میان جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت چه شباهت هایی وجود دارد؟

به گزارش ایستگاه بازی، جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت دو موضوع متفاوت از یکدیگر هستند که با هم شباهت ها و تفاوت هایی دارند.

میان جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت چه شباهت هایی وجود دارد؟

به گزارش خبرنگار، جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت، شباهت ها و تفاوت هایی دارد.

خیانت در امانت، در فقه اسلام و قانون مجازات اسلامی جرم به شمار میرود و با توجه به قوانین اسلام، گناه و حرام محسوب می گردد و از آنجایی که برای آن حدی در شرع تعریف نشده، مجازات این خیانت به وسیله تعزیرات انجام می گردد.

جرم خیانت در امانت، طبق ماده 674 تعزیرات قانون مجازات اسلامی، عبارت است از استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود کردن، همراه با سوءنیت اقتصادی که از طرف مالک یا متصرف قانونی چه در قالب عقد یا غیرعقد به کسی سپرده شده باشد.

اما در تعریف کلاهبرداری می توان گفت کسی که مال غیر را با وجود اینکه می داند مال غیر است به نحوی بدون مجوز قانونی به دیگری منتقل کند، کلاهبردار محسوب می گردد؛ کلاهبرداری در امور مختلفی صورت می گیرد که از مهم ترین آن ها کلاهبرداری ثبتی، شرکتی، رایانه ای و تقلب در کسب و تجارت هستند؛ بعلاوه کلاهبرداری ارکانی دارد که از رکن قانونی، مادی و روانی تشکیل می گردد.

دو ویژگی مشترک بین جرم خیانت در امانت و کلاهبرداری وجود دارد و آن اینکه در هر دو مورد، شخص قربانی از روی اراده و اختیار خود مالش را در اختیار مجرم قرار می دهد.

اما درباره تفاوت میان این دو جرم باید گفت اول اینکه، در کلاهبرداری بر خلاف خیانت در امانت، شخص را فریب داده و با این عمل مرتکب جرم می گردد، تفاوت بعدی این دو جرم این است که در جرم کلاهبرداری، به محض گرفتن مال از سوی کلاهبردار، جرم رخ می دهد، ولی در جرم امانت در خیانت، معمولا اعاقتصادی که پس از گرفتن مال صورت می گیرد موجب شکل گیری جرم می گردد و سوم اینکه در کلاهبرداری حتما باید مجرم یا شخص مورد نظر او بهره اقتصادی ببرد، اما در جرم خیانت در امانت، چنین موضوعی وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1719

به "میان جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت چه شباهت هایی وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میان جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت چه شباهت هایی وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید