معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش های تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شوند

به گزارش ایستگاه بازی، تهران (پانا) - وزیر آموزش وپرورش در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اظهار کرد معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش های تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شوند.

معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش های تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شوند

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور که با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، بنیاد شهید، صداوسیما، سازمان بهزیستی و جمعی از معاونان حوزه ستادی که به وسیله ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار گردید، اظهار کرد: یادگیری مهم ترین و راهبردی ترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور می دهد و شکل دادن به زندگی خود را می دهد تا هویت و شخصیت خودشان را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیه نشینی، استیصال و انزوا بیرون بیایند و روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر تبدیل شوند.

وی اضافه کرد: فرصت یادگیری حق مسلم انسان ها است و معتقدم اساس بی عدالتی های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت های آموزشی دارد؛ بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت، ثروت و ... منجر می گردد.

وزیر آموزش وپرورش گفت: فرصت آموختن جزو حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا احتیاجهای متفاوتی دارند این احتیاج جدی تر و اولویت بیشتری دارد. در آموزش وپرورش وظیفه داریم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا این افراد به راحتی بتوانند از حق خودشان برخوردار شوند.

وی ادامه داد: کوتاهی در آموزش دانش آموزان استثنایی غیرقابل گذشت است و مشمول عواقب سختی خواهد بود؛ بنابراین آموزش این دانش آموزان جزو متموریت هاووظایف اصلی آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی واژه مناسب سازی را واژه ای عمیق و دارای ابعاد مختلفی دانست و اظهار کرد: مناسب سازی از فضا، تجهیزات، معلم، محتوا، روش های تدریس و حتی دانش آموزان هم کلاسی با دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را شامل می گردد؛ بنابراین افرادی که با این دانش آموزان زندگی می نمایند باید آداب تعامل با آن ها را بیاموزند و خانواده ها نیز باید بتوانند نقش خودشان را به درستی ایفا نمایند.

وی بر کوشش بیش ازپیش در امر مناسب سازی تأکید و عنوان نمود: دستگاه های مسئول متناسب با تخصص خود در این خصوص تفکیک وظایف شده اند اما باید بتوانیم ترکیبی ایجاد کنیم که از صفرتا صد مسئله آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار دهیم.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: باید مسئله دانش آموزان استثنایی را از پیش از تولد تا طول زندگی موردتوجه قرار دهیم تا باهم ترکیب شویم و تقسیم کار کنیم و آن قسمت که به ما مرتبط است به درستی انجام دهیم و مکمل یکدیگر باشند.

وی اضافه کرد: یکی از کاستی های مدیریتی عدم توفیق در ترکیب ها است و این مسئله در جهان نیز وجود دارد بنابراین با یک نگاه یکپارچه به کل موضوع، مناسب سازی را قسمتی از کار می دانیم.

وزیر آموزش وپرورش شبکه شاد را فرصتی برای امکان ارتباط گسترده و منظم دانست و گفت: در شبکه شاد یک کانال ویژه اولیای دانش آموزان داریم که 4میلیون عضو دارد و هر هفته بیش از چند میلیون بار مطالب مرتبط با خانواده ها در آن بارگذاری شده و مورد بازدید قرار می گیرد.

وی بر استفاده از ظرفیت شبکه شاد در مناسب سازی تأکید و عنوان نمود: مناسب سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با احتیاجهای ویژه جز اولویت ها است.

حاجی میرزایی توضیح داد: مدرسه تلویزیونی ایران از ابتدای سال تحصیلی به زبان اشاره مجهز شده است و صداوسیما کاملاً آماده همکاری در این زمینه است و می توانیم مناسب سازی های بیشتری را انجام دهیم.

وی گفت: جذب نیروی حوزه آموزش وپرورش استثنایی را موردتوجه قرار داده ایم و از مجموع 32هزار نیرویی که مجوز استخدام آن ها را دریافت کردیم، 1143نفر را به آموزش وپرورش استثنایی اختصاص دادیم که از این تعداد 332نفر زن و 588نفر مرد و 223نفر مابقی نیز می تواند از آقایان و یا خانم ها باشند و قطعاً سهمیه ها محفوظ خواهد بود و مانند سال قبل که 543سهمیه اختصاص داده بودیم اما تکمیل نشد در صورت عدم جذب این افراد، سهمیه همچنان محفوظ خواهد بود تا نیروی انسانی مناسب تأمین گردد.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: همه ادارات و مدارس باید برای افراد با احتیاجهای ویژه مناسب سازی گردد و این موضوع با توجه به گستردگی آموزش وپرورش کار آسانی نیست اما لازم است. باید برآورد کاملی از احتیاجها انجام گردد و پس از اولویت بندی از ظرفیت آموزش وپرورش، خیرین و شهرداری ها استفاده گردد.

وی در سرانجام از تصمیم های ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استقبال کرد و اضافه کرد: در این زمینه همکاری می کنیم و برای راه اندازی سامانه معبر یاری خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1279

به "معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش های تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معلم، محتوا، تجهیزات، فضا، روش های تدریس و شبکه شاد برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید