مافیای سیگار مانع دریافت مالیات

به گزارش ایستگاه بازی، کارشناسان معتقدند سیستم مالیاتی کشورنمی تواند نرخ واقعی سیگار را معین کند تا بر اساس آن، مالیات دریافت گردد.در عین حال لابی دخانیاتی ها و قدرت مافیای سیگار را مانعی برای افزایش مالیات می دانند.

مافیای سیگار مانع دریافت مالیات

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، در مناظره بیستم دی ماه موضوع افزایش مالیات بر دخانیات مورد بحث و آنالیز نهاده شد. با توجه به ضرورت اصلاح ساختار بودجه و نقش معین نماینده مالیات در این میان، یکی از منابعی که می تواند به گفته کارشناسان حداقل تا 20 میلیارد تومان برای کشور درآمد ایجاد کند، مالیات بر سیگار است. از سوی دیگر مالیات بر سیگار، موثرترین روش برای کاهش مصرف دخانیات تلقی شده است .

بر همین اساس مناظره با اهدافی از جمله لزوم کاهش مصرف دخانیات و سلامت جامعه و همچنین افزایش مالیات و عوارض سیگار به عنوان سیاست پیشگیرانه با حضور محمد رضا مسجدی دبیر کل ستاد مبارزه با دخانیات و سید حسین حسینی مدیر کل مرکز بهداشت سازمان صدا و سیما به عنوان موافقان افزایش مالیات دخانیات ، محمدرضا تاجدار رئیس هیئت مدیره انجمن واردنمایندگان و صادرنمایندگان دخانیات و حسینعلی پور اقبالی نماینده وزارت صنعت و معدن به عنوان مخالفان موضوع برگزار گردید .

در سوال نظرسنجی نیز 68 درصد مردم موافقت خود را با افزایش مالیات دخانیات اعلام کردند .

مسجدی: مرگ سالانه 60 هزار ایرانی در اثر سیگار

مسجدی، دبیر کل ستاد مبارزه با دخانیات با اشاره به آمار و تحقیقات سازمان بهداشت جهانی ، سیگار را مهم ترین عامل اصلی مرگ و میر دانست و گفت: 6 تا 7 میلیون نفر در سال به علت مصرف دخانیات فوت می نمایند. به میزان مصرف هر نخ سیگار ، به همان تعداد نیز مرگ و میر خواهیم داشت. در ایران با مصرف 55 تا 60 میلیون نخ میانگین 60 هزار در سال مرگ بر اثر مصرف دخانیات صورت می گیرد .

چراغ سبز آمریکایی ها برای فراوری سیگار در ایران

وی با اشاره به موضوع اصلی بحث وعدم حضور مسئولان مالیاتی برای پاسخ گویی، اضافه کرد : در حال حاضر سیستم مالیاتی به قدری ضعیف است که نرخ واقعی را نمی تواند به درستی معین کند تا بر روی پاکت ها و محصولات دخانیاتی درج گردد و بر آن اساس مالیات معین گردد. وزارت صنعت نیز در این موضوع کوتاهی نموده است چرا که نظارت بر روی قیمت ها ندارد .

مسجدی توضیح داد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که تمام صنایع کشور در 15 سال اخیر ورشکست شده یا فراوریات آنها به نصف رسیده است. اما در 6 ماه اول سال جاری 617 میلیارد دلار برای فراوریات سیگار و دخانیات در کشور سرمایه گذاری شد .

وی با بیان اینکه فراوریات داخلی کشور زیاد است و توجیه آن با ورود قاچاق منطقی نیست، اضافه کرد: سوال اساسی که در این مورد مطرح می گردد این است که چرا کشور آمریکا که همه صنایع ما را تحریم نموده است برای حضور و فراوری سیگار در ایران چراغ سبز نشان می دهد؟

تاجدار: علت اصلی تعداد بالای مصرف سیگار در ایران قاچاق است

تاجدار، رئیس هیئت مدیره انجمن واردنمایندگان و صادرنمایندگان دخانیات نیز با دفاع از تامین کسری بودجه 99 به وسیله مالیات بر دخانیات گفت: صنعت دخانیات کشور اگر بتواند با افزایش مالیات به کسری بودجه کشور یاری کند، خوب است اما نکته این است که همه ادارات از جمله وزارت بهداشت ، وزارت صنعت و معدن ، جمعیت مبارزه با دخانیات و .. مانند کشتی با هم هماهنگ هستند و تصمیماتی که گرفته می گردد به سایر تاثیر می گذارد .

وی توضیح داد : یکی از علل مهم وجود تعداد بالای دخانیات و مصرف آن در کشور، قاچاقی است که سالهاست صورت می گیرد . کشوری مانند ترکیه برای جلوگیری از قاچاق در کشور خود چندین اقدام را در دستور کار قرار داده است که اولین آن عضو بودن در سازمان تجارت جهانی است که همین امر تجارت ترکیه را تحت قوانین سخت گیرانه قرار می دهد .

وی ادامه داد: دومین مورد مهم این است که بخش اعظم درآمد های مالیاتی خود را برای مبارزه با قاچاق قرار داده است در صورتی که ما تنها 20 میلیارد تومان برای این مسئله اختصاص داده ایم. سومین اقدام کشور ترکیه ، مستقر کردن کمپانی های فراوری سیگار در خود کشور است که این امر به تنهایی از ورود قاچاق و سیگار به ترکیه جلوگیری می نماید .

حسینی: لابی کاری دخانیاتی ها و قدرت مافیای سیگار مانع افزایش مالیات می گردد

حسینی، مدیر کل مرکز بهداشت سازمان صدا و سیما با اشاره به صنعت دخانیات به عنوان سومین صنعت درآمد زا بعد از صنعت نفت و دارو،گفت: طبق آخرین آمار بیش از 12 درصد مردم کشورمان به صورت حرفه ای سیگار مصرف می نمایند که 2 تا 4 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند . سن اعتیاد به سیگار از 24 سالگی به 14 سالگی در کشور رسیده است و از سال87 تا الان بیش از 28 درصد به جامعه دخانیات اضافه شده است .

وی با اشاره به پیگیری های پیاپی وزارت بهداشت برای افزایش مالیات دخانیات و تصویب آن توسط مجلس و همچنین لابی کاری های اجرا شده از سمت صنف دخانیات برای جلوگیری از این موضوع، اضافه کرد: طی جلسات متعددی که وزارت بهداشت با مجلس برای افزایش مالیات بر دخانیات برگزار می نماید، دخانیاتی ها برای اعمال منفعت های خود نامه های متعددی به مجلس می دهند و با آوردن دلایلی از جمله افزایش قاچاق و بیکاری هزاران کارگر در پی افزایش مالیات بر دخانیات، از این امر جلوگیری نموده و اهمیتی برای سلامت جامعه قائل نمی شوند .

به گفته وی، علت اشتیاق سرمایه گذاران خارجی درکشور در این زمینه نیز بازار بزرگ و سود آوری فراوانی است که برای آنان به همراه دارد و با توجه به خصولتی بودن این صنعت هنوز تغییرات مهمی در آن صورت نگرفته است .

پور اقبالی : مقصر اصلی مرگ بر اثر دخانیات، مردم هستند

پوراقبالی ، نماینده وزارت صنعت و معدن نیز ضمن موافقت با افزایش مالیات بر دخانیات، گفت: اگر افزایش مالیات در این زمینه طوری باشد که عددی منطقی معین گردد و به فراوری نماینده اعلام گردد، می تواند بسیار یاری نماینده باشد .

وی در پاسخ به سوال بینندگان در مورد مقصر اصلی مرگ میر و سرطان ها بر اثر مصرف دخانیات و عدم ورود حاکمیت به این مسئله، گفت: قطعاً مقصر اصلی خود مصرف نماینده ها هستند. مردم با علم به اینکه سیگار بسیار مضر است، همچنان به مصرف آن ادامه می دهند و فراورینماینده ها نیز برای پاسخ به تقاضای ایجاد شده اقدام به فراوری می نمایند .

منبع:فارس

انتهای پیغام ،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 713

به "مافیای سیگار مانع دریافت مالیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مافیای سیگار مانع دریافت مالیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید