تهیه اثر انگشت مغزی تنها در 100 ثانیه

به گزارش ایستگاه بازی، الگو های فعالیت فراوری شده به وسیله مغز ما منحصر به فرد است. آن ها آنقدر منحصر به فرد هستند که ما می توانیم از نقشه های اتصالات عصبی مغز برای تشخیص افراد به جای اثر انگشت استفاده کنیم.

تهیه اثر انگشت مغزی تنها در 100 ثانیه

خبرنگاران| مشخصات ارتباطی عملکردی هر فرد، مثل اثر انگشت او منحصر به فرد و قابل اعتماد است و این امکان وجود دارد که با دقت کامل در بسیاری از موارد، فردی را در میان گروه بزرگی از افراد، تنها بر اساس نقشه اتصالات عصبی مغز او تشخیص دهیم.

به گزارش خبرنگاران؛ محققان دانشگاه ییل این موضوع را در سال 2015 کشف کردند و اکنون تیمی از موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان آنالیز نموده است که چگونه این الگو ها در طول زمان تغییر می نمایند تا الگو های فعالیت مغزی منحصر به فرد و قابل تشخیص شوند.

محققان اطلاعات حاصل از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) را که فعالیت مغز 100 فرد غیر مرتبط را در حالت استراحت مقدار گیری می نماید، به خلاصه های گرافیکی رنگارنگ تبدیل کردند تا نقشه جامعی از اتصالات عصبی مغز ما ایجاد نمایند که 419 نقطه در مغز را شامل گردد. تمام اطلاعات مورد احتیاج ما در این نمودار ها است که معمولاً به عنوان اتصالات عملکردی مغز شناخته می شوند.

کانکتوم نقشه ای از شبکه عصبی است. آن ها به ما اطلاع می دهند که افراد در حین اسکن MRI خود چه کار می نموده اند؛ به عنوان مثال اگر در حال استراحت بودند یا کار های دیگری را انجام می دادند. اتصالات ما بر اساس فعالیتی که انجام می گردد، تغییر می نماید چرا که برای هر کار، بخش های مشخصی از مغز مورد استفاده قرار می گیرد.

محققان دریافتند در حالی که مقیاس های زمانی طولانی تر باعث تمایز بهتر بین افراد می گردد، 1 دقیقه و 40 ثانیه (مجموعا 100 ثانیه) برای جمع آوری اطلاعات کافی برای شناساییِ قابل اعتماد، کافی خواهد بود .

اطلاعات مورد احتیاج برای باز شدن اثر انگشت مغز در بازه های زمانی بسیار کوتاه به دست می آید. به عنوان مثال احتیاجی به MRI نیست که فعالیت مغز را به مدت پنج دقیقه مقدار گیری کند. مقیاس های کوتاه مدت نیز می توانند کار نمایند.

حال باید بپرسیم چه شرایطی ممکن است باعث خرابی این امر گردد. آیا به عنوان مثال بیماری آلزایمر می تواند اثر انگشتِ مغز ما را از بین ببرد؟

بر اساس یافته های اولیه، به نظر می رسد ویژگی هایی که اثر انگشت مغز را منحصر به فرد می نماید با پیشرفت بیماری به طور پیوسته ناپدید می شوند. شناسایی افراد بر اساس پیوند های آن ها دشوارتر می گردد. گویی فرد مبتلا به آلزایمر هویت مغزی خود را از دست می دهد.

هنوز موارد زیادی برای آزمایش وجود دارد، مانند اینکه آیا نقاط انتخاب شده برای نقشه جامع مغز قابل اطمینان هستند یا خیر. به گفته محققان، مقایسه نقشه های حالت استراحت با نقشه هایی که هنگام انجام یک کار یا استفاده از تکنیک های مختلف اسکن ساخته می گردد، می تواند به ما اطلاعات بیشتری در این باره بدهد.

الگو های فعالیت فراوری شده به وسیله مغز ما منحصر به فرد است. آن ها آنقدر منحصر به فرد هستند که ما می توانیم از نقشه های اتصالات عصبی مغز برای تشخیص افراد به جای اثر انگشت استفاده کنیم. این فقط یک گام کوچک دیگر برای درک آنچه مغز ما را منحصر به فرد می کند است. فرصت هایی که این بینش ممکن است ایجاد کند بی حد و حصر است.

منبع: ScienceAlert

منبع: فرادید
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1800

به "تهیه اثر انگشت مغزی تنها در 100 ثانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهیه اثر انگشت مغزی تنها در 100 ثانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید