معرفی انگور سیاه و خواص درمانی آن

به گزارش ایستگاه بازی، تقویت کننده کبد و صفرابر، آنتی اکسیدان و آرام بخش، خارج کننده سموم از بدن و ضد تجمع پلاکت ها، کاهنده چربی و فشار خون، مقوی و ضد التهاب، خنک کننده و تب تر، رفع کننده نارسایی های عروقی (از جمله

معرفی انگور سیاه و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی درختچه:

Vitis vinifera L. نام فرانسه Vigne و نام انگلیسی درختچه Grape vine، نام فرانسه میوه Raisin و نام انگلیسی میوه Grape می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب سنتی، مو، تاک، درخت انگور، شجرة العنب، عنب، کَرم برّی، کَرم، رَز، تنک و آمباسلوقی نامیده شده است.

تیره گیاه:

مو Vitaceas

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه انگور سیاه و انگور سفید از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی با هم دارند فقط برگ های انگور سیاه کمی تیره تر از انگور سفید است و ساقه های انگور سیاه نسبت به انگور سفید نسبتاً قطورتر و گره دارتر می باشند. آب 75 درصد، پروتئین حدود 1 درصد، مواد قندی 15 درصد، کلسیم 12 میلی گرم، فسفر 20 میلی گرم، آهن 0/4 میلی گرم، سدیم 3 میلی گرم، پتاسیم 173 میلی گرم، ویتامین A 100 واحد بین المللی، تیامین 0/05 میلی گرم، رایبوفلاوین 0/03 میلی گرم، نیاسین 0/03 میلی گرم و ویتامین C 4 میلی گرم در آن تشخیص داده شده است. درختچه ای است با ساقه های گره دار و با پیچک های خود از درختان مجاور و داربست هایی که افراد کنارش نصب می نمایند بالا می رود. برگ های آن متناوب، دارای دمبرگ دراز، پنجه ای و دارای پنج قسمت که کناره هر یک از قسمت ها در بعضی ارقام دندانه دار و در بعضی بی دندانه و یا کم دندانه می باشد. رنگ برگ ها سبز روشن، سبز مات یا سبز تیره، سطح تحتانی برگ ناصاف و سطح فوقانی آن صاف است. گل های آن مجتمع به صورت خوشه، مرکب، سبز رنگ و گاهی موارد سیاه و میوه اش گوشتدار و پس از رسیدن دارای طعمی شیرین و رنگ آن سیاه می گردد.

طبیعت میوه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله اروپا، آسیا و آمریکا انتشار داشته و کاشته می گردد. در ایران در بیشتر استان ها کاشته شده و به صورت خودرو در بعضی از نواحی جنگلی استان های شمالی انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در یکصد گرم انگور سیاه:

آب 75 درصد، پروتئین حدود 1 درصد، مواد قندی 15 درصد، کلسیم 12 میلی گرم، فسفر 20 میلی گرم، آهن 0/4 میلی گرم، سدیم 3 میلی گرم، پتاسیم 173 میلی گرم، ویتامین A 100 واحد بین المللی، تیامین 0/05 میلی گرم، رایبوفلاوین 0/03 میلی گرم، نیاسین 0/03 میلی گرم و ویتامین C 4 میلی گرم در آن تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید:مقدار کالری در انگور

بخش مورد استفاده:

میوه، هسته میوه و برگ

نحوه مصرف:

میوه رسیده، روغن هسته میوه و برگ های درختچه مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذائی هم کاربرد دارند.

خواص درمانی:

تقویت نماینده کبد و صفرابر، آنتی اکسیدان و آرام بخش، خارج نماینده سموم از بدن و ضد تجمع پلاکت ها، کاهنده چربی و فشار خون، مقوی و ضد التهاب، خنک نماینده و تب تر، برطرف نماینده نارسایی های عروقی (از جمله واریس) و ضد ویروس، کاهنده التهابات مفصلی و برطرف نماینده صدمات کبدی ناشی از سموم داروها می باشد. ضمناً برای معده، کبد، کلیه، مثانه و سینه هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1790

به "معرفی انگور سیاه و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انگور سیاه و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید