طراحی چمدان مسافرتی هوشمند به وسیله مهندسان ایرانی

به گزارش ایستگاه بازی، مهندسان ایرانی پیروز به ساخت نوعی چمدان هوشمند شده اند که علاوه بر شناسایی صاحب خود، می تواند در مواقع ضرورت به وی سواری بدهد.

طراحی چمدان مسافرتی هوشمند به وسیله مهندسان ایرانی

چمدان رباتیک هوشمند Olive نتیجه کوشش مهندسان شرکت ایده کاوان صنعت پردیس ( IKAP ) به رهبری حمید عنبری است که با تجهیزات خود می تواند صاحبش را دنبال نموده و در مواقع ضرورت به وی سواری بدهد.

مهندس حمید عنبری در خصوص این ربات اظهار کرد:

چمدان Olive فناوری هوشمندی است که قابلیت های ویژه ای در دو بخش حرکتی و دیجیتالی دارد. قابلیت حرکتی، امکان حرکت متعادل را برای این چمدان فراهم می نماید که بر روی دوچرخ به شکل مشابه فناوری Segway (دوچرخه الکتریکی خودتراز) حرکت نموده و می تواند به یک سیستم نقلیه برای جابجایی صاحبش تبدیل گردد. قابلیت دیجیتالی این چمدان نیز شامل فناوری 3D Vision است که باعث می گردد این چمدان صاحب خود را ببیند و بر اساس اسکلت و حالت روحی فرد، او را در میان جمعیت تشخیص دهد.

به گفته وی، شناسایی کاربر به وسیله چمدان با ترکیب دو شیوه 3D Vision و اپلیکیشن تلفن همراه انجام می گردد که به آن اجازه می دهد بدون اینکه کسی آن را بکشد، صاحب خود را دنبال کند.

عنبری در خصوص امکانات دیجیتالی این چمدان هوشمند یادآور شد:

این امکانات شامل یک نرم افزار اختصاصی به شکل اپلیکیشن موبایل است که به وسیله آن می توان چمدان را به صورت دیجیتالی قفل کرد. چمدان Olive به فناوری NFC مجهز است که احتیاج به کلید را برای باز کردن قفل از بین می برد. از سوی دیگر، این نرم افزار می تواند موقعیت چمدان را در بخش بار یا منطقه ها دیگر فرودگاه و خیابان تشخیص دهد.

این محقق با اشاره به گم شدن سالانه نزدیک به 20 میلیون چمدان در جهان افزود که قابلیت موجود در این ربات موجب می گردد که همواره صاحب چمدان از موقعیت آن مطلع گردد.

وی رفع شدن موضوع اضافه بار در فرودگاه ها را از دیگر قابلیت های این چمدان هوشمند نام برد و گفت که نرم افزار همراه این ربات مسئله اضافه بار را حل نموده، به این صورت که اندازه بار استاندارد چمدان در فرودگاه 24 کیلوگرم است و نمایش اطلاعات بر روی تلفن همراه به کاربر اجازه می دهد اشیای اضافی را از داخل آن بردارد.

وی درباره فناوری های مشابه این چمدان در جهان گفت است که چمدان های هوشمند دیگری نیز قبلاً ارائه شده اند که بیشتر موتوری بوده اند اما Olive تنها چمدان تمام هوشمند جهان است که ترکیب این قابلیت ها را دارد.

عنبری درباره فعالیت های قبلی این شرکت اظهار کرد که ما پیش ازاین در زمینه ربات های صنعتی فعالیت داشتیم و ربات هایی را برای صنعت نفت و گاز و آب و فاضلاب طراحی کردیم که هم اکنون در حال استفاده هستند. اما اکنون با Olive وارد زمینه ربات های خدمت رسان شده ایم. ما از پائیز سال گذشته کار خود را بر روی ربات های خدمات رسان شروع کردیم که در زندگی روزمره قابل استفاده هستند. ما قصد داریم ربات نوی را به جهانی ربات ها اضافه کنیم که زندگی را برای انسان ساده تر می نماید.

وی در خصوص رقابت جهانی استارتاپ تجهیزات اتوماتیک مونیخ بیان داشت:

این رقابت تحت نظر سازمان های فضایی جهان و اتحادیه اروپا واقع شده است. 50 داور متشکل از مدیران عامل شرکت های فناوری بزرگ جهان در این رقابت حضور داشتند. رقابت های استارتاپ در پی محصولات تحول آفرین هستند. ما در پی افزودن گزینه نوی به جهان ربات های خدمت رسان بودیم تا ربات های سفری را به عنوان یک گجت نو به زندگی انسان ها وارد کنیم.

عنبری ساخت چمدان هوشمند رباتیک Olive را در مرحله نمونه اولیه و ثبت جهانی دانست و ابراز امیدواری کرد که این فناوری نیز در نمایشگاه فناوری چین عرضه گردد.

این تیم تحقیقاتی هم اکنون در حال ساخت نسخه نهایی برای جلب سرمایه گذار است. این در حالی است که بسترهای لازم برای توسعه این فناوری در کشور وجود ندارد و این محققان امیدوارند با توسعه این فناوری بتوانند در بازارهای بین المللی حضور یابند.

این گروه تحقیقاتی در گذشته نیز ربات های بازرسی در حوزه نفت و گاز و آب و فاضلاب عرضه کردند که در کشور بازار محدودی داشته است و محققان در کوشش هستند تا نمونه ربات Olive را به گونه ای در کشور بومی سازی نمایند که قابلیت کاربرد برای عموم جامعه را پیدا کند.

عنبری بعلاوه از پیشنهادات دانشگاه های خارجی برای ادامه کار در اروپا اطلاع داد و گفت که با وجود این پیشنهادات ما ترجیح می دهیم فراوری ربات خود را در ایران انجام دهیم و بعد برای فروش به کشورهای اروپایی ارائه کنیم.

نخستین چمدان هوشمند جهان که به وسیله حمید عنبری، محسن بنی جمالی، مجتبی کریمی و ادوین بابایانس طراحی شده، توانست جایزه نخست بخش رباتیک خدماتی رقابت جهانی استارت آپ تجهیزات اتوماتیک مونیخ را در سال 2016 کسب کند.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 بهمن 1400 بروزرسانی: 7 بهمن 1400 گردآورنده: managore.ir شناسه مطلب: 1883

به "طراحی چمدان مسافرتی هوشمند به وسیله مهندسان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی چمدان مسافرتی هوشمند به وسیله مهندسان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید