مهمانان خارجی یک هیئت خاص

به گزارش ایستگاه بازی، رسم خاص خودش را برای معرفی امام حسین (ع) دارد،به آن چه که بیش از 1000 سال است در عاشورا و تاسوعای حسینی انجام می دهند، از رفتن زیرِ خیمه حسین(ع) و عزاداری برای او گرفته تا تعزیه هایی که به یاد او داستان کربلا را به ذهن می آورند.

مهمانان خارجی یک هیئت خاص

به گزارش خبرنگاران، کاظم مبهوتیان یا همان حاج درویشِ بازار بزرگ تهران، راه خودش را می رود. او در کوچکترین نقطه تهران، به رسم خودش یادِ امام حسین (ع) را گرامی می دارد و فرهنگ عزاداری برای او و علت شهادت اش را به گوش گردشگران خارجی می رساند، تا آن ها هم حسین (ع) را بهتر بشناسند و شاید اصلا نام حسین را با خود به کشورهایشان ببرند.

او از سه سال قبل در کوچکترین قهوه خانه تهران که اندازه اش را در سطح دنیای هم مقایسه می کنند، با عمرِ بیش از 100 ساله مغازه اش در حالی که سنت قهوه خانه داریش در سال 95 در فهرست آثار ناملموس ثبت شده، برای معرفی امام حسین (ع) به گردشگرانی که به بازار تهران می آیند، در قدیمی ترین نقطه تهران تلاش می کند.

حاج درویش امسال نیز برای سومین سال متوالی با نصب بنرهای انگلیسی در بازار بزرگ تهران و در محدوده کاسبی خودش به گردشگران خارجی قهوه می دهد و با آنها درباره امام حسین (ع) صحبت می کند.

او نخست گردشگرانی که به بازار زرگرها وارد می شوند را به خوردن قهوه امام حسین (ع) دعوت می کند، سپس از آن ها درباره امام سوم شیعیان و میزان آشنایی شان با قیام امام حسین (ع) می پرسد و اگر خودشان سوالی درباره امام حسین (ع) داشته باشند، با کمک کارشناسان دینی به آن ها پاسخ می دهد.

خانم ترکیه ای 45 ساله ای که همراه با دوستش برای دیدن عزاداری ایرانی ها برای امام حسین (ع) به تهران آمده، از تعریف های متفاوتی که برای این عزاداری توسط ایرانی ها شنیده، می گوید که چطور او را مشتاق کرده تا در این روزها حتما در ایران باشد و او تهران را برای دیدنِ این عزاداری ها انتخاب کرده است.

زن و شوهر ایتالیایی که هر چیزی در بازار تهران برایشان جذاب است، هم به واسطه دیدن پارچه های سیاه و دسته های عزاداری در تهران، با نام امام حسین(ع) آشنا شده اند دوست دارند بیشتر از قیام امام سوم شیعیان و علت شهادت اش بدانند.

خانم بیش از 65 ساله ایرانی که سال هاست در یکی از ایالت های امریکا با فرزندانش زندگی می کند، حالا برای دیدن عزاداری مردم در رثای امام حسین (ع) به تهران آمده و میهمان قهوه حاج درویش است، او هم به توضیحات کارشناسِ اسلامی درباره شخصیت امام حسین (ع) و قیام او گوش می دهد.

بنرهای قرار گرفته در بازار زرگرها برای توجه بیشتر گردشگران خارجی و خواندن مطالب شان، در دو سه مغازه اطراف محل کسبِ حاج درویش قرار گرفته اند تا مزاحمتی برای دیگر مغازه ها نداشته باشند، هر چند در زمان برگزاری آیین تازه نفس او یعنی از هشتم تا دهم ماه محرم، مغازه های بازار طبق یک رسم قدیمی تعطیل می شوند.

حضور بیش از 10 مترجم انگلیسی زبان در زمان برگزاری آئین های عزاداری در بازار تهران و دعوت از گردشگران برای حضور در کوچکترین قهوه خانه دنیا، خودش روایتِ آیینی متفاوت برای معرفی امام حسین (ع) به غیر مسلمانان است، آن هایی که محرم به ایران سفر می کنند تا بُعد دیگری از گردشگری در ایران را تجربه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 355

به "مهمانان خارجی یک هیئت خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمانان خارجی یک هیئت خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید