مفتح: با اجرای قانون جدید چک، امنیت مبادلات اعتباری بالا می رود ، سامانه صیاد را بیشتر بشناسید

به گزارش ایستگاه بازی، براساس قانون جدید صدور چک، تا 22 آذر 99، باید ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، انجام گردد. طبق برنامه ریزی بانک مرکزی، مقدمات اجرای این بند از قانون صدور چک فراهم شده و از تاریخ مذکور، صدور چک فقط با ثبت در سامانه صیاد، امکان پذیر است.

مفتح: با اجرای قانون جدید چک، امنیت مبادلات اعتباری بالا می رود ، سامانه صیاد را بیشتر بشناسید

گروه اقتصادی خبرنگاران، ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، از مهم ترین بروزرسانی های قانون جدید صدور چک است که با اجرای آن، بسیاری از تخلفات و مسائل موجود در صدور چک به حداقل خواهد رسید. اجرای ثبت اطلاعات چک در سامانه ای الکترونیکی از این جهت حائز اهمیت است که تابحال، اطلاعات چک فقط در لاشه آن ثبت شده و به همین جهت، گیرنده چک هیچ سندی به جز همین لاشه چک برای استناد نداشت، به همین دلیل اگر این برگه به سرقت می رفت یا مفقود می شد، گیرنده چک در محاکم قضایی، نمی توانست به صورت مستدل از خود دفاع کند.

مزیت دیگر ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، ثبت تمام انتقالات چک است که با این کار، با هر بار جابجایی چک بین افراد، گیرنده جدید در سامانه ثبت شده و در صورت به وجود آمئن ابهام یا شبهه ای حقوقی، به صورت دقیق می توان آن مورد را پیگیری نمود. این مورد همچنین سبب جلوگیری از تخلفاتی مانند پولشویی شده و باعث ایجاد فضایی سالم در تبادلات چک خواهد شد.

قانون چک از جمله قوانین پیشرو در کشور است

در همین زمینه، محمد مهدی مفتح؛ عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران درباره قانون جدید صدور چک، گفت: قانون چک ازجمله قوانین پیشرو و خوب مجلس گذشته بود که با هدف بهبود فضای کسب وکار و کاهش جرائم مرتبط با چک آنالیز و تصویب شد.

وی ادامه داد: تا خاتمه آذر 99 قانون به صورت کامل باید اجرا شود، طبق قانون جدید صدور چک، ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد باید تا 22 آذر اجرایی شده و در اختیار مردم قرار گیرد. درحال حاضر گزارش هایی مبنی بر عدم اجراء دیگر بندهای قانون چک وجود دارد که موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

مفتح در خاتمه توضیح داد: کمیسیون اقتصادی مجلس قطعا پیگیر اجرای کامل قانون جدید صدور چک خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

گودرزی: سیستم بانکی موظف به اجرای قانون جدید چک است

ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، ارمغان قانون جدید صدور چک برای افزایش امنیت مبادلات اقتصادی

ابزار چک در کشور، یکی از متداول ترین و پراستفاده ترین وجوه اقتصادی است به طوریکه بسیاری از معاملات و خرید و فروش کالا و غیره، با استفاده از چک صورت می گیرد. خاصیت مدت دار بودن چک، سبب اقبال مردم و بازاریان به بهره مندی از آن شده و به همین دلیل، در سال، تعداد بسیار بالایی چک، صادر و تحویل می شود. با توجه به این حجم بالای معاملات، وجود ایرادات و بروز نبودن قانون قدیم صدور چک، سبب ایجاد حفره های قانونی و راه هایی برای سودجویی کلاهبرداران با استفاده از صدور چک بی محل شده بود که به همین دلیل، قانون جدید صدور چک، با دیدی پیشگیرانه و درنظر دریافت تنبیهات منطقی برای جلوگیری از تخلف، تصویب شد.

در صورت اجرای کامل این قانون، مزیت های بسیاری در راستای برطرف ایرادات قبلی قانون به وجود آمده و اعتبار چک افزایش می یابد. به طور مثال، تراکنش ها و صدور چک در سامانه صیاد ثبت شده و از این جهت، امنیت صدور و دریافت چک به صورت محسوسی بالا خواهد رفت. صدور چک بی محل با توجه به هزینه زا بودن آن برای صادرکننده کاهش خواهد یافت و با ایجاد سامانه ای الکترونیک، امکان استعلام سابقه چک برگشتی صادرکننده برای افراد فراهم می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1305

به "مفتح: با اجرای قانون جدید چک، امنیت مبادلات اعتباری بالا می رود ، سامانه صیاد را بیشتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفتح: با اجرای قانون جدید چک، امنیت مبادلات اعتباری بالا می رود ، سامانه صیاد را بیشتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید