باسوادترین مردم جهان کجا زندگی می نمایند؟

به گزارش ایستگاه بازی، مجمع جهانی اقتصاد، هر سال کشورها را بر اساس آمار و ارقامی که منتشر می نمایند در رشته ها و حوزه های مختلف طبقه بندی می نماید تا تعیین گردد کشورها نسبت به یکدیگر در چه جایگاهی قرار دارند. یکی از این شاخص ها، شاخص کیفیت دسترسی به تحصیلات است که بر اساس چهار معیار زیر رتبه بندی گردیده است:

باسوادترین مردم جهان کجا زندگی می نمایند؟

1. ظرفیت موجود برای دسترسی جمعیت کشور به تحصیلات دانشگاهی

2. میزان مهارت انباشته و مورد استفاده جمعیت کشور

3. انطباق آموزش و پرورش کشور با شاخص های لازم برای بهبود شرایط اقتصادی

4. میزان مهارت آموخته گردیده به جمعیت کشور

شاید تصور گردد کشورهایی مثل ایران با یکی از جوان ترین جمعیت های دنیا و تعداد قابل ملاحظه ای دانشگاه و دانشکده یا کشورهایی مانند هند با نرخ توسعه قابل ملاحظه، باید در فهرست تهیه گردیده توسط مجمع دنیای اقتصاد حاضر باشند اما این طور نیست.

دوازدهمین کشور دنیا از نظر دسترسی به شاخص های گفته گردیده، استونی در اروپای شرقی است. با اینکه این کشور از نظر اقتصادی توسعه یافته نیست اما ضریب دسترسی مردم به آموزش عالی و مهارت آموزی در آن به شکل قابل ملاحظه ای از بسیاری از کشورهای اروپای غربی و آسیا بالاتر است.

یازدهمین کشور و تنها کشور آسیایی حاضر در فهرست بهترین کشورها از نظر جمعیت تحصیل نموده، سنگاپور است. در مجموع سنگاپور چهارمین کشور دنیا از نظر دانش مهارتی جمعیت است.

رتبه دهم به کشور اتریش اختصاص دارد که با توجه به صندلی قابل قبول در میان اقتصادهای توسعه یافته دنیا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیلات عمومی است.

اسلونی، یکی دیگر از کشورهای اروپای شرقی حاضر در لیست است که توانسته تسهیلات بسیار قابل دسترسی برای تحصیلات عمومی و مهارت آموزی در اختیار شهروندانش قرار دهد و تنها یک رتبه پایین تر از سوئد با درآمدهای سرشارش قرار گرفته است.

سوئد در این لیست صندلی هشتم را دارد، هرچند در میان کشورهای منطقه اسکاندیناوی، صندلیی بهتر از چهارم را در اختیار ندارد.

هفتمین کشور دنیا از نظر تحصیلات، نیوزلند است. این کشور مهاجرفرست در قاره استرالیا که همچنان بخش عمده ای از اقتصادش از راه دامداری تامین می گردد، تنها کشور قاره استرالیاست که توانسه به لیست بهترین کشورهای دنیا از نظر دسترسی به تحصیلات راه پیدا کند.

آلمان، بزرگ ترین کشور قاره اروپا از نظر جمعیت هم در این فهرست قرار گرفته است. این کشور علاوه بر فراهم کردن تحصیلات عالی بسیار ارزان و در مواقعی رایگان برای مردم، کارنامه بسیار خوبی در مهارت آموزی به مردم هم دارد.

دانمارک که سی و چهارمین کشور توسعه یافته دنیاست هم با شرایطی مشابه، ششمین کشور دنیا از نظر جمعیت تحصیل نموده و دسترسی به آموزش برای مردم است.

با وجود اینکه در ایالات متحده بیش از 40 میلیون نفر فقیر هستند، هنوز این کشور در میان پنج کشور اول از نظر دسترسی به تحصیلات و جمعیت آموزش دیده در دنیا و تنها کشور غیر اروپایی در بالای لیست مجمع دنیای اقتصاد است.

سوییس با بیشترین جمعیت آموزش دیده و ماهر دنیا، سومین کشور دنیا از نظر دسترسی مناسب به آموزش و نیروی کار آموزش دیده است.

فنلاند در این لیست در صندلی دوم قرار گرفته است و بهترین کشور دنیا از نظر دسترسی به آموزش و مهارت آموزی نیز نروژ در شمال اروپاست که البته تقریبا در تمام رده بندی های مربوط به رفاه و توسعه یافتگی در بالاترین پله قرار گرفته است.

خبرنگاران - ترجمه از فاطمه کریمخان

منبع: سایت مجمع دنیای اقتصاد

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 33

به "باسوادترین مردم جهان کجا زندگی می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باسوادترین مردم جهان کجا زندگی می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید