خواص شگفت انگیز روغن کرچک

به گزارش ایستگاه بازی، روغن کرچک به علت خواص شگفت انگیزی که دارد، برای سلامت بدن، پوست و مو بسیار مفید است. شما چقدر درباره خواص روغن کرچک می دانید؟ بیشتر افراد از خواص بی نظیر آن بی اطلاع هستند. در این مطلب بعضی از اسرار این روغن جادویی را بیان می کنیم.

خواص شگفت انگیز روغن کرچک

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک، روغن بی مزه و بی بویی است که از دانه های کرچک به دست آمده از گیاه کرچک استخراج می گردد که به لحاظ علمی به نام Ricinus Communis شناخته می گردد. حدود نیم قرن پیش، روغن کرچک برای بسیاری از بچه ها یک کابوس بود و دلایل ضعیفی برای آن وجود داشت. روغن کرچک به طور گسترده ای به عنوان یک مسهل و به طور خاص به عنوان یک دارو در برابر تقریبا تمام بیماری ها در بچه ها و سالمندان استفاده می گردد. این بیماری های احتمالی شامل سرفه، سرما و تب، یبوست، سوء هاضمه، مصرف مواد سمی، کرم های نواری و کرم های گرد روده ای، بیماری های پوستی و تعدادی دیگر می باشد. ایده چنین درمانی این بود که نقص در معده ریشه تمام مسائل دیگر است. بنابراین، هر زمان که مسئله ای داشتید، احتیاج به پاکسازی کامل سیستم گوارش دارید و مشکل از بین خواهد رفت. تمام موارد استفاده دارویی از روغن کرچک عمدتا به دلیل خواص میکروبی، سمی، خفیفی و ضدعفونی نماینده آن است.1

خواص درمانی روغن کرچک

کاهش علائم آرتروزروغن کرچک، معمولا به عنوان یک درمان طبیعی برای دردهای آرتروز، التهاب و درد مفاصل مورد استفاده قرار می گیرد. خواص طبیعی ضد التهابی این روغن باعث شده که به یک روغن محبوب برای ماساژ تبدیل گردد و می تواند برای برطرف کردن التهاب و درد عضلات و مفاصل به کار رود. لازم به ذکر است که یک ماساژ مناسب در منطقه آسیب دیده با روغن کرچک، به همراه یک کیسه آب گرم، می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد.2

درمان یبوستروغن کرچک اگر به صورت خوراکی مصرف گردد، به عنوان یک ملین عمل می نماید. گرمای طبیعی موجود در روغن کرچک، با یاری به فرایند هضم غذا، عمل خود را شروع می نماید. این ماده، به عنوان یک داروی مسهل و تحریک نماینده روده به شمار می رود و به پاکسازی آن یاری می نماید.

ملین های تحریک نماینده، به سرعت عمل می نمایند و معمولا برای تسکین موقتی یبوست به کار می فرایند.

هنگامی که روغن کرچک به صورت خوراکی مصرف گردد، در روده کوچک شکسته شده و اسید ریچینولیک، اسید چرب اصلی موجود در روغن کرچک آزاد می گردد. سپس، اسید ریکینولیک به وسیله روده جذب می گردد و به صورت یک ملین قوی اثر خود را بر جای می گذارد.

در واقع، مطالعات متعددی، اثر روغن کرچک را برای درمان و تسکین یبوست اثبات نموده است.

قابل ذکر است، اگرچه روغن کرچک در دوزهای اندک، بی خطر است، استفاده از مقادیر زیاد آن می تواند باعث گرفتگی شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال گردد.

بعلاوه، از روغن کرچک می توان گاه به گاه برای درمان یبوست استفاده کرد و مصرف آن برای درمان در طولانی مدت توصیه نمی گردد.2

یاری به بهبود زخم هااستفاده از روغن کرچک روی زخم ها، سبب ایجاد محیطی مرطوب می گردد که سبب بهبودی شده و از خشک شدن زخم ها یاری می نماید.

لازم به ذکر است کهVenelex یکی از پمادهای محبوب در دنیا که برای درمان جای زخم به کار می رود، حاوی روغن کرچک است.

روغن کرچک، رشد بافت را تحریک نموده و می تواند سدی میان زخم و محیط پوست ایجاد نموده و بعلاوه مانع عفونت نیز می گردد. بعلاوه، باعث کاهش خشکی پوست و لایه برداری شده و از بین بردن سلول های مرده پوست، می تواند به تسریع فرایند بهبود زخم یاری کند.

قابل ذکر است که بر اساس یکی از تحقیقات صورت گرفته، کسانی که زخم هایشان با روغن کرچک درمان می شد میزان بهبودی بیشتر، در مدت زمان کمتری را نشان دادند.2

خاصیت ضد قارچیکاندیدا آلبیکانس، نوعی قارچ است که معمولا باعث ایجاد مسائل دندان پزشکی مانند رشد بیش از حد پلاک دندان، عفونت لثه و عفونت کانال ریشه دندان می گردد.

روغن کرچک، خاصیت ضد قارچی دارد و به سالم ماندن محیط دهان و جلوگیری از بروز قارچ یاری می نماید.2

تقویت سیستم ایمنی بدنمصرف روغن کرچک می تواند فراوری گلبول های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد. از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت ها می توانید از روغن کرچک بهره ببرید. پس از گذشت 24 ساعت، فراوری گلبول های سفید در بدن تان افزایش خواهد یافت.3

درمان بی خوابیاگر از بی خوابی رنج می برید قبل از خواب میزانی روغن کرچک روی پلک ها بمالید. این کار باعث بهبود گردش خون و آرامش بدن شده و بی خوابی را درمان می نماید.3

یاری به درمان میگرنروغن کرچک یک ضددرد طبیعی است که برای از بین بردن سردردهای میگرنی مفید است. برای درمان خانگی میگرن و سردرد، 1 قاشق روغن کرچک را روی پیشانی مالیده و بعد از 1 دقیقه بشویید. بعد از 2 تا 3 دقیقه اثر آن را احساس خواهید کرد.3

از بین بردن و درمان آلرژیمصرف خوراکی روغن کرچک می تواند به کاهش علائم حساسیت (آلرژی) و التهاب آلرژیک مخاط بینی یاری کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. روغن کرچک دارای خواص ضد حساسیتی (ضد آلرژیک) است.

برای استفاده از روغن کرچک برای درمان آلرژی میزانی از این روغن را بر روی ماسک تنفش خود بمالید (میزان بسیار اندک) و ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید و استشمام نمایید.3

درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگیاستفاده از روغن کرچک در درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی نظیر خونریزی غیرطبیعی رحم، سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی دردناک، و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی موثر است.3

کاهش درد قاعدگیبرای تسکین دل درد ناشی از قاعدگی و نفخ می توانید از روغن کرچک بهره ببرید. می توانید میزانی از این روغن را روی دستمال یا پارچه تمیز و یا گاز استریل ریخته و روی شکم تان قرار دهید برای افزایش تاثیرگذاری این مرهم می توانید یک بطری حاوی آب گرم و یا کوسن گرم را روی آن بگذارید و به مدت یک ساعت دراز بکشید.3

مزایای زیبایی روغن کرچک

افزایش رشد مواین روغن زیبایی باعث افزایش رشد مو می گردد. مخلوط روغن نارگیل و کرچک در چنین مواردی مکمل یکدیگر هستند. شما باید این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ و اجازه دهید تا این مخلوط به درون پوست تان نفوذ کند؛ بگذارید این ترکیب یک شب روی مو های تان بماند و سپس آن را بشویید.

درمان شوره سرهرچه سریع تر با این دانه های برفی کوچولو که روی مو های تان جا خوش نموده اند، خداحافظی کنید. برای از بین بردن شوره سر با استفاده از روغن کرچک باید مو و پوست سر را به این روغن آغشته کنید و پوست سر را به آرامی ماساژ دهید؛ مخلوط روغن کرچک، روغن زیتون و آبلیمو می تواند برای انتها این حالت به شما یاری بیشتری بکند.

نرم نماینده و حالت دهنده مواین روغن می تواند به نرمی و خوش حالت شدن مو های تان یاری کند. استفاده مرتب از روغن کرچک در نرمی و زیبایی مو ها تاثیر گذار است. پس دیگر با نرم نماینده های شیمیایی خداحافظی و برای یک بار هم که شده این روغن را امتحان کنید.

ضخیم شدن مو هااگر دل تان می خواهد که مو های تان مثل طناب محکم گردد، این روغن را امتحان کنید. روغن کرچک برای رشد مو ها و ضخیم کردن آن ها بسیار مفید است. استفاده منظم از این روغن باعث براق شدن و نرم شدن مو ها می گردد و خشکی پوست سر را هم درمان می نماید.

پاک نماینده پوستآیا می دانستید که روغن کرچک می تواند پوست شما را مثل یک لوسیون طبیعی پاک کند؟ بله درست شنیدید؛ این روغن می تواند تمام سلول های مرده را از روی پوست شما بردارد؛ اجازه دهید تا پوست شما کمی نفس بکشد.

کاری که باید انجام دهید، این است که یک قطره روغن کرچک را بر روی یک تکه پنبه بریزید و پنبه را روی صورت تان ماساژ دهید. این کار از چروک افتادن پوست شما هم جلوگیری می نماید و تمام ناخالصی های موجود در منافذ باز آن را از بین می برد.

درمان آفتاب سوختگیدرمان آفتاب سوختگی یکی دیگر از فواید بی نظیر روغن کرچک است که باید آن را همواره در نظر بگیرید. برای این کار باید روغن نارگیل را با میزان مساوی روغن کرچک مخلوط کنید و روی نواحی آفتاب سوخته بمالید.

درمان جوش و آکنه صورتریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک برای درمان التهاب پوستی که باعث آکنه و جوش صورت می گردد، مفید است. بعلاوه روغن کرچک جای جوش را هم درمان می نماید؛ پس ببینید که زیبایی با مقرون به صرفه ترین راه ها هم امکان دارد.

تقویت مژهبیشتر خانم ها و حتی آقایان از ریزش مژه های خود شکایت می نمایند، روغن کرچک اینجا است تا تمام نگرانی های ریز و درشت شما را درباره زیبایی بر طرف کند؛ حتی نگرانی های خیلی ریز به میزان کوتاه ترین مژه شما!

برای بلند و پر پشت شدن مژه ها از این روغن به صورت استعمال خارجی بهره ببرید، تا به این ترتیب، دیگر احتیاجی به کاشت مژه یا مژه مصنوعی نداشته باشید.

پر کردن ابرواکثر افراد از کم پشتی ابرو های خود شکایت می نمایند؛ چرا هر وقت که آرایشگاه می روید، از آرایشگرتان در این باره سؤال می کنید؟ روغن کرچک دوای درد شما است؛ منتظر چه هستید؟

اگر مدام به ابرو های تان روغن کرچک بزنید، بدون شک زیبا تر می شوید.

خداحافظی با سیاهی و چروک دور چشمیکی از مزایای روغن کرچک این است که با فراوری کلاژن و الاستین از پیری پوست جلوگیری می نماید و برای برطرف چین و چروک پوست صورت و به خصوص دور چشم بسیار مفید است؛ اگر دور یا زیر چشم شما حلقه های سیاه رنگ دارد یا گود شده است، پوست این ناحیه را با این روغن ماساژ دهید تا گردش خون در این نواحی بیشتر گردد.4

مضرات روغن کرچکمصرف بیش از میزان روغن کرچک می تواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه معده، و شکم درد منجر گردد؛ از آنجا که در مصارف پزشکی و دارویی این روغن را بیشتر برای درمان یبوست و روان نمایندگی روده ها به کار می برند، نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد.4

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.eghtesadonline.com

3.www.zoomlife.ir

4.www.delta.ir

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1804

به "خواص شگفت انگیز روغن کرچک" امتیاز دهید

1 کاربر به "خواص شگفت انگیز روغن کرچک" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز روغن کرچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید