خشم یونان از دعوت نشدن به کنفرانس صلح لیبی در برلین

به گزارش ایستگاه بازی، یونان درباره عدم دعوت برای شرکت در کنفرانس صلح لیبی به خشم آمده و اعلام نموده که هر گونه توافق صلح به دست آمده در این کنفرانس را که شامل لغو توافق مرزی بین ترکیه و لیبی نباشد وتو خوهد کرد.

خشم یونان از دعوت نشدن به کنفرانس صلح لیبی در برلین

برای دریافت خدمات اقامت یونان تمکن مالی با ما همراه شوید و به راحتی نه تنها اقامت اروپا را بدست بیاورید بلکه گامی در جهت دریافت شهروندی اروپا بردارید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از تاگس شاو آلمان، روز یکشنبه آینده کنفرانس بین المللی صلح لیبی در برلین با حضور نمایندگانی از کشورهای مهم منطقه ای از جمله روسیه، ترکیه، آمریکا و لیبی و بعضی کشورهای دیگر برگزار می گردد. یونان به عنوان کشوری که دارای مرز مشترک با لیبی است به این کنفرانس دعوت نشده است. ظاهرا علت این مسئله مناقشات این کشور با ترکیه است.

یونان در واکنش به این مسئله تهدید نموده که هر گونه توافق صلح به دست آمده برای لیبی را وتو خواهد نمود.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان تهدید نموده که کشورش هر گونه توافق صلح با لیبی را در صورتی که توافقات مرزی بین دولت وفاق ملی و ترکیه ابطال نگردد وتو خواهد نمود.

از زمان کشف منابع بزرگ گازی در اطراف قبرس مناقشات برای استخراج این منابع شروع شده است. ترکیه و قبرس شمالی خواهان دریافت سهم خود از این استخراج ها هستند. آنکارا با وجود مخالفت و انتقادهای یونان و قبرس تا به حال چندین کشتی استخراج منابع گاز را همراه با کشتی های جنگی به این منطقه فرستاده است که مکرراً به درگیری هایی منجر شده است .

جزیره قبرس از زمان یک کودتای نظامی در سال 1974 به دو بخش جنوب یونانی و شمال ترکی تقسیم شد. ترکیه از آن موقع با نیروهای خود در شمال این جزیره حاضر است. غیر از آنکارا هیچ دولت و کشوری قبرس شمالی متعلق به ترکیه را به رسمیت نمی شناسد .

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه کوشش می نماید حقوق دسترسی خود به منابع گازی اطراف قبرس را تضمین کند. از این رو وی مشترکاً همراه با لیبی مرزهای دریایی در دریای مدیترانه را از نو تعریف می نماید. یونان به این اقدام ترکیه اعتراض نموده و سازمان ملل را به یاری فراخوانده است .

یونان به صورت کتبی به سازمان ملل اعلام نموده توافق اخیر بین ترکیه و لیبی برای تقسیم مناطق نفوذ در دریای مدیترانه از نظر آتن نامعتبر است .

توافق بین لیبی و ترکیه در اوایل ماه نوامبر در دیداری بین رئیس جمهور ترکیه و نخست وزیر لیبی در استانبول امضا شد. کشور یونان و دیگر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه از جمله قبرس و مصر که در جریان این توافق قرار نگرفتند آن را نامعتبر و این توافق مرزی دریایی را نقض حقوق شخصی خود می دانند .

دریای مدیترانه دریایی است که به اقیانوس اطلس متصل است و در شمال آن بعضی کشورهای اروپایی در جنوب آن کشورهای آفریقایی و در شرق آن ترکیه و شام قرار دارند. 23 کشور دارای ساحل در دریای مدیترانه هستند .

ترکیه اعلام نموده با وجود اعتراضات بعضی کشورهای اروپایی و عربی، به اجرای تواقفنامه اش با طرابلس پایبند است و به محض اینکه مجلس های دو کشور آن را تصویب کند، عملیات اکتشاف نفت و گاز را در شرق دریای مدیترانه شروع خواهد نمود.

نخست وزیر یونان عدم دعوتش به کنفرانس صلح لیبی در برلین را اقدامی غلط ارزیابی نموده و گفته که یونان دارای مرزهای دریایی مشترک با لیبی است و باید در کنفرانس برلین حضور داشته باشد.

وی تاکید نمود که یونان هرگز یک راه چاره سیاسی برای لیبی که مستلزم فسخ قرارداد مرزی این کشور با ترکیه نباشد را نخواهد پذیرفت.

یونان بعد از توافق مرزی بین لیبی و ترکیه روابط خود با ژنرال حفتر، رهبر گروه موسوم به ارتش ملی لیبی را تقویت نموده و ژنرال حفتر در حال حاضر و در آستانه برگزاری نشست برلین در یونان به سر می برد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 691

به "خشم یونان از دعوت نشدن به کنفرانس صلح لیبی در برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم یونان از دعوت نشدن به کنفرانس صلح لیبی در برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید