اینستکس با سرمایه 3 هزار یورو در فرانسه ثبت شد

به گزارش ایستگاه بازی، ساز و کار جدید اقتصادی بین ایران و اروپا قرار است یاری اصلی برای صادرات و واردات بین ایران و اروپا باشد.

اینستکس با سرمایه 3 هزار یورو در فرانسه ثبت شد

کانال ویژه اقتصادی برای حفظ ارتباط تجاری با ایران رسما در روز پنج شنبه راه اندازی شد. آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور عضو مذاکرات پنج بعلاوه یک در سال 2015 میلادی، رسما مسئول اجرایی شدن این کانال ویژه هستند.

هدف اصلی از ایجاد این کانال اقتصادی ویژه، دادن امکانات به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف اقتصادی خود با طرف ایرانی را حفظ نمایند. اینستکس (INSTEX) نام اصلی این کانال اقتصادی است و فرانسه میزبان آن است.

این پروژه ابتکار عمل سه کشور مهم اروپایی است اما گفته می گردد با توجه به تبادل نظرهای پیشین وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید 25 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا نیز قرارخواهد گرفت.

برای اجرایی کردن این پروژه روز پنج شنبه 31 ژانویه شرکتی با سرمایه 3 هزار یورو در پاریس، پایتخت فرانسه، تاسیس و به ثبت رسید. اعضای هیات مدیره را افرادی از آلمان، فرانسه و بریتانیا تشکیل می دهند.

ساز و کار اقتصادی ویژه بین ایران واروپا به گفته راب اقتصادی، یکی از اعضای تیم آمریکایی مذاکره نماینده برجام بنوعی دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران است. نکته ای که کاخ سفید بارها در هفته های گذشته نسبت به آن واکنش نشان داده است و گفته چنین اقدامی را بدون تلافی باقی نخواهد گذاشت.

راب اقتصادی در تبادل نظر با یورونیوز تاکید نمود که به هرترتیب این ساز و کار اقتصادی تاثیر چندانی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت و تنها می تواند برای اروپا از لحاظ سیاسی و نمادین مهم تلقی گردد. پیش از این سازوکار قرار بود پروژه مبادله کالا به کالا بین اروپا و ایران برای دور زدن تحریم ها استفاده گردد اما بدلیل صادرات پایین نفتی ایران به اروپا این پروژه متوقف شد.

منتقدان سازوکار جدید اقتصادی می گویند این کانال تنها به یاری واردات و صادرات مایحتاج اولیه غذایی و داروئی می آید و نمی تواند درخواست های گسترده شرکت های اروپایی را پوشش دهد.

قرار بود کانال اقتصادی سه روز پیش، دوشنبه اجرایی و راه اندازی گردد که بدلایل اداری راه اندازی آن به تاخیر افتاده بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 144

به "اینستکس با سرمایه 3 هزار یورو در فرانسه ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینستکس با سرمایه 3 هزار یورو در فرانسه ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید