آلبالو خشک و خواص آن

به گزارش ایستگاه بازی، آلبالو، در واقع همان میوه گیلاس است، اما مزه ای ترش دارد. این میوه برای اولین بار در اروپا دیده شد و در حال حاضر در سرتاسر جهان وجود دارد. درخت آلبالو و گیلاس از نظر ظاهر شبیه هستند؛ اما برگ های آلبالو کمی کوچکتر، شکوفه های آن به رنگ سفید و میوه آن اسیدی تر است. فصل برداشت آلبالو کوتاه است و همین باعث شده تا با خشک کردن آلبالو از خواص آن در طول سال بهره ببریم؛ بنابراین خوب است که کمی بیشتر در رابطه با خواص آلبالو خشک بدانید.

آلبالو خشک و خواص آن

ارزش غذایی آلبالو خشک

هر 100 گرم آلبالو خشک حاوی مواد زیر است:

خواص آلبالو خشک

1. درمان سرماخوردگیآلبالو خشک نیز مانند آلبالو تازه سرشار از ویتامین سی است. این ویتامین تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا دارد. علاوه بر این وجود دو ماده آنتوسیانین و کرستین درآلبالو، نشانه های بیماری آسم را کاهش می دهند.

2. کنترل قند خونآلبالو دارای کرتسین، نوعی آنتی اکسیدان، است که می تواند در کنترل سطح قند خون و انسولین بسیار موثر عمل کند؛ بنابراین بیماران دیابتی یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند می توانند از خواص آلبالو خشک یا تازه بهره مند شوند. بعلاوه آنتوسیانین موجود در این میوه می تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد.

3. کنترل فشار خونسطح پتاسیم و آنتی اکسیدان ها در آلبالو خشک بالا است و این مواد قادر به پایین آوردن فشار خون هستند.

4. سم زداییآلبالو میوه ای ادرار آور است و مصرف آن می تواند به بدن در دفع سموم یاری کند؛ بنابراین خوردن آلبالو خشک برای کسانی که سنگ کلیه دارند می تواند فواید زیادی داشته باشد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان هایی که در آلبالو وجود دارند به پاکسازی کبد و درمان کبد چرب یاری می نمایند.

5. آلبالو خشک و لاغریآلبالو خشک حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات مناسب برای کاهش وزن است. مصرف این میوه اشتها را کاهش می دهد و در نتیجه بدن چربی های اضافی را می سوزاند. بعلاوه آنتوسیانین هایی که پیش تر راجع به آن ها صحبت شد، سرعت این چربی سوزی را بالا می برند.

6. بهبود سلامت دستگاه گوارشبخش زیادی از آلبالو را فیبر تشکیل می دهد؛ خوردن فیبر یاری زیادی به عملکرد روده و جلوگیری از یبوست و اسهال می نماید. براساس مطالعات، وجود فیبر در رژیم غذایی افراد، اسید معده را کاهش می دهد و از بیماری های معده نیز جلوگیری می نماید. از خواص آلبالو خشک می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش مثل التهاب روده، بواسیر، سندرم روده تحریک پذیر و ... اشاره نمود.

7. سلامت چشمآلبالو منبع ویتامین آ است. مصرف این ویتامین همراه با آنتی اکسیدان هایی که همراه با آن وارد بدن می شوند سلامت چشم را بهبود می بخشد و از ابتلا به بیماری هایی مثل سندرم چشم خشک یا دژنراتیو ماکولا پیشگیری می نمایند.

8. درمان نقرسآلبالو خشک به علت داشتن خواص ضد التهابی، به درمان نقرس بسیار یاری می نماید.

9. پیشگیری از سرطانآنتی اکسیدان های موجود در آلبالو، به بدن در مقابله با استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان است، یاری می نماید؛ در نتیجه می توان با خوردن این میوه خوشمزه چه به صورت تازه و چه خشک شده، خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش داد.

10. سلامت قلبآلبالو دارای سطح بالایی از کرستین است؛ این ماده یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هاست که می تواند تاثیر بسزایی در کاهش چربی خون و خطر بیماری های قلبی و عروقی داشته باشد.

خواص آلبالو خشک در بارداریمصرف آلبالو خشک در دوران بارداری دارای خواص زیادی است که در زیر به چند مورد آن اشاره شده است.

آلبالو حاوی آنتوسیانین است؛ این ماده در تقویت سلامت مغز نوزاد بسیار موثر است.

وجود ویتامین سی و آنتی اکسیدان ها در این میوه خوشمزه، سیستم ایمنی مادر را بهبود می بخشد و از بالا رفتن فشار خون در دوران بارداری جلوگیری می نماید.

به علت وجود کرستین در پیشگیری از دیابت بارداری یاری نماینده است.

در پیشگیری و درمان یبوست در بارداری تاثیرگذار است.

توجه: آلبالو میوه ای نفاخ به شمار میرود؛ بنابراین در مصرف آن به خصوص در دوران بارداری و شیردهی باید تعادل را رعایت کرد. بعلاوه در زمان شیردهی، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث دل درد نوزاد گردد؛ معمولا توصیه می گردد بعد از خوردن آلبالو حتما از عرق نعناع استفاده نمایید.

آلبالو خشک از نظر طب سنتی آلبالو یک میوه تابستانی با طبیعتی سرد و خشک است؛ بنابراین مصرف آن حرارت و عطش را از بین می برد. در طب سنتی معمولا توصیه می گردد آلبالو با عسل خورده گردد. از منظر طب سنتی آلبالو خشک قابض است؛ شیره هسته آلبالو برای درمان سنگ کلیه، مثانه و مجاری ادراری تجویز می گردد. از روغن هسته آلبالو نیز در درمان بعضی بیماری ها استفاده می گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1802

به "آلبالو خشک و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلبالو خشک و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید