رژیم غذایی خود را بهاری کنید

به گزارش ایستگاه بازی، ایرنا/ طبیعت متناسب با هر فصل مواد غذایی مختلفی در اختیار قرار می دهد. بهار فصل زمان رویش میوه ها و سبزیجات رنگی و تازه است که برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم گوارش مفید هستند.

رژیم غذایی خود را بهاری کنید

متخصصان تغذیه بر این باورند که میوه ها و محصولات فصلی بهترین گزینه منطبق بر احتیاج بدن در هر زمان هستند. فصل بهار سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه است که تمام احتیاجهای بدن را فراهم می نمایند.

با توجه به روش های اصلاح ژنتیکی و امکان رشد بیشتر گیاهان در گلخانه در تمام فصول سال، معمولا تمام محصولات در سراسر سال وجود دارند، ولی تحقیقات نشان می دهد بعضی از محصولات در بهار طعم و عطر بهتری دارند و حتی از نظر مواد غذایی و ویتامین ها نیز غنی تر هستند.

بعضی سبزیجات مانند پونه از جمله این مواد هستند. معمولا رویش پونه به صورت خود رو در مناطق سبز و بِکر وجود دارد و می تواند به صورت تازه یا طعم دهنده در غذا استفاده گردد. پونه سرشار از کلسیم است.

بهار فصل رویش انواع توت است. توت سفید، سیاه، شاه توت، توت فرنگی و زغال اخته محبوب ترین اعضای این خانواده هستند. توت حاوی ویتامین های A، B، C و آهن است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود نقش مهمی در کاهش بروز بیماری های مختلف دارد.

باقلا یکی دیگر از سبزیجات بهاری محبوب است. این ماده غذایی سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیک، فیبر و پروتئین بوده و به کاهش فشار خون، یاری می نماید.

نخودفرنگی یکی دیگر از محصولات بهاری است که حاوی ویتامین K، E، ویتامین های گروه B، منگنز، فیبر، ویتامین B، مس، فسفر، آهن، پتاسیم، منیزیم و اسید فولیک و اسیدهای آمینه لازم است.

سبزی والک یک سبزی بهاری است که به دلیل رویش در نقاط مرتفع گران قیمت است. این سبزی سرشار از ویتامین های A،B،C و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد و کلسیم است. معمولا والک را همراه با پلو و ماهی یا به صورت کوکو مصرف می نمایند.

ریواس یکی دیگر از سبزیجات بهاری مغذی و خوشمزه است. ریواس سرشار از ویتامین C بوده و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. کنگر نیز یکی دیگر از گیاهان بهاری و سرشار از فیبر است و به کاهش قند خون یاری می نماید.

تلخون و مرزه نیز از دیگر سبزیجات بهاری هستند که خواص فوق العاده ای دارند.

گیاه بهارنارنج به طور گسترده به عنوان شربت، مربا و دمنوش استفاده می گردد و حاوی ویتامین های مختلف بوده و برای معده بسیار مفید است. این گیاه از افسردگی جلوگیری می نماید.

متخصصان تغذیه رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه به همراه پروتئین های گیاهی را مناسب فصل بهار می دانند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 867

به "رژیم غذایی خود را بهاری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی خود را بهاری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید