طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان

به گزارش ایستگاه بازی، ترشی خرفه یکی از مفیدترین ترشی ها در طب سنتی است که در انواع مختلف تهیه می گردد. در این مقاله از در طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش و فوت و فن های تهیه ترشی خرفه را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان

خرفه چیست؟

خرفه، قلفه یا به قول جنوبی ها پرپین یکی از سبزی های بسیار مفید است که گاهی اوقات بین سبزی های خوردن هم می توانید آنها را پیدا کنید. این سبزی معمولا به خاطر خواص زیادی که برای کنترل دیابت و فشار خون دارد، می شناسند. از تخم خرفه نیز برای روی شیرینی و کلوچه استفاده می گردد.

طرز تهیه ترشی خرفه خانگی ساده

مدت زمان آماده سازی مواد ترشی خرفه: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه ترشی خرفه فوری

خرفه: 1 کیلوگرم

سیر: 10 حبه

فلفل تند: 3 یا 4 عدد

نمک: به مقدار دلخواه

پودر گلپر: 1 قاشق غذاخوری

سرکه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی خرفه ساده با سرکه

برای تهیه ترشی خرفه خالی، باید خرفه ها را بشویید و خرد کنید. سپس آنها را کمی با آب بجوشانید و بعد از آبکش کردن با مواد دیگر در بطری بریزید. روی مواد را به مقدار کافی سرکه بریزید و درب آن را ببندید. حدود 1 هفته تا 10 روز بعد می توانید ترشی را سرو کنید. برای مشاهده جزییات مراحل تهیه ترشی خرفه، ادامه متن را بخوانید.

مرحله اول: خرفه ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خرفه، خرفه ها را بشویید و همراه با ساقه، به مقدار دلخواه با چاقوی تیز برش بزنید. می توانید به صورت درسته هم خرفه ها را ترشی بیندازید. سپس یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و خرفه های خرد شده را در آن بریزید. به مقدار ای که آب روی خرفه ها را بپوشاند، به قابلمه، آب اضافه کنید.

مرحله دوم: خرفه ها را آبکش کنید

صبر کنید تا آب آغاز به جوشیدن کند. 2 تا 3 دقیقه بعد از جوشیدن آب، حرارت را قطع کنید و خرفه ها را در آبکش بریزید تا آب اضافی آنها خارج گردد. احتیاجی به پختن خرفه ها نیست، همین که کمی نرم شوند، کافی است.

مرحله سوم: مواد ترشی را در بطری بریزید

در این مرحله سیرها را پوست بگیرید و رنده کنید. سپس خرفه را با سیرها مخلوط کنید و در بطری تمیز، خشک و استریل بریزید. پودر گلپر، نمک و فلفل های تند را هم به بطری اضافه کنید. در آخر سرکه را اضافه کنید تا حدی که روی خرفه ها را بپوشاند.

مرحله چهارم: ترشی خرفه را سرو کنید

بعد از ریختن مواد در بطری، درب آن را محکم ببندید و در دمای محیط قرار دهید. به مدت یک هفته تا 10 روز صبر کنید تا ترشی جا بیفتد. در این مدت درب بطری را به هیچ عنوان باز نکنید تا کپک نزند. بعد از رسیدن ترشی ها، آن ها را در کنار غذا سرو کنید و خود بطری را هم با درب بسته در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه ترشی خرفه با بادمجان

زمان آماده سازی مواد ترشی خرفه با بادمجان: 30 دقیقه

مواد لازم برای تهیه ترشی خرفه و بادمجان

خرفه: 1 کیلوگرم

بادمجان: 4 عدد

هویج: 2 عدد

نعناع خشک: 1 قاشق غذاخوری

سیر: 10 حبه

ادویه ترشی: 1 قاشق چای خوری

سیاه دانه و نمک: به مقدار لازم

سرکه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه ترشی خرفه با بادمجان و هویج

برای تهیه ترشی خرفه خانگی ساده به این روش، باید خرفه، بادمجان و هویج را به صورت جداگانه بعد از شستن و خرد کردن، کمی با آب بجوشانید و آن ها را آبکش کنید. سپس همه مواد را به همراه، سیر، ادویه و نمک با هم میکس کنید و در بطری بریزید. روی مواد را با سرکه بپوشانید. برای آموزش تهیه ترشی خرفه بادمجان، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: مواد ترشی خرفه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی خرفه با بادمجان، خرفه ها را تمیز کنید و کمی در آب بخیسانید. سپس آنها را بشویید و به صورت درشت خرد کنید. خرفه ها را در قابلمه بریزید و با 1 قاشق نمک و حدود 2 لیوان دسته دار فرانسوی آب، روی حرارت به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. سپس آنها را آبکش کنید. صبر کنید تا آب اضافی خرفه ها خارج گردد.

مرحله دوم: بادمجان ها را کبابی کنید

بادمجان ها را بشویید و با پوست روی شعله گاز یا باربیکیو قرار دهید. همه قسمت های بادمجان را روی حرارت کبابی کنید. سپس پوست آن ها را بگیرید و با گوشت کوب بکوبید. می توانید آن ها را در مخلوط کن پوره و له کنید. بادمجان ها را کنار بگذارید و صبر کنید تا از دما بیفتند.

مرحله سوم: هویج را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی خرفه با بادمجان کبابی و هویج، هویج ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. هویج ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. آنها را در یک قابلمه بریزید و روی آنها را یک لیوان آب بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و یک دقیقه بعد از جوشیدن آب، هویج ها را هم آبکش کنید. صبر کنید تا آب اضافی هویج ها خارج شده و از دما بیفتند.

مرحله چهارم: ترشی خرفه را درست کنید

در یک ظرف با سایز مناسب، سیرها را رنده کنید. نعناع خشک، ادویه ترشی، بادمجان کبابی پوره شده، خرفه و هویج را بریزید و با هم میکس کنید. به مقدار دلخواه نمک اضافه کنید. این مخلوط را در بطری شیشه ای تمیز، خشک و استریل بریزید و به آن سرکه اضافه کنید تا حدی که روی مواد را بپوشاند. درب بطری را محکم ببندید.

مرحله پنجم: ترشی خرفه را سرو کنید

وقتی ترشی ها را درست کردید، بطری ها را در دمای محیط به مدت 1هفته قرار دهید تا جا بیفتند و ترشی آماده گردد. سپس بطری را به یخچال منتقل کنید. ترشی خرفه را می توانید بعد از آماده شدن در کنار غذا سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی هفت بیجار

طرز تهیه ترشی خرفه با آب گوجه فرنگی (ترشی خرفه مشهدی)

در این روش از طرز تهیه ترشی خرفه که به آن ترشی خرفه مشهدی نیز گفته می گردد، همراه با سرکه، آب گوجه فرنگی هم برای طعم دهی بیشتر ترشی استفاده می گردد. در این روش، به مقدار 2 تا 3 گوجه فرنگی را رنده کنید تا پوست و پوره آن جدا گردد. آب گوجه فرنگی را کمی بجوشانید تا آغاز به قل زدن کند.

از هرکدام از روش های بالا برای تهیه ترشی استفاده می کنید، هنگام اضافه کردن سرکه، آب گوجه فرنگی را هم به ترشی اضافه کنید. در حدی که آب گوجه و سرکه، روی مواد ترشی را بپوشاند. سپس درب بطری را ببندید تا زمانی که برسد. این ترشی هم حدود 10 روز زمان برای آماده شدن احتیاج دارد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی آب گوجه مشهدی

فوت و فن های طرز تهیه ترشی خرفه

*برای تهیه ترشی خرفه، می توانید خرفه ها را بعد از شستن با آب، کمی بجوشانید تا نرم گردد یا بدون جوشاندن، خرفه ها را ترشی کنید.

*برای خرد کردن خرفه ها، هرچه مقدار آنها درشت تر باشد، بهتر است.

*اگر ترشی را بدون جوشاندن خرفه ها، درست می کنید، حتما بعد از شستن اجازه دهید کاملا خشک شوند و آبشان را از دست بدهند تا از کپک زدن آنها جلوگیری گردد.

* ترشی خرفه به صورت خام، به زمان بیشتری برای رسیدن احتیاج دارد. ترشی در این روش، تقریبا دو هفته بعد آماده می گردد.

*هرگز با قاشق خیس یا کثیف داخل ترشی نزنید، چون باعث کپک زدن آن می گردد.

*درب بطری ترشی خرفه را همواره محکم ببندید.

*بهتر است از بطری های شیشه ای با درب فلزی محکم، سالم و بدون زنگ زدگی بهره ببرید. برای اطمینان خاطر می توانید یک پلاستیک فریزر تمیز را روی درب بطری بگذارید و بعد درب آن را ببندید تا هوا به داخل بطری نفوذ نکند.

*علاوه بر ، از انواع سبزیجات یا ادویه های معطر می توانید در طرز تهیه ترشی خرفه بهره ببرید.

سوالات متداول

ترشی خرفه چند روزه آماده می گردد؟

ترشی خرفه را می توانید 1 هفته تا 10 روز پس از ترشی انداختن، سرو کنید. در صورت نگهداری صحیح از این ترشی، برای چند ماه می توانید از آن بهره ببرید و کپک نمی زد یا طعمش تغییر نمی کند.

چه کار کنیم که ترشی خرفه کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی خرفه، حتما بطری تمیز و خشک بهره ببرید. بعد از رسیدن ترشی و باز کردن درب بطری آن، بطری را در یخچال بگذارید. از قاشق خشک و تمیز برای برداشتن ترشی بهره ببرید. مراقب باشید درب بطری باز نباشد یا دچار خرابی یا زنگ زدگی نگردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 دی 1401 بروزرسانی: 22 دی 1401 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 2139

به "طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید