روستای فوشه: بهشتی کوچک در گیلان

به گزارش ایستگاه بازی، روستای فوشه، در مجاورت قلعه رودخان، یکی از زیباترین روستاهای کوهپایه ای گیلان است. باغات چای، جنگل های بکر و زیبا، رودخانه ای خروشان و مردمی خون گرم و مهمان نواز از قوم تالش، شاید سفر به این روستا در این فصل یکی از رنگارنگ ترین تجربیاتتان را رقم بزند.

روستای فوشه: بهشتی کوچک در گیلان

این روستای زیبا در قلعه رودخان واقع شده است و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران متعددی است. اگر از سمت فومن به سمت قلعه رودخان به راه بیفتید، بعد از گذشت از بازار قلعه رودخان به تابلویی با عنوان روستای فوشه می رسید که نظر هر گردشگری را جلب می نماید.

که دارای منظره های طبیعی بسیار زیبایی است. مساحت کلی این روستا 82کیلومتر مربع است که در جنوب غربی شهر فومن و در همجواری قلعه رود خان واقع شده است.

فوشه از جنوب و جنوب غربی به ارتفاعات کوهستانی وجنگل های زیبا و از سمت شرق به روستای حیدرآلات و قلعه رودخان ختم می گردد. این روستا با توجه به فواصل زیاد خانه های مسکونی و پراکندگی آن ها به روستای خطی شبیه شده است.

برای رسیدن به این روستا باید از فومن به سمت قلعه رودخان رفته و با توجه به تابلوهای موجود جهت خود را به سمت این روستا پیدا کنید. این روستا به وسیله رودخانه ای که از میان آن می گذرد، به دو بخش بالا فوشه و پایین فوشه تقسیم شده است.

برای دست یابی به منطقه ها جنگلی باید به بالا فوشه و انتهای محل بروید. پس از عبور از پل اول و ادامه جهت در روستا به رودخانه برمی خورید.

در فصول خشک سال این امکان وجود دارد تا حتی با اتومبیل های سواری سبکی همانند پراید از رودخانه عبور نموده و جهت خود را ادامه دهید. اما در این فصل از سال این امر بیشتر با اتومبیل های شاسی بلند میسر است.

گرچه می توانید همین جا نیز اتومبیل خود را پارک نموده و از یک پل چوبی که روی رودخانه تعبیه شده به سمت دیگر آن بروید.

بعد از عبور از رودخانه به بالا فوشه می رسید که متشکل از چند خانوار محدود و دو کافه/مغازه، برای پذیرایی از مسافران و کوهنوردان، است.

در دل جنگل های بکر این روستا بقعه ای را پیدا می کنید که متعلق به آقا شیخ جمال است و در کنار تراس رودخانه ای واقع شده است، تراسی که گرداگرد آن درختان زیبای شمشاد قرار دارند. مردم دراین محل هم زیارت می نمایند و هم برای کوهپیمایی های عمومی در این قسمت جمع می شوند.

این کافه ها مکان های مناسبی برای استراحت، صرف یک استکان چای مرغوب و برطرف نیازهای اولیه هستند.

در ادامه جهت کم کم در امتداد رودخانه وارد جنگل می شوید. در صورتی که با اتومبیل خود آمده باشید کمی جلوتر باید آن را پارک کنید و با پای پیاده به جهت ادامه دهید.

در جای جای این منطقه نقاط زیبا و مناسبی برای اطراق کردن و لذت بردن از زیبایی های اطراف وجود دارند.

بعلاوه در فصول گرم سال نیز می توان از حوضچه هایی که در امتداد جهت رودخانه به وجود آمده اند، استفاده کرد و تنی به آب زد.

بعلاوه اگر مایل باشید می توانید با هدایت یکی از افراد محلی (می توانید از مسئول کافه علیزاده درخواست کنید) با حدود یک و نیم تا دو ساعت پیاده روی به غار خون فوشه که در دل جنگل های کوهستانی آن واقع شده است بروید، تماشا غاری زیبا را هم تجربه کنید. این غار با دهلیزها و دالان های مختلف از زیباترین غارهای گیلان است و نام آن در فهرست غارهای کشور به ثبت رسیده است.

و البته در طول جهت از جنگل های بکر و آبشارهای کوچکی که در جهت رودخانه واقع شده اند، لذت ببرید.

برای اسکان در فوشه (اگر می خواهید در نزدیکی جنگل و رودخانه اقامت گزینید) دو گزینه مناسب در اختیارتان هستند. گزینه اول: پشت کافه ها منزل یکی از خانواده های بسیار گرم و مهمان نواز این روستا (صاحب یکی از کافه ها) واقع شده است که صاحبان این خانه یکی از اتاق های بزرگ خانه را به همراه حمام و سایر امکاناتی که درخواست داشته باشید، برایتان مهیا می نمایند.

همین طور در صورتی که با اتومبیل تان از رودخانه عبور نموده باشید، می توانید آن را در حیاط خانه و نزدیک به خود پارک کنید. در حیاط خانه باغ چای این خانوار واقع شده است که در فصول برداشت چای می توانید با همدیگر در این باغ، چای سبز مورد نیازتان را چیده و از آن ها بخرید.

در دامنه های این روستا، زمین های سرسبز چای وجود دارد که مردم روستا روی آن ها کار می نمایند؛ اگر در فصل چای به این محل بروید، می توانید چای خوش عطر و تازه را بخرید و به عنوان سوغات به شهر خود ببرید. در دو طرف رودخانه، خانه های روستایی با بافت سنتی و قدیمی را به صورت پراکنده می بینید، در روستا محله های مختلفی وجود دارد که در هرکدام از آن جاذبه های تماشای زیادی وجود دارد.

هزینه اقامت در این مکان شبی پنجاه هزار تومان است. گزینه دوم: بعد از پارک اتومبیل تان در انتهای جاده خاکی (بعد از رودخانه) و ادامه جهت مال رو در کنار رودخانه، در دل جنگل به باغی کوچک برمی خورید که در آن خانه ای کوچک و دو طبقه واقع شده است و مسئول نگهبانی از آن نیز پسری جوان است.

اگر دغدغه نزدیک بودن به اتومبیل تان و دوش آخر شب را ندارید، این مکان با فراهم کردن فضایی مدرن تر در دل طبیغت، می تواند شبی به یادماندنی، با نمای جنگل و رودخانه در طول روز و شب، برایتان به ارمغان آورد.

هزینه اقامت در این مکان شبی صد هزار تومان است. فوشه یکی از بهشت های کوچک گمشده گیلان در دل کوهستان است که می تواند سفری به یادماندنی و سرشار از زیبایی را در خاطرتان ماندگار کند.

بیش از 200 نفر در این روستا زندگی می نمایند که بیشتر آن ها روی زمین های چای کار می نمایند یا کرم ابریشم پرورش می دهند. با اینکه این روستا زیبایی های بسیاری دارد و با جاذبه های طبیعی خود می تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند، اما امکانات چندانی برای گردشگران ندارد.

منبع: کجارو / الی گشت / asemooni.com
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1922

به "روستای فوشه: بهشتی کوچک در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای فوشه: بهشتی کوچک در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید