آیا استفاده از ماسک های خانگی می تواند به پوست آسیب برساند؟

به گزارش ایستگاه بازی، پاندمی کرونا سبک زندگی ما را به کلی دگرگون نموده است و خیلی از ما همچنان بیشتر از همواره در خانه وقت می گذرانیم و احتمالا مراقبت از پوست مجذوب کننده تر از همواره به نظر می رسد. چرا که هم وقت بیشتری داریم و هم تعداد دفعات بیشتری را جلوی آینه هستیم و پوستمان را آنالیز می کنیم. کافی است که نوع پوست خود را به خوبی شناسایی نموده باشید. یک جست وجوی ساده در اینترنت فهرست بلندی از میوه ها، ادویه ها و خوراکی هایی را به شما معرفی می نماید که با استفاده از آن ها می توانید ماسک های تقویت کننده پوست خود را تهیه کنید. اما شما در این مواقع، خطرات استفاده از ماسک های پوستی خانگی را در نظر نمی گیرید.

آیا استفاده از ماسک های خانگی می تواند به پوست آسیب برساند؟

در این متن از خبرنگاران مگ می خواهیم آن سوی ماسک های خانگی را با یکدیگر آنالیز کنیم؛ یعنی تاثیرات مخربی که می توانند بر پوست شما داشته باشند. پس با ما همراه باشید.

مسائل استفاده از ماسک خانگی

از مسائل اصلی استفاده از ماسک های خانگی این است که اگر مواد اولیه را اشتباه انتخاب کنید یا خیلی سخت و سریع پیش بروید، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

ممکن است به خوبی نوع پوست خود را شناسایی ننموده باشید

هنگامی که در پی درمان های خانگی آسان برای جوش های سرسیاه، جوش ها یا حتی پوست های کدر هستید، به احتمال زیاد گزینه های زیادی پیدا خواهید کرد. اما این را باید بدانید که هر نوع موادی برای هر پوستی مناسب نیست. دکتر Jaishree Sharad متخصص پوست حاضر در بمبئی می گوید که آگاهی از مواد تشکیل دهنده مناسب برای نوع پوست شما مهم است. به عنوان مثال، اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته است، یا اگر از داروهای ضد آکنه استفاده می کنید، از عصاره میوه، آب سیب زمینی یا گوجه فرنگی یا آبلیمو روی پوست استفاده نکنید. این ها پوست را کم آب نموده و آن را حساس تر می نمایند، حتی می تواند منجر به تحریک پوست شما گردد. بعلاوه اگر پوست چرب دارید از مصرف کرم شیر، ماست پرچرب و روغن های روی صورت، خودداری کنید. این مواد منافذ را بسته و باعث ایجاد جوش های سر سفید بیشتری می شوند.

  • مراقبت از پوست و سلامت روان چه ارتباطی با هم دارند؟

به علت عدم آشنایی، این احتمال وجود دارد که از مواد خیلی قوی بهره ببرید

همه ما قطعاً استفاده از آب لیمو، سرکه سیب یا جوش شیرین را به عنوان یک راه حل سریع و کارآمد یا برای پوستمان امتحان نموده ایم یا از دیگران شنیده ایم. دکتر Sharad می گوید: لیمو دارای pH حدود دو است، بسیار اسیدی است و می تواند به سد محافظ پوست آسیب برساند و PH پوست را که حدود چهار یا پنج است تغییر دهد. لیمو بعلاوه پوست را حساس تر نموده و منجر به راش و hyperpigmentation می گردد. بهتر است از لیمو استفاده نکنید یا حتی آبلیموی رقیق را نیز برای پوست خود به کار نبرید. در رابطه با جوش شیرین باید گفت متاسفانه بسیار قلیایی است. نه تنها پوست را خشک می نماید، بلکه باعث رشد انواع خاصی از باکتری ها شده و می تواند باعث عفونت پوستی گردد.

دکتر Kiran Sethi، متخصص پوست مستقر در دهلی، نیز با این عقیده موافق است که لیمو پوست را تحریک می نماید و حتی شرایطی را ایجاد می نماید که پوست در مقابل نور خورشید واکنش شدیدتری نیز نشان دهد. سرکه سیب کاملا اسیدی است. بنابراین باید از مصرف آن روی صورت خودداری گردد. تا به امروز درباره تاثیر سریع خمیر دندان برای درمان جوش صورت شنیده اید؟ خمیردندان اگر روی پوست مالیده گردد در واقع باعث سوختگی سوزاننده می گردد، پس زخم ها را ملتهب نموده و آن ها را تحریک می نماید. به همین علت است که پس از استفاده از خمیر دندان پوستتان قرمز شده و اطراف جوش و آکنه روی پوست، تغییر رنگ می دهد.

اگر از داروی شیمیایی استفاده می کنید، هرگز نباید با درمان خانگی تداخل داشته باشد

اگر از محصولاتی استفاده می کنید که برای لایه برداری شیمیایی پوست شما از موادی مانند رتینول، AHA و BHA ترکیب شده اند، بکارگیری یک درمان خانگی فقط آن را تحریک می نماید. اگر باید از یک درمان خانگی بهره ببرید، سعی کنید حداقل تا 5 روز استفاده از درمان های شیمیایی را متوقف کنید. پوست شما یک حفاظ است. زمانیکه مواد زیادی را بر روی آن می مالید و سعی می کنید درمان های زیادی را به کار بگیرید، پس منتظر طغیان پوست خود نیز باشید.

از بهداشتی بودن مواد استفاده شده برای ماسک خانگی، مطمئن هستید؟

بیایید این قسمت را با یک مثال پیش ببریم. تصور کنید که شما می خواهید یک ماسک میوه درست کنید. چقدر از سالم بودن آن میوه ای که استفاده می کنید مطمئن هستید. این مورد یکی از چالشگرانه ترین بخش های ریسک استفاده از ماسک های پوستی خانگی است.

برای درمان آکنه از روش خانگی استفاده نکنید

بسیاری از ما در دوره خاصی از زندگی دچار آکنه و جوش می شویم. در دوره بلوغ و یا دوران پیش از قاعدگی، جوش صورت کاملا عادی است. اما چرا برای درمان آن از روش های خانگی بهره ببریم؟

اگر صورتتان عارضه ای دارد

اول از همه نوع پوست خود را شناسایی کنید. پس از آن به داروخانه مراجعه نموده و از مشاور بخواهید محصولی مناسب با پوستتان را به شما معرفی کند. دکتر بیجلانی توصیه می نماید که هر از چند گاهی از کلیندامایسین یا روغن درخت چای بهره ببرید. البته این در صورتی است که پوست شما معمولی رو به خشک باشد. اما اگر پوستتان خشک بوده و معمولا پوسته پوسته می گردد، پاک نماینده یا شوینده صورت شما باید حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک باشد. در این مرحله به هیچ عنوان از خمیر دندان یا سیر در خانه استفاده نکنید، چرا که هر دو مورد باعث می گردد که پوست شما دچار سوختگی گردد.

دومین راه حل استفاده از اسید سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک یکی از محبوب ترین مواد مراقبت از پوست برای درمان آکنه است، زیرا از نظر شیمیایی پوست شما را لایه برداری نموده و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می نماید. در درمان خانگی بعضی استفاده از عصاره فندق یا آلوئه ورا را پیشنهاد می نمایند. اما این دو مورد به شدت حساسیت زا هستند و در صورتی که از این مواد بدون مشورت با پزشک بهره ببرید، پوست ملتهب شده و حتی ممکن است مجاری تنفسی را دچار اختلال کند.

سومین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که رقیق کردن مواد به هیچ عنوان از اختلالات آن ها کم نخواهد نمود. بعضی معتقدند استفاده از آبلیمو برای خشک کردن آکنه و جوش راه حلی مناسب است. این در حالی ست که آبلیمو به علت داشتن خاصیت اسیدی بالا، لایه بیرونی پوست را از بین خواهد برد. حتی رقیق کردن آبلیمو در آب هم از خاصی اسیدی آن کم نخواهد نمود.

  • 13 تغییر کوچک که برای داشتن پوست شفاف و زیبا باید در سبک زندگی تان بدهید

خطرات استفاده از ماسک های پوستی خانگی را با چند مورد زیر کاهش دهید

اگر علیرغم استفاده از درمان های اصولی، کماکان از پوست خود راضی نیستید باید در نظر داشته باشید که ابتدا باید در تغذیه خود تجدید نظر کنید. اما اگر گاهی احتیاجمند یک روش دم دستی و خانگی هستید بهتر است اصولی که در ادامه می گوییم را به فکر بسپارید.

از یخ برای کاهش تورم بهره ببرید

یخ جایگزین شگفت انگیز و ایمنی برای یاری به کاهش تورم است. اگر یک آکنه ملتهب بزرگ دردناک بر روی پوستتان نمایان شده است، مالیدن یخ برای کاهش التهاب خوب است. دکتر بیجلانی می گوید: تابستان ها بهتر است روزی یک بار مقداری یخ روی صورتتان بمالید تا منافذ را به حداقل برساند. فقط مطمئن شوید که یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. آن را در یک دستمال یا حوله کاغذی بپیچید و هر بار چند ثانیه روی محل آکنه ظاهر شده بر روی پوست خود بگذارید.

قبل از ترکیب کردن مواد مطمئن شوید که به آن ها آلرژی ندارید

ماسک های میوه ای در میان افراد محبوبیت بسیاری دارد. اما بسیاری از میوه ها آلرژی زا هستند. به عنوان مثال، کیوی علیرغم اینکه ویتامین سی خیلی زیادی داشته و ویتامین سی یکی از عناصر اصلی شفافیت پوست است، استفاده از آن ریسک بسیار بالایی دارد. چرا که در 80 درصد موارد پوست دچار التهاب شده و حتی زخم هایی را در سطح پوست ایجاد خواهد نمود. بعلاوه بعضی افراد سیر را برای رویش مجدد ابروها راه حلی سریع می دانند. اما قرار دادن طولانی مدت سیر بر روی پوست، سوختگی شدید ایجاد خواهد نمود. در نتیجه هنگام ترکیب مواد حتما مطمئن شوید که نسبت به آن ها حساسیت نداشته باشید.

مورد بعدی که هیچ ربطی به درمان خانگی یا شیمیایی ندارد این است که از شستن زیاد پوست خود بپرهیزید. اگر پوست شما چرب است اشاره به این نکته لازم است که بر خلاف تصور شما، شستن زیاد پوست چربی را کم نمی نماید بلکه به علت تحریک غدد چربی، مقدار چربی بیشتر هم می گردد. پوست خشک در صورت شسته شدن زیاد، پوسته پوسته شده و تحریک می گردد. اگر پوست مختلطی داشته باشید نیز شستن زیاد به بهبود آن یاریی نخواهد نمود. چرا که قسمت هایی که چرب هستند، چرب تر شده و قسمت های خشک، تحریک و دردناک می شوند.

اما راه حل چیست؟

برای افراد با پوست چرب پیشنهاد می گردد حتما بعد از فعالیت های روزانه و قبل از خواب پوست را با یک شست وشو دهنده مخصوص پوست چرب بشویید و سپس آن را با یک تونر مات نماینده پوست پاک کنید. آبرسان را به هیچ عنوان نباید فراموش کنید. اما بهتر است بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از آغاز فعالیت های روزانه، پوست را تنها با آب بشویند و از شوینده استفاده ننمایند. این کار مقدار چربی پوست را کنترل می نماید. البته قبل از استفاده از ضد آفتاب حتما با تونر سطح پوست را پاک کنید.

برای افرادی که پوست خشکی دارند، بهتر است از مواد شوینده ای استفاده نمایند که احتیاج به آب نداشته باشد. یعنی شب قبل از خواب پوست را پاک نموده و تنها صبح بعد از بیدار شدن از آب استفاده نمایند. این کار مقدار خشکی پوست را کاهش داده و از طرفی به علت پاک شدن عمیق آن، از بروز آکنه جلوگیری می گردد.

افراد با پوست های مختلط بهتر است مقدار چربی و خشکی بخش های مختلف پوست خود را تشخیص دهند و سپس با توجه به شدت خشکی و چربی پوست، اقدام به شستن پوست نمایند.

آکنه های پوست خود را دستکاری نکنید

اگر احتیاج است دستان خود را ببندید ولی به جوش های صورت خود دست نزنید. دستکاری کردن جوش نه تنها آن را تحریک می نماید بلکه به قسمت های دیگر پوست نیز دستور حمله می دهد. به همین علت است که معمولا فشار دادن جوش های روی پیشانی، آکنه های روی گونه را نیز افزایش می دهد. حتی در صورت از بین رفتن جوش ها، جای آن ها موضوع بعدی است که شما را کلافه خواهد نمود.

6 مورد از خطرات استفاده از ماسک های پوستی خانگی

درست است که در بعضی موارد ماسک های پوستی خانگی ملایم می توانند به سلامت پوست یاری نمایند اما بهتر است که:

1- به صورت مداوم از یک روش درمانی خانگی استفاده نکنید و همیشه بین مدت زمان های بکارگیری هر روشی یک وقفه کوتاه مدت داشته باشد.

2- پیش از استفاده از هر موادی آن را بر روی قسمت کوچکی از پوست دستتان بهره ببرید تا از عدم حساسیت زا بودن آن مطمئن شوید.

3- اگر نمی دانید پوستتان چه نوعی از انواع پوست است حتما با یک مشاور صحبت نکنید. صرفا آکنه داشتن پوست نشان دهنده چرب بودن آن نیست.

4- از سازگار بودن ترکیباتی که با هم مخلوط می کنید با یکدیگر، مطمئن شوید. به عنوان مثال زمان استفاده از ماسکی که با عسل تهیه شده است، دیگر مواد را با احتیاط انتخاب کنید.

5- فکر نکنید چون مواد استفاده شده در ماسک خانگی شیمیایی نیستند می توانید آن ها را به مدت طولانی بر روی پوست خود نگه دارید. مدت زمان استاندارد استفاده از ماسک نهایتا 20 دقیقه است. قطعا طولانی مدت بودن آن، تاثیر ماسک را بیشتر نخواهد نمود.

6- تاریخ انقضا و سالم بودن موادی که با هم مخلوط می کنید یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. مثلا زمان درست کردن یک ماسک میوه فکر نکنید میوه ای که برای خوردن زیاد مناسب نیست را برای درست کردن ماسک بهره ببرید. پوست شما سریع تر از معده نسبت به ناسالم بودن میوه واکنش نشان خواهد داد.

به طور کلی به یاد داشته باشید که

پوست بدن بزرگترین عضو بدن شماست که از قضا ظاهر شما را تا حد زیادی به سلامت آن بستگی دارد. هر عارضه ای که بر روی پوست شما ایجاد می گردد می تواند ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت است که افراد همیشه در پی روش های کوتاه مدت و دم دستی برای درمان این عارضه ها هستند. روش های خانگی نیز معمولا دم دستی ترین روش هایی هستند که افراد نسبت به آن ها علاقه زیادی نشان می دهند. اما متاسفانه خطرات استفاده از ماسک های پوستی خانگی اصلا کم نیست. به کارگیری این روش های خانگی درست مانند روش های شیمیایی اصول خاصی دارد که نباید هرگز آن ها را فراموش کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: vogue, beauty

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1881

به "آیا استفاده از ماسک های خانگی می تواند به پوست آسیب برساند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استفاده از ماسک های خانگی می تواند به پوست آسیب برساند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید