بن سلمان بدون مجازات باقی ماند

به گزارش ایستگاه بازی، آدینه روزی بود که خودستایی جو بایدن برای بازگرداندن حقوق بشر به کانون سیاست خارجی آمریکا متحمل ضربه سنگینی شد و به دیوار آجری قدرت عظیم واقع گرایی سیاسی اصابت کرد، اتفاقی که معمولا برای چنین تحرکاتی رخ می دهد.

بن سلمان بدون مجازات باقی ماند

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است: دولت جدید آمریکا آنطور که وعده داده بود از قانونی که کنگره وضع و سلف او از آن چشم پوشی نموده بود، تبعیت کرد. این دولت یک خلاصه گزارش غیر محرمانه از ارزیابی اطلاعاتی مبنی بر اینکه محمد بن سلمان،گاردین: ولیعهد سعودی بدون مجازات باقی ماند قتل و امحای جمال خاشقجی، اصلاح طلب سعودی و ستون نویس واشنگتن پست را تایید نموده بود منتشر ساخت.

با وجود تمام ادعاهای دولت ترامپ مبنی بر اینکه از ترس افشای منابع و روش های سیا نمی تواند آنها را منتشر کند، این ارزیابی مختصر یک استنباط منطقی از مطالب در دسترس عموم بود. جوخه 15 عضوی قتل شامل هفت تن از محافظان شخصی خود این شاهزاده می شد که در یک سلطنت مطلقه خواهان اطاعت مطلق است. این کارآگاه بازی فوق العاده ای از کار درنیامد.

با این حال، نام ولیعهد سعودی در لیست 76 سعودی تحریم شده تحت ممنوعیت جدید بر سر خاشقجی که از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام شد، قرار ندارد. این محدودیت ویزا برای خارجی هایی است که اقداماتی جدی ضد مخالفان خارج نشین از جمله علیه کسانی اعمال می نماید که اقدام به سرکوب، آزار و اذیت، شناسایی، تهدید یا آسیب رساندن به روزنامه نگاران، فعالان و یا سایر افرادی نمایند که بابت کارشان مخالف تلقی می شوند.

بسط ممنوعیت خاشقجی، می تواند به اخراج کلی دیپلمات ها و سایر عوامل منجر گردد، نه تنها از عربستان سعودی بلکه از کشورهایی مانند چین که به شدت در ارعاب شهروندان چینی و آمریکایی های چینی ساکن ایالات متحده نقش داشته اند.

با این وجود، ممنوعیت مذکور واکنش کلی به جرمی کاملاً خاص است که در آن مغز متفکرش سوای از بدنامی و رسوایی بدون مجازات باقی مانده است.

وزارت خزانه داری آمریکا دارایی های معاون سابق اطلاعات سعودی را بلوکه کرد و هر نوع تعامل با نیروی واکنش سریع موسوم به جوجه ببر را به حالت تعلیق درآورد اما ولیعهد سعودی به عنوان حامی و فرمانده سلطنتی آن بی هیچ آسیبی باقی ماند.

علاوه بر این، همانطور که کریستین دیوان، محقق ارشد انستیتو کشورهای حوزه خلیج فارس می گوید، دولت بایدن با این محدودیت تمایزی میان سرکوب داخلی و خارجی قائل شده و تنها مورد دوم را تحت پیگرد قرار می دهد.

این ارزیابی اطلاعاتی و تدابیر تنبیهی مرتبط به آن، در واقع باید دو مشت پشت سر هم می شد اما مشت دوم برگرفته از این واقعیت تلخ که ممکن است ملک سلمان روزی پسرش را به سمت تخت پادشاهی سوق دهد، عقب کشیده شد. ولیعهد سعودی هم به خوبی از این شرایط آگاه است و آماده می گردد که برای یک نسل یا بیشتر رهبری سعودی را به دست بگیرد.

مقام های آمریکایی اشاره می نمایند که هر دولتی در راستای منافع ملی با رهبرانی که دستشان به خون آغشته است، مثلا ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، تعامل داشته است. آنچه شاهزاده محمد را متفاوت می نماید، این است که او قرار است یک متحد استراتژیک کلیدی در خاورمیانه باشد.

تیم بایدن همچنین انتها مداخله نظامی آمریکا در جنگ تحت امر عربستان در یمن را خاطرنشان کرد اما اینجا هم یک منطقه خاکستری است. آمریکا به فروش تسلیحات دفاعی و نه تهاجمی ادامه خواهد داد اما در واقعیت تمایز میان این دو، به تفسیر آن بستگی دارد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1503

به "بن سلمان بدون مجازات باقی ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بن سلمان بدون مجازات باقی ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید