک به دولت جدید عراق اعلام کند.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا الکاظمی با ایران زاویه دارد گفت: او تا به امروز سعی کرده چنین چیزی را نشان ندهد. حداقل در رفتار و سخنانش این گونه بوده است. در همکاری چهارجانبه امنیتی بین ایران، عراق، سوریه و روسیه در برابر داعش و گروه های تروریستی مواضع مثبت و سازنده ای داشته است. حالا باید دید در جایگاه فرمانده کل نیرو های مسلح عراق و نخست وزیر همین رویه را دنبال می کند یا نه، رویکردش تحت فشار اقتصادی و پولی آمریکا قرار می گیرد یا نه و نهایتا اینکه با کاهش قیمت نفت و افزایش فشار های اقتصادی چه خواهد کرد. همه این موارد در زاویه گرفتنش با ایران اهمیت زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 921

به "سایه روشن کارنامه الکاظمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه روشن کارنامه الکاظمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید