درمان خانگی زانو درد

به گزارش ایستگاه بازی، زانو یکی از مهم ترین و حساس ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع ترین شکایات افرادی است که به کلینیک های درد مراجعه می نمایند. هر چند درد زانو در افراد مسن شایع تر است، اما بسیاری از

درمان خانگی زانو درد

نویسنده: محمد جواد واعظی

زانو یکی از مهم ترین و حساس ترین مفاصل بدن است و زانو درد از شایع ترین شکایات افرادی است که به کلینیک های درد مراجعه می نمایند. هر چند درد زانو در افراد مسن شایع تر است، اما بسیاری از جوانان هم از زانو درد شاکی هستند.

زانودرد بر حسب سن و شرایط فرد علل مختلف و متفاوتی دارد، از شایع ترین علل زانودرد می توان به این موارد اشاره نمود:

سائیدگی زانو (آرتروز یا استئو آرتریت) که در آن غضروف مفصل ممکن است تخریب شده یا از بین رفته باشد، التهاب مفصل (آرتریت) که نوعی روماتیسم مفصل است و درد از علائم مشخصه آن است، نرمی غضروف کشکک، آسیب های تاندون یا رباط های اطراف زانو، آسیب یا پارگی مینیسک زانو، آسیب های ورزشی و ضربه.

اما فارغ از این که دلیل زانو درد کدام یک از علل مذکور باشد توصیه های زیر را می توان در کنار درمان تخصصی، برای برطرف درد زانو به کار گرفت.

شاید اولین توصیه، کاهش وزن باشد که از فشار برای مفصل زانو کاسته، احتمال صدمات به غضروف و تاندون و رباط های زانو را کاهش می دهد.

شنا یا راه رفتن در آب از ورزش های مفید در کاهش درد زانوست و بر عکس ورزش هایی مانند فوتبال، تنیس، بدمینتون و بسکتبال باعث تشدید مسائل و بیشتر شدن درد زانو می گردد.

پرهیز از سرپا ایستادن، پرهیز از دو زانو و چهار زانو نشستن و استفاده از توالت فرنگی از دیگر توصیه های بسیار مفید و گاهی لازم است . اگر مجبور هستید برای طولانی مدت سرپا بایستید، مثلاً هنگام ظرف شستن، توصیه می گردد زیرپایی به طول حدود 20 سانتی متر زیر یکی از پاهای خود قرار دهید.

پیاده روی با کفش مناسب روی سطح صاف به مدت نیم ساعت در روز توصیه می گردد. مطمئناً کوهنوردی، بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها و پیاده در سراشیبی یا سربالایی مضر است.

بیشتر بخوانید: درمان های خانگی برای زانو درد

در این میان ورزش ها و نرمش های خاصی وجود دارد که می تواند تأثیرات بسیار مفیدی در کاهش درد زانو داشته باشد که می توانید با مراجعه به متخصص مربوط، آن را آموخته و هر روز تکرار کنید. یکی از این نرمش ها که باعث قوی شدن عضلات چهار سر ران و اطراف مفصل زانو می گردد به این طریق است:

روی زمین یا جایگاه بنشینید و زانوی خود را صاف کنید، سپس بدون آن که به روی مفصل زانوی خود فشار آورید پا را از ناحیه لگن خم و راست کنید و عضلات اطراف زانو را منقبض کنید. این حرکت را چند بار تکرار کنید، بعد از مدتی تأثیر شگرف آن در کاهش درد زانو را حس خواهید کرد.

مصرف بیشتر کلسیم و ویتامین D هم توصیه ای مهم، به ویژه به خانم ها پس از سن یائسگی است. روزانه حداق نیم ساعت آفتاب گرفته و این توصیه را در جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش درد جدی بگیرید. طب سوزنی هم یکی از روش های بسیار مفید در کاهش درد و التهاب مفصل زانوست که در بسیاری از موارد، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه عارضه جانبی جایگزین مسکن یا کورتون ها با عوارض جانبی فراوان گردد.

منبع مقاله :

واعظی، محمد جواد، (1396)، دانستنیهای پزشکی، قم: نوید حکمت، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1787

به "درمان خانگی زانو درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان خانگی زانو درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید